×

راهکارهای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

راهکارهای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

«کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» عبارتی است که در محافل حقوقی و قضایی مدام به گوش می‌رسد؛ به طوری که حبس‌زدایی به یکی از دغدغه‌ها و البته اولویت‌های این روزهای مسئولان قضایی تبدیل شده است تا زمینه کاهش تعداد زندانیان را مهیا کند و دست‌کم از آسیب‌های زندان بر محکومان جرایم غیر عمد و خانواده‌های‌شان بکاهد

راهکارهای-کاهش-جمعیت-کیفری-زندان‌ها وکیل 

مقام‌های قضایی در گفت و گو با «حمایت» تشریح کردند؛ راهکارهای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

«کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» عبارتی است که در محافل حقوقی و قضایی مدام به گوش می‌رسد؛ به طوری که حبس‌زدایی به یکی از دغدغه‌ها و البته اولویت‌های این روزهای مسئولان قضایی تبدیل شده است تا زمینه کاهش تعداد زندانیان را مهیا کند و دست‌کم از آسیب‌های زندان بر محکومان جرایم غیر عمد و خانواده‌های‌شان بکاهد.

لزوم هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی برای کاهش تراکم زندان‌ها

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی معتقد است که حبس زدایی، مستلزم فعالیت فرهنگی و اختصاص بودجه است.
 
حجت الاسلام مالک اژدر شریفی در گفت و گو با «حمایت» اظهارکرد: برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در زمینه پیشگیری از جرم باید اعتبار مالی ویژه ای درنظر گرفته شود و دستگاه‌های اجرایی با همتی جمعی درصدد تحقق اهداف تعیین شده در این زمینه برآیند. وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل عملکرد ضعیف دستگاه‌های فعال در عرصه مسایل فرهنگی نتوانسته‌ایم به راهکار فرهنگی قابل قبولی در زمینه «حبس زدایی» دست یابیم. 
 
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی لازمه کسب موفقیت در زمینه کاهش جرایم را هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: تاکنون همکاری لازم و کافی به صورتی که مورد انتظار است بین ارگان‌های مختلف و برای تحقق اهداف فرهنگی و اجرایی انجام نشده است.
 
وی در خصوص فعالیت‌های دادگستری این استان در زمینه حبس زدایی، هم یادآورشد: همکاران بخش قضایی را توجیه کرده‌ایم در صورت اجرایی بودن، از صدور حکم زندان برای فرد خاطی خودداری و از مجازات‌های جایگزین حبس مانند پرداخت نقدی استفاده کنند.

ضرورت توجیه فعالان حوزه قضایی نسبت به موضوع «حبس‌زدایی»

رییس کل دادگستری استان سمنان هم درباره روش‌های اجرا شده در کاهش تراکم کیفری زندان‌ها گفت:در زمینه «حبس‌زدایی» 26 برنامه عملیاتی را پیاده‌سازی کرده‌ایم.
 
احمد سیاوش‌پور در گفت‌و‌گو با «حمایت» افزود: امسال نیز همچون سال‌های گذشته درخصوص موضوع «حبس‌زدایی» برنامه‌ریزی عملیاتی انجام شده است تا بر اساس قانون و متناسب با نوع جرم فرد خاطی از مجازات جایگزین حبس استفاده شود.
 
وی تصریح کرد: تدبیراندیشی و ارایه راهکار با توجه به مشکل موجود در زمینه کاهش تراکم زندان‌ها از جمله اقدام‌هایی است که درصدد برنامه‌ریزی برای آن هستیم.
 
این مقام قضایی استان سمنان، توجیه فعالان حوزه قضایی نسبت به موضوع «حبس‌زدایی» را یکی دیگر از فعالیت‌های این نهاد عنوان کرد و افزود: حساس‌سازی قضات صادرکننده حکم مجازات به این امر، تعلیق‌ مجازات مجرم به عنوان یک ظرفیت قانونی و استفاده از آزادی مشروط با توجه به گذران نیمی از مدت زمان مجازات حبس توسط مجرم از دیگر برنامه‌هایی است که در این راستا اجرا می‌شود. 
 
وی راهکار دیگر در مورد «حبس‌زدایی» را بهره‌مندی مجرم از مبحث «قرار تأمین» ذکر کرد و افزود: در این مورد فرد خاطی می‌تواند از بیمه به عنوان وثیقه استفاده کند و از سوی محاکم قضایی با توجه به نوع جرم، مجازات شود.

تسریع در روند رسیدگی به لوایح حبس زدایی در مجلس

از سوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب اهواز با بیان این که موضوع کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به عنوان یکی از موارد حساس در دستگاه قضایی به شمار می‌آید، خواستار رسیدگی لوایح مربوط به «حبس زدایی» از سوی مجلس شد.
 
فرهاد افشارنیا در گفت وگو با «حمایت» افزود: با توجه به ازدیاد عناوین مجرمانه در کشور و استفاده از مجازات حبس برای این جرایم و همچنین دغدغه مجموعه قضایی در سال‌های گذشته مبنی بر کاهش تعداد مجرمان در زندان‌ها بهتر است مجلس لوایح مرتبط با این موضوع را در دستور کار قرار دهد.
 
وی پیاده‌سازی برنامه‌های فرهنگی و حقوقی به موازات یکدیگر را برای حل مشکل افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها مهم ارزیابی کرد و گفت: برگزاری همایش‌های فرهنگی‌ و تنظیم بخشنامه‌های مرتبط با هدف استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس هم می‌تواند در تحقق این موضوع موثر باشد. 
 
دادستان اهواز استفاده از فناوری‌های نوین برای رهایی مجرمان با جرایم غیرعمد یا کم‌اهمیت از زندان را هم موثر دانست و تصریح کرد: با تصویب این مورد و به‌کارگیری از شیوه حبس خانگی یا بازداشتگاه‌‌هایی غیر از زندان که امکان تعلیم و تربیت در آنها ممکن است می‌توان به کاهش تراکم جمعیت زندان‌ها کمک کرد.

بازدید مستمر قضات، راهکار کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

دادستان عمومی و انقلاب یزد هم بازدید مستمر قضات و مراجع قضایی از مجموعه های قضایی، محاکم کیفری و زندان‌ها را از جمله فعالیت‌هایی خواند که می‌تواند در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها موثر باشد.
 
جمال قضاوتی راهکار بعدی در راستای اهداف تعیین شده در خصوص استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس را بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی از سوی محاکم قضایی در تعیین مجازات‌های قانونی برای متهمان و با استفاده از تجربه‌های قبلی به دست آمده در بازدید از توان و ظرفیت فیزیکی زندان‌ها عنوان کرد و افزود : باید سعی شود در محاکم قضایی از موارد ذکر شده در قانون همچون تعلیق در مجازات‌های تعیینی، تبدیل در مجازات‌های حبس به جزای نقدی، آزادی مشروط و ...برای کاهش تراکم زندان‌ها استفاده ‌شود.
 
وی به بهره‌مندی از ظرفیت کمیسیون عفو، تبدیل و تخفیف مجازات محکومان هم اشاره کرد و ادامه داد: برای برخورداری از عفو محکومان در حال تحمل مجازات‌های کیفری در زندان‌ها، هم تلاش بر این است که از مجازات‌های تعیینی استفاده ‌شود. 
 
وی تسریع در روند اجرایی پرونده‌های اجرای احکام مجرمان به ویژه محکومان به حبس را از دیگر گام‌هایی عنوان کرد که با هدف کاهش تراکم جمعیت زندان‌ها می‌تواند در دستگاه‌های قضایی اجرا ‌شود. 
 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.