موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
اسد علی امرایی موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
حمیدرضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری ومشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 12 سال سابقه وکالت و 10 سال وکالت تخصصی  بانک صادرات و متخصص در دعاوی بانکی و موسسات مالی و اعتباری انجام دعاوی حقوقی به صورت گروهی در کلیه زمینه های حقوقی، ثبتی ، کیفری و خانوادگی
حسین احمدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
علی رمضانزاده  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز ،بیست سال سابقه کار قضایی و وکالت ،داشتن تجارب و تخصص در امور ملکی و اراضی و نیز مطالبات
موسسه حقوقی کامران میرزایی و همکاران (موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق) قبول وکالت در  دعاوی حقوقی -کیفری- خانواده-ارث -ملکی و اصل 49
سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری متخصص در امور بازار سرمایه و وکالت در هرگونه اختلافات سهام در بازار سرمایه ،وکالت در هیات داوری ماده 36 بازار سرمایه و وکالت در اختلاف خرید سهام شرکت های اجرای اصل 44 قانون اساسی

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

تفاوت دیه زن و مرد دلیل بر امتیاز دادن به مرد نیست

ارسالی توسط رضا خوشیاران وکیل پایه یک دادگستری
تفاوت دیه زن و مرد دلیل بر امتیاز دادن به مرد نیست

در جامعه امروزی با وجود هجمه‌های بسیار برخی از مکاتب و نگرش‌های مختلف خودساخته به شخصیت بانوان در عمل از سوی بسیاری از رهبران و پیروان آنان ایرادهای بسیاری به نگرش ادیان الهی به بانوان وارد می‌شود و بعضا به پاسخ‌ها گوش نمی‌دهند و آنگاه که از عملکرد خودشان در این زمینه پرسیده می‌شود، سکوت می‌کنند.

در جامعه امروزی با وجود هجمه‌های بسیار برخی از مکاتب و نگرش‌های مختلف خودساخته به شخصیت بانوان در عمل از سوی بسیاری از رهبران و پیروان آنان ایرادهای بسیاری به نگرش ادیان الهی به بانوان وارد می‌شود و بعضا به پاسخ‌ها گوش نمی‌دهند و آنگاه که از عملکرد خودشان در این زمینه پرسیده می‌شود، سکوت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله جوادی آملی پاسخی را در این زمینه منشر ساخته که در ادامه می‌آید:

پرسش: آیا تفاوت در دیه زن و مرد دلیل بر امتیاز دادن به مرد نیست؟

جواب:
 
یکی دیگر از شبهاتی که در اثر عدم توجه به معیارهای ارزشی قرآن کریم مطرح می‏‌شود. و در اثر رسوخ ‏فرهنگ جاهلی و غربی در ذهن‌ها و بیان‏‌ها، بر آن تکیه می‏‌شود مسأله تفاوت دیه و ارث زن و مرد است.‎ ‎آ‎نچه که به عنوان معیار ارزیابی مطرح می‏‌باشد این است که آیا زن می‏‌تواند با فرشته‏‌ها سخن بگوید و ‏پیام خدا را بشنود یا نه اما در رابطه با مسأله دیه، که چرا دیه زن کمتر از دیه‎ ‎مرد است؟ باید در جواب گفت:
 
مگر ارزش انسان به بهای بدنی اوست تا امتیاز را در دیه‏‌ها ارزیابی کنیم؟
 
‎برای ارزیابی انسان در اسلام دیه معیار نیست، تا مابه‏‌التفاوت زن و مرد را در دیه جستجو کنیم.‎ ‎ ‎دیه صرفاً یک امر اقتصادی است.
 
دیه معادل جسمیِ انسان است و در آن ‏مهم‏ترین شخصیت‏‌های اسلامی با ساده‏‌ترین افراد یکسان هستند، دیه مرجع تقلید، دیه یک انسان ‏متخصص، دیه یک انسان مبتکر، با دیه یک کارگر ساده، در اسلام یکی است به دلیل این‌که دیه عامل تعیین ‏ارزش نیست و تنها یک ابزار است. معیار ارزش همان است که در قرآن بدان تصریح شده است که؛
 
«انّ أکرمکم ‏عند اللَّه أتقاکم»(1)‏
 
‎خلاصه کلام این‌که: اولاً، تن، ابزاری بیش نیست و این ابزار، خواه در هیکل یک مرجع تقلید، یا فقیه، یا ‏طبیب، یا مهندس، یا مبتکر باشد و خواه در هیکل کارگر ساده باشد، دیه‌اشان مشترک است‎.‎
 
ثانیاً، ارزیابی متعلق به جان آدمی است و جان انسان نه از بین می‏‌رود ونه مقتول واقعی قرار می‏‌گیرد تا ‏در نتیجه مورد دیه واقع شود. بلکه آنچه آسیب می‏‌بیند بدن است و بدن هم چنانچه روشن شد با ابزار مادی ‏تقویم می‏‌شود. بنابراین هر جا وحی است زن و مرد سهیم‌اند، اگرچه وحی‏‌های تشریعی چون کار اجرایی را ‏به دنبال دارند به مردها تعلق گرفته است، اما در وحی‏‌های تکوینی و تأییدی زن همتای مرد است.‏
 
ثالثاً، اگر در رابطه با این مسأله از طرف مسیحیت اعتراض و انتقادی شود و به اسلام حمله کنند، معلوم ‏می‏‌شود آن مهاجم، مسیحی راستین نیست چه این که در آیین مسیحیت نیز بین زن و مرد فرقی نیست، و ‏اگر از یهود سخن نقدی شنیده شود، معلوم می‏‌شود او نیز یهودی اصیل نیست، زیرا در فرهنگ وحی، زن ‏مقامی را داراست که می‏‌تواند مادر پیغمبری همچون حضرت اسحاق بشود و با فرشته‏‌ها مستقیما سخن ‏بگوید و این مقام، منحصر در مریم (علیها السلام) و یا مادرش نیست.‏ ‏(زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 417 419.)‏
 
(1) سوره حجرات، آیه 13.‏‎

مطالب مرتبط

عدم برابری دیه بین زن و مرد

نام نویسنده
عدم برابری دیه بین زن و مرد

عدم برابری دیه بین زن و مرد

ادامه مطلب ...

دیه زن با مرد برابر می شود

نام نویسنده
دیه زن با مرد برابر می شود

طهماسبی درباره بخش حدود، قصاص و دیات در لایحه جدید قانون مجازات اسلامی گفت: یکی از نوآوری‌ها در لایحه قانون مجازات اسلامی برابری دیه زن با مرد است، به این صورت که در قانون جدید مابقی نرخ دیه زن از طریق صندوق تأمین خسارت های بدنی بیمه مرکزی پرداخت می‌شود.

ادامه مطلب ...

اما و اگرهای برابری دیه زن و مرد

نام نویسنده
اما و اگرهای برابری دیه زن و مرد

روزنامه ملت ما نوشت: یک‌بار دیگر بحث تساوی دیه زن و مرد مطرح شده است اما با این تفاوت که این‌بار نمایندگان مجلس نسبت به گذشته مصمم‌تر در اصلاح این بخش از قانون مجازات اسلامی هستند. فعالان حقوق زنان نخستین کسانی بودند که صحبت برابری دیه زن و مرد را پیش کشیده و این پیشنهاد را در میدان مجلس انداختند اما در سال‌های اخیر این پیشنهاد با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بود تا این‌که در مجلس نهم پیشنهاد برابری دیه زن با مرد در قانون جدید مجازات اسلامی گنجانده شد.

ادامه مطلب ...

صالح نیکبخت: تساوی دیه زن و مرد نیازمند یافتن راه‌حل شرعی است، نه قانونگذاری

نام نویسنده
صالح نیکبخت: تساوی دیه زن و مرد نیازمند یافتن راه‌حل شرعی است، نه قانونگذاری

یک وکیل دادگستری با اشاره به مبحث دیه زن و مرد در قانون مجازات اسلامی تاکید کرد که در زمینه تساوی پرداخت دیه زن و مرد برای این که با مشکل شرعی مواجه نشویم بهتر است که راه حل شرعی پیدا کنیم که با احکام فقهی مطابقت داشته باشد.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

- سیزده = 7