×

نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها در مورد اصلاح قانون عضویت ایران در مجامع بین‌المللی

نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها در مورد اصلاح قانون عضویت ایران در مجامع بین‌المللی

نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها در مورد اصلاح قانون عضویت ایران در مجامع بین‌المللی

نظر-کارشناسی-مرکز-پژوهش‌ها-در-مورد-اصلاح-قانون-عضویت-ایران-در-مجامع-بین‌المللی وکیل 

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود درباره لایحه اصلاح قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در برخی از سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی را اعلام کرد.

لایحه اصلاح قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در برخی از سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی از دو منظر قابل بررسی است. بررسی از بعد تعامل با کشورهای عضو و حضور در مجامع و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و دیگر از نقطه‌نظر تامین منافع ملی. لایحه پیشنهادی مربوط به تصمیمات اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌هاست که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در آن عضویت دارد در تصمیم اخیر، اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها، در رابطه با حمل‌و‌نقل ریلی، عبارت عضویت در «قرارداد کلی استفاده از واگن‌ها» را جایگزین عضویت در «اتحادیه واگن‌های باری» کرده است و از کشورهای عضو اتحادیه خواستار طی مراحل قانونی آن در کشورهای عضو شده است.

1. تعامل با کشورها: گسترش روابط و همکاری با کشورهای منطقه در زمینه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل ایجاب می‌کند تا کشور ما نیز با تشکیل سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی در آن مشارکت داشته باشد. عضویت کشور ما در اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها جهت تسهیل همکاری منطقه‌ای و تعامل با کشورها جهت استفاده از مزیت‌های ناشی از عضویت در این اتحادیه در رابطه با فعالیت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بوده است.

2. تصمیمات در اتحادیه‌های بین‌المللی: اتحادیه‌های بین‌المللی پس از رسیدن به یک پیشنهاد مشترک و تصویب آن توسط نمایندگان کشورهای عضو در اتحادیه، تصویب آن پیشنهاد در مجالس قانونگذاری کشورهای عضو را در دستور قرار می‌دهند. لایحه اصلاح قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در برخی از سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی که در ردیف 52 آن نام سازمان بین‌المللی به «قرارداد کلی استفاده از واگن‌ها» تغییر پیدا می‌کند نیز از همین روال تبعیت می‌کند و براین اساس این لایحه جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه گردیده است.

3. تصمیم جدید: در تصمیم قبلی اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها، عضویت در اتحادیه واگن‌های باری، مطرح بود که این امر تنها به جابه‌جایی کالا بین کشورهای عضو منحصر می‌شد. اما گسترش حمل‌و‌نقل و نقش جابه‌جایی مسافر از طریق راه‌آهن‌ها، و مشکلات قابل پیش‌بینی در حمل‌و‌نقل مسافر موجب شده تا اتحادیه مذکور در تصمیم جدید خود، عبارت «اتحادیه واگن‌های باری» را با عبارت «قرارداد کلی استفاده از واگن‌ها» که جامع‌تر است و شامل واگن‌های باری و مسافری می‌گردد، جایگزین کند.

4. تامین منافع ملی: از‌آنجا که حمل مسافر علاوه‌بر حمل بار از جمله فعالیت‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است. بنابراین جایگزینی عبارت عضویت در «قرارداد کلی استفاده از واگن‌ها» به‌جای عبارت عضویت در «اتحادیه واگن‌های باری» از جامعیت برخوردار و برای کشورهای عضو اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها مزیتی به‌مراتب بیشتر نسبت به مصوبه قبلی خواهد داشت که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز از این جایگزینی می‌تواند منتفع گردد.

5. الحاق تبصره «2» به ماده واحده: درخصوص ارائه اساسنامه برای مرکز امور حقوق بین‌المللی باتوجه به اینکه ماهیت این مرکز و شرح وظایف آن در اصل این قانون جایگاه نداشته و نامعلوم است بهتر است حذف گردد و دولت به‌نحو مستقلی برای آن لایحه ارائه کند. خبرگزاری مجلس شورای اسلامی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.