بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
رضا خوشیاران
آدرس : تهران، ضلع غربي چهارراه وليعصر، خ برادران مظفر (صباي شمالي)، ساختمان صبا، پلاك ١٠١، طبقه ٨، واحد ٣٩
تلفن تماس : 02188287796
تلفن همراه : 09122208184
وب سایت |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی
فرشته توکلی
آدرس : استان مرکزی - خمین - خیابان امام خمینی (ره) خیابان آزادی - روبه روی مجتمع تجاری اداری شهرداری - ساختمان وکلا - طبقه اول
وب سایت فرشته توکلی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
منوچهر ناصري فر
آدرس : بابلسر بلوار پاسداران - نبش پاسداران 23 - مجتمع سامان طبقه پنجم واحد15
وب سایت منوچهر ناصري فر مشاور حقوقی قوه قضائیه و وکیل دادگستری
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
بنیاد وکالت ایرانیان
آدرس : سعادت آباد، نبش خیابان سی و دوم، پلاک 116، طبقه 4 واحد 9
تلفن تماس : 02188681856 - 09120834912
وب سایت بنیاد وکالت ایرانیان
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

دلایل تصویب آزمایشی لوایح قضایی

ارسال شده توسط : رضا خوشیاران وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه در تاریخ : 22-02-1392
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
دلایل تصویب آزمایشی لوایح قضایی
در گفت‌وگوی «حمایت» با کارشناسان حقوقی مطرح شد؛ دلایل تصویب آزمایشی لوایح قضایی
 
احمدرضا اسعدی نژاد:

نقطه اشتراک لوایح حقوقی و قضایی که در سال‌های اخیر به تصویب رسیده است، آزمایشی بودن آنهاست. مطابق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی ایران، مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم قانون اساسی به کمیسیون‏های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند، به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

 
 در گفت‌وگو با محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، ابوالفضل ابوترابی، عضو این کمیسیون و علی صابری، وکیل پایه یک دادگستری به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

به نظر شما چرا طرح‌ها و لوایح حقوقی و قضایی معمولا مشمول اصل 85 قانون اساسی می‌شوند و به طور آزمایشی به تصویب می‌رسند؟

ابوترابی: به خاطر این که این موضوعات بسیار تخصصی است، مجلس نمی‌تواند آن را هضم کند. دوم اینکه تعداد مواد این لوایح بسیار زیاد است و در صورت طرح در صحن علنی بسیار وقت‌گیر خواهد بود. مثلاً قانون مجازات بیش از 1100 ماده دارد. سایر قوانین مثل قانون آیین دادرسی کیفری، آیین دادرسی نیروهای مسلح و الکترونیک کردن ابلاغ ها نیز مواد زیادی دارند.
 
اسفنانی: علتش این است که به طور معمول هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ عددی تعداد آنها زیاد است به همین خاطر هم اگر بخواهد وارد صحن شود، ماه‌ها وقت صحن را می‌گیرد و از طرفی چون فوریتی نیستند اگر بخواهند در نوبت قرار بگیرند ممکن است بعد از ماه‌ها و شاید سال‌ها در نوبت رسیدگی و طرح در صحن مجلس بمانند. به همین خاطر زمان‌برند و بهتر است به صورت اصل 85 تصویب شود. یکی دیگر از دلایل هم این است که بحث‌ها بسیار تخصصی است و به طور معمول همه از آن تخصص برخوردار نیستند؛ بنابراین ممکن است در صورت طرح در صحن علنی، قوانین طوری تصویب شود که خیلی از لحاظ اصول درست نباشد و مکرر به شورای نگهبان برود، نقض شود و برگردد که این موجب زمان‌بر شدن می‌شود. 
 
صابری: تصور بنده این است که این موضوع ناشی از تورم قوانین است که با آن رو به رو هستیم. اگرچه در بسیاری حوزه‌ها با کمبود و خلأ قانونی هم رو به رو هستیم؛ ولی به طور کلی قانون زیاد داریم و این باعث می‌شود که فرصت نباشد همه قوانین در صحن علنی مطرح و ماده به ماده بررسی شود. دلیل دیگر آن هم تغییر مداوم قانون است. از طرفی دیگر وقتی نیاز به قانون داریم، ناچاریم قوانین را به طور آزمایشی تصویب کنیم. البته آزمایشی تصویب شدن خیلی اوقات برای این نیست که آزمایش شود و به صورت قانون در بیاید بلکه برای این است که فرایند تصویب قانون به سرعت طی شود تا از قانون استفاده شود و مراحل تصویب قوانین دایمی و طرح در صحن علنی که باعث تاخیر زیادی در تصویب قانون می‌شود طی نشود. 

اسم آزمایشی، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که قوانین آزمایشی خیلی مطمئن نیستند؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

ابوترابی: بله درست است. در موضوع های حقوقی ممکن است در عمل هزاران حالت پیش بیاید و به همین خاطر به طور آزمایشی تصویب می‌کنند که مدتی تست شود تا اگر نقصانی دارد، برطرف شود و به لحاظ پیچیدگی ممکن است همه جوانب در هنگام تصویب قانون در نظر گرفته نشود و بعد از تصویب مشخص شود تا بعد به طور دایمی تصویب شوند.
 
اسفنانی: طبق قانون اساسی تمامی مصوباتی که طبق اصل 85 تصویب می‌شوند باید به صورت آزمایشی باشند. 

مثلا قسمت‌های مختلف قانون مجازات اسلامی که از سال 1362 تا سال 1375 تصویب شد، همه این مدت به صورت آزمایشی بوده است. بالاخره باید به یک ثباتی برسیم. نظر شما در این خصوص چیست؟

ابوترابی: این حرف درست است و علت این است که تا به حال قانونی به این شکل در دنیا نداشته‌ایم و در هیچ کشور اسلامی به این سبک قانونگذاری نشده است. دلیل دیگر این است که هر وقت که قصد اصلاح این قانون را داشته اند اتفاق هایی افتاده است و مشکلاتی پیش آمده و دلایلی وجود داشته است که به طور دایمی تصویب نشده است. 

در بقیه کشورها هم وقتی مواد یک قانون زیاد باشد، به طور آزمایشی تصویب می‌کنند؟

ابوترابی: به طور کل در حقوق همه کشورها، آزمایشی عمل کردن، موضوعی نسبتا عادی است. 

چه ضرورتی دارد که آزمایشی تصویب شود؟‌ 

ابوترابی: می‌خواهند معایب آن را بفهمند. 
 
مثلاً فرض کنید بعد از مدتی متوجه شوند که ماده 35 مشکل داردوآن یک ماده را عوض کنند!
 
ابوترابی: نه این‌طور نیست مثلاً بعد از یک ماه متوجه می‌شویم ماده 35 مشکل دارد و 4 ماه بعد متوجه می‌شویم تبصره ماده 58 نادرست است و به همین صورت... این موضوع در موضوعات حقوقی و قضایی بدیهی است. علاوه بر سیستم قانونگذاری، خود سیستم قضایی نیز سیستمی به عنوان «وحدت رویه قضایی» به وجود آورده است که در حکم وضع قانون است. این موضوع در دنیا از جمله در حقوق ما پذیرفته شده است زیرا در تفسیرهای قضایی از قانون واحد چنان بین قضات اختلاف می‌افتد که باید وحدت رویه ایجاد شود. این موضوع در زمان قبل از انقلاب بوده است و اکنون هم هست. 

مثلا فرض کنید خیلی از مواد یک قانون نادرست باشد، اگر بخواهد عوض شود چه آزمایشی باشد و چه دایمی بالاخره عوض می‌شود.‌آیا از لحاظ تشریفات فرق می‌کند؟

ابوترابی: خیلی فرق می‌کند. اگر به طور آزمایشی تصویب شده باشد می‌توان اصل هشتادوپنجمی کرد ولی در صورتی که دایمی باشد، نمی‌توان این کار را کرد.

پیامد و آثار تصویب قوانین به طور آزمایشی چه فرقی می‌تواند با قانون دایمی داشته باشد؟

اسفنانی: هیچ فرقی از این لحاظ ندارد زیرا کاملا مراحل تقنینی را می‌گذراند و بنا بر مجوزی که خود قانون اساسی داده است، تصویب می‌شود. فرقش این است که اگر در صحن مطرح و تصویب شود شاید از قوام بیشتری برخوردار می شود. چه اینکه قانون دایمی خواهد بود و در صورت طرح در صحن علنی به دلیل اینکه در عرصه وسیع‌تری مطرح می‌شود به مباحث ریزتری ورود پیدا می‌کنند. در مجموع بهتر است قوانین در صحن مطرح شود ولی به اجبار بنا به دلایلی که گفته شد در کمیسیون و به صورت 85 تصویب می‌شود و در نتیجه امتیاز طرح در صحن را ندارد. 

چه لوایحی در سال‌های اخیر به صورت آزمایشی تصویب شده است؟

اسفنانی: قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری، لایحه آیین دادرسی جرایم نیروهای مسلح و لایحه آیین دادرسی جرایم رایانه‌ای .

قانون تجارت هم به صورت آزمایشی تصویب می‌شود؟

اسفنانی: بله. البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که قوانین آزمایشی‌ نیز می‌تواند بعدا دایمی شود. مثلا قانونی که به صورت آزمایشی تصویب می‌شود پس از سپری شدن دوره آزمایشی، می‌تواند به صورت یک ماده واحده در صحن علنی مطرح و دایمی شود.

چرا الان این ماده واحده را تصویب نمی‌کنند؟ 

اسفنانی: نمی‌شود باید حتما دوره آزمایشی را بگذراند. 

از لحاظ ماهیتی فارغ از شکل، قانون آزمایشی و دایمی چه تفاوت‌هایی دارند؟ 

صابری: قوانینی که جنبه آزمایشی دارند بالاخره یک روزی باید به صحن علنی مجلس بروند؛ اما از نظر ماهیتی قانون تا وقتی که هست اعتبار دارد. مثلا اگر قانونی به طور آزمایشی برای 5 سال تصویب شود، در این 5 سال از نظر اعتبار مثل قانون دایمی است و هیچ فرقی با آن ندارد. مجری قانون نمی‌تواند بگوید به دلیل اینکه این قانون آزمایشی است، من اجرا نمی‌کنم و در حقوق، ما هم ندیده‌ایم اگر قانون آزمایشی باشد و حقوق دانی بخواهد آن را نقد کند به دلیل آزمایشی بودن این کار را نکند. 

این آزمایشی بودن قوانین باعث سردرگمی استادان و دانشجویان حقوق، وکلا، قضات و به طور کلی جامعه حقوقی و مردم نمی‌شود؟ 

صابری: به طور کلی تورم قانونی برای مردم چیز بدی است ولی آن کسی که متخصص است از این لحاظ دچار مشکل نمی‌شود.

نیازی هست که قوانین آزمایشی را به سمت دایمی شدن ببریم؟

صابری: قوانین آزمایشی مسکن است و به دلیل ناچاری از طریق اصل 85 اقدام می‌کنند.
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

ارسال لایحه موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل بین ایران ، افغانستان و هند به مجلس
آخرین وضعیت لایحه قانون تجارت
لایحه معاهده استرداد مجرمین ین ایران و کره تصویب شد
برگزاری علنی دادگاه جرائم اقتصادی از دستور کار مجلس خارج شد
نقد اجمالی بر طرح مجلس در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر - بخش دوم
نقد اجمالی بر طرح مجلس در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر- بخش اول
بیانیه سازمان بسیج حقوقدانان درباره تبصره 1 ماده 38 لایحه برنامه ششم
اصرار مجلس بر حفظ ترکیب فعلی شورای پول و اعتبار
نقد اجمالی بر طرح مجلس در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر
قانون اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس ابلاغ شد

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
194 زندانی جرائم غیرعمد چشم‌انتظار کمک‌های خیرین هستند مجازات‌هاي غير پيشگيرانه منشور حقوق شهروندی به هیچ وجه از غرب اقتباس نشده است ، دروغ و ریا جای خود را به انصاف و مروت دهد نحوه مطالبه مهریه و جهیزیه پس از فوت زوج گرانفروشی رکوددار از تخلفات صنفی است ، تشکیل 64 پرونده تخلفاتی در طرح ضیافت 51 ماده برای ثبت علائم تجاری استخدام های گسترده در شهرداری تهران از نگاه کارشناسان قیم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ ابطال بخشی از ماده 75 آیین نامه لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری مصوب 1334 روحیه سازش در میان مردم خراسان شمالی کاهش یافته است سن مصرف مشروبات الکلی در اردبیل به 18 سال رسیده است توقف خودرو از سوی ماموران پلیس رامور بدون احراز تخلف ممنوع شد کاهش جرائم خشن و نزاع دسته جمعی ددر کهگیلویه و بویراحمد هر زمان ظرفیت وکالت بالا رفت ، افراد غیربومی به سمت کرمان آمدند چه انتظاراتی از دستگاه قضایی دارید ؟ رای شماره 82 هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع: ابطال مصوبه شماره ک42484ت/11018 -1388/5/37 وزیران عضو کارگروه تبرئه متهم با امتناع شاکی از اتیان سوگند کمک 140میلیونی تبعه یک کشور عربی به ستاد دیه آنچه درباره شرایط اعطای آزادی مشروط باید بدانیم 75 درصد پرونده های مسن تعیین تکلیف شد