×

معاون مبارزه با جرائم رایانه‌ای از رشد 2 برابری جرایم رایانه ای خبر داد

معاون مبارزه با جرائم رایانه‌ای از رشد 2 برابری جرایم رایانه ای خبر داد

معاون مبارزه با جرائم رایانه‌ای از رشد 2 برابری جرایم رایانه ای خبر داد

معاون-مبارزه-با-جرائم-رایانه‌ای-از-رشد-2-برابری-جرایم-رایانه-ای-خبر-داد

معاون مبارزه با جرائم رایانه‌ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی خبر داد
رشد 2 برابری جرایم رایانه‌ای در کشور

خبرگزاری فارس: معاون مبارزه با جرائم رایانه‌ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: در سه ماهه اول امسال 111 پرونده مربوط به جرایم رایانه‌ای تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 برابر شده است.

به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، سرهنگ مهرداد امیدی امروز در یک نشست خبری با ارائه آمار سه ماه اول امسال گفت: پرونده‌های جعل طی سه ماهه اول امسال 2 هزار و 900 پرونده بود که 35 درصد از این پرونده‌ها مربوط به موضوع جعل اسناد و مدارک دولتی و اوراق بهادار است.

وی اظهار داشت: 34 درصد دیگر از پرونده‌های جعل مربوط به اسناد شناسایی است. همچنین 9 درصد از این پرونده‌ها به اسناد مالکیت ارتباط دارد.

سرهنگ امیدی افزود: 15 درصد از پرونده‌های جعل را جعل اسناد و مدارک غیردولتی و 7 درصد نیز شامل سایر مدارک است.
این مقام پلیس آگاهی گفت: 75 درصد از پرونده‌های جعل منجر به شناسایی جاعلان و استفاده کنندگان شده و این افراد با دستور قضایی روانه زندان شدند. همچنین 21درصد از پرونده‌ها نیز پس از رسیدگی مقدماتی تحویل مراجع قضایی شده تا تصمیم گیری نهایی اتخاذ شود.
وی اظهار داشت: رسیدگی به 4 درصد از پرونده‌های جعل نیز نتیجه‌ای در برنداشته است.
سرهنگ امیدی اعلام کرد: در سه ماهه اول امسال 14 هزار و 800 برگ سند جعلی کشف شده است و 2 هزار و 400 نفر جاعل و استفاده کننده از سند جعلی دستگیر شده است.
معاون مبارزه با جرائم یارانه‌ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: 36 درصد از افراد دستگیر شده جاعل و 64 درصد نیز استفاده کننده از سند مجعول هستند.
 کلاهبرداری در کشور 9 درصد رشد داشته است
سرهنگ امیدی در رابطه با پرونده‌های کلاهبرداری گفت: کلاهبرداری در کشور 9 درصد رشد داشته است و 3 هزار و 600 پرونده مربوط به کلاهبرداری در سه ماهه اول امسال تشکیل شده است و 21 درصد از پرونده‌های کلاهبرداری در پوشش خرید زمین، آپارتمان، واحدهای مسکونی و تجاری است.
معاون مبارزه با جرائم رایانه‌ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی اعلام کرد: 14درصد از پرونده‌های کلاهبرداری در پوشش فعالیت‌های تجاری و بازرگانی شکل گرفته، 18 درصد نیز خرید و فروش خودرو و دیگر وسایل است.
سرهنگ امیدی اعلام کرد: 4 درصد از پرونده‌های کلاهبرداری مربوط به اجناس بدلی و تقلبی و 3 درصد نیز برای انجام امور اداری و قضایی تشکیل شده است.
وی اظهار داشت: 40درصد دیگر از پرونده‌های مربوط به کلاهبرداری در مواردی مانند رمالی، کاریابی، ازدواج و... انجام شده است.
معاون مبارزه با جرائم رایانه‌ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی درباره نتایج پرونده‌های کلاهبرداری گفت: 50درصد از این پرونده‌ها منجر به شناسایی و دستگیری و زندانی شدن کلاهبرداران شده است.
وی اظهار داشت: 20درصد از این پرونده‌ها نیز قبل از قرار برای متهم منجر به رضایت مالباخته شده است.
سرهنگ امیدی گفت: 24 درصد از این متهمان نیز شناسایی شده و پرونده آنان برای تصمیم گیری تحویل دستگاه قضایی شده است.
وی اظهار داشت: هزار و 400 نفر به اتهام کلاهبرداری طی سه ماه اول امسال روانه زندان شده‌اند.

رشد 2 برابری جرائم رایانه‌ای

معاون مبارزه با جرائم رایانه‌ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: در سه ماهه اول امسال 111 پرونده مربوط به جرائم رایانه‌ای تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2 برابر شده. است زیرا سال گذشته در طی این مدت 45 پرونده جرائم رایانه‌ای تشکیل شده بود.
وی اظهار داشت: 43 درصد از پرونده‌های جرائم رایانه‌ای مربوط به شکایت افراد برای برداشت از حساب بانکی‌شان تشکیل شده است.
سرهنگ امیدی گفت: 26 درصد از این پرونده ها مربوط به نشر اکاذیب و هتک حیثیت افراد در فضای مجازی است.
این مقام پلیس آگاهی اعلام کرد: 12 درصد از پرونده‌ها مربوط به کلاهبرداری از طریق اینترنت است و 11 درصد نیز به دسترسی غیرمجاز به داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای مربوط است.
سرهنگ امیدی اظهار داشت: 18درصد از پرونده‌ها نیز به انواع دیگر جرایم رایانه‌ای مربوط می‌شود.
معاون مبارزه با جرائم رایانه‌ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی درباره پرونده‌های جرایم رایانه‌ای گفت: 20 درصد از این پرونده‌ها منجر به شناسایی متهم دستگیری و زندانی شدن آنان شده است.
وی در ادامه افزود: 49درصد از متهمان این پرونده‌ها شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده که تصمیمی در مورد آنها اتخاذ نشده و رسیدگی به 5 درصد این پرونده‌ها نتیجه‌ای نداشته‌اند.
این مقام پلیس آگاهی گفت: 69درصد از پرونده جرایم رایانه‌ای منجر به کشف شده و 21 نفر در این ارتباط روانه زندان شدند.
معاون مبارزه با جرائم رایانه‌ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی اعلام کرد: در جرایم رایانه‌ای کلاهبرداری و جعل موقعیت‌هایی وجود دارد که مجرمان از این موقعیت‌ها سوء استفاده می‌کنند.
وی اظهار داشت: کمیت و کیفیت اسناد و کاغذی بودن آنها، انتشار آگهی در رسانه‌ها، یکی از مشکلات و زمینه‌ها برای سوء استفاده مجرمان است که باید برای این موارد تدبیری اندیشیده شود.
سرهنگ امیدی به شهروندان در مورد استفاده از کارت‌های بانکی توصیه کرد: از قرار دادن رمز این کارتها به اشخاص غریبه خودداری کرده و به صورت دوره‌ای این رمز را تغییر دهند.
وی اظهار داشت: بیش از 80 میلیون کارت بانکی صادر شده و چندین هزار خودپرداز در کشور وجود دارد اما اقدامات مربوط بر حفظ و نگهداری ، انتخاب رمز و استفاده از این کارتها هنوز مشکل دارند و باید به آنها آموزش داده شود.
این مقام پلیس آگاهی درباره شرکت‌های لیزینگ هم گفت: شرکت‌های لیزینگی قانونی نامشان در سایت بانک مرکزی وجود دارد و حدود 10 شرکت هستند. مردم مراقب باشند تا گول شرکت‌هایی که در رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند را نخورند.

 مجرمان از فناوریها و ابزارهای جدید بهره می‌برند

معاون مبارزه با جرائم رایانه‌ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی هشدار داد: شکل جرایم رایانه‌ای در حال دگرگون شدن است و جرایم ابعاد نوینی پیدا کردند. این جرائم در حال پیچیده‌تر شدن هستند.
وی اظهار داشت: مجرمان در انواع جرایم از فناوری‌ها و ابزارهای جدید بهره می‌برند.
سرهنگ امیدی گفت: نتیجه مطالعات در این شرایط منجر شد تا پلیس فضای مجازی تشکیل شود تا با تمرکز بهتری در فضای سایبری فعالیت کند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.