×

صدور چک های بلامحل غیرممکن شد

صدور چک های بلامحل غیرممکن شد

به دنبال اخذ مجوز در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی با قابلیت پذیرش و پردازش الکترونیکی چک‌های کاغذی بین‌بانکی و انجام تراکنشهای الکترونیکی با استفاده از سامانه پایاپای الکترونیکی(پایا) برای انتقال الکترونیکی تصویر، داده‌ها و اطلاعات چک و سامانه تسویه ناخالص آنی(ساتنا) جهت تسویه بین‌بانکی، سامانه انتقال تصویر چک (CIS) را در دست طراحی و پیاده‌سازی دارد

صدور-چک-های-بلامحل-غیرممکن-شد

محمود احمدی با بیان این مطلب اظهار کرد: به دنبال اخذ مجوز در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی با قابلیت پذیرش و پردازش الکترونیکی چک‌های کاغذی بین‌بانکی و انجام تراکنشهای الکترونیکی با استفاده از سامانه پایاپای الکترونیکی(پایا) برای انتقال الکترونیکی تصویر، داده‌ها و اطلاعات چک و سامانه تسویه ناخالص آنی(ساتنا) جهت تسویه بین‌بانکی، سامانه انتقال تصویر چک (CIS) را در دست طراحی و پیاده‌سازی دارد.

وی افزود: راه‌اندازی این سامانه علاوه برکاهش مدت زمان تسویه چکهای مزبور، امکان کنترل و نظارت این بانک بر عملیات مربوط به چک در سطح کشور و ممانعت از بکارگیری رویه و روالهای نامناسب موجود در شعب بانکها را فراهم می‌آورد.
 
احمدی اظهار کرد: سطح‌بندی و طبقه‌بندی دسته چک از طرقی مانند رنگ‌بندی نه تنها موجب ارتقای وضعیت فعلی آمار چک برگشتی در جامعه نخواهد شد، بلکه اتخاذ چنین روشی دارای مشکلات متعددی بوده و موجب وارد شدن لطمات و آسیب به بازار و جامعه می شود.
 
دبیرکل بانک مرکزی، ایجاد عدم اطمینان در بازار و رانت برای اشخاص با نفوذ، استفاده نادرست از چک، تقویت جنبه اعتباری چک، محرومیت برخی افراد از این ابزار، کلاهبرداری از طریق صدور چک بلامحل با درجه اعتباری بالا و ... را از جمله این آسیب‌ها برشمرد.
 
وی گفت: از منظر کارشناسی، پیشنهاد می‌شود به منظور کاهش آمار چک برگشتی راهکارهای دیگری مد نظر قرار گیرد و راهکارهایی همچون اصلاح قانون چک و رویه‌های قضایی مربوط به صادرکنندگان چک برگشتی، اهتمام به اجرای دقیق مقررات جدید، فرهنگ‌سازی استفاده صحیح و بجا از چک به عنوان ابزار برداشت و استفاده از ظرفیت‌های موجود مانند چک تایید شده می‌تواند در نیل به هدف فوق موثر باشد. 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.