×

اثبات اینکه اقراری با اکراه یا تقلب یا تدلیس توام بوده،آن را بی اثر می کند

اثبات اینکه اقراری با اکراه یا تقلب یا تدلیس توام بوده،آن را بی اثر می کند

اثبات-اینکه-اقراری-با-اکراه-یا-تقلب-یا-تدلیس-توام-بوده،آن-را-بی-اثر-می-کند

 اثبات اینکه اقراری با اکراه یا تقلب یا تدلیس توام بوده، اقرار را بی‌اثر می‌کند. کارشناسان وکیل‌آنلاین در این مورد توضیح داده‌اند.

 پرسش مخاطب درباره اقراری که توام با فریب بوده، این است:

با سلام. بنده بهمن سال 92 عقد کردم و دوسال عقد بودم سال 94 یکسری مشکلاتی پیش اومد که شوهرم دنبال طلاق گرفتن از من شد 6 ماه طول کشید، ولی هیچ خبری نشد من با ایشان تماس گرفته و خواهش کردم به زندگی برگرده ایشان گفتند خانواده اش به این راحتی راضی به برگشت من نمیشوند و باید خودم رو ثابت کنم البته من برای شوهرم میخواستم خودم رو ثابت کنم رفتم دفترخانه رسمی و 100 عدد ازسکه‌های مهریم را اقرار کردم که وصول کردم و از شوهرم خواستم که این موضوع بین خودمان بماند در صورتی که چندروز بعدش که به خانه پدرش رفتیم ایشان از موضوع خبر داشت من 100 سکه به این دلیل گفتم وصول کردم که ایشان با من تا اخر عمر با خیال راحت زندگی کند در صورتی که ایشان بعد از اینکار همیشه مرا تهدید به طلاق کرده و فهمیدم که اینها من را فریب داده اند، چون کل اقوامش خبر داشتند من مهریم رو بخشیدم و یکی از عموهایش گفته بود تضمین بگیرید که دیگر نتواند دنبال طلاق برود؛ در صورتی که خانواده من هیچ اطلاعی تا این زمان نداشتند. متن اقرارنامه به این صورت است: در تاریخ تحریز ذیل حاضر گردید: مقر فوق الذکر زوجه سند ازدواج به شماره ثبت ... دفتر ازدواج شماره؛ و بعدالحضور دون الاکراه و الاجبار و از روی رضا و رغبت و دانسته و فهمیده اقرار نمود که میزان 100 سکه تمام بهارازادی از صداقیه مندرج در سند یاد شده را از اقای .. وصول نموده است و این اقرارنامه به تقاضای نامبرده تنظیم گردید. آیا من میتونم سند را باطل کنم، چون ایشان قصد طلاق دارد و من این 100 را بخاطر ادامه زندگی گفتم وصول کردم. مهریه بنده 114 سکه میباشد.

پاسخ کارشناسان :

مطابق ماده 1277 قانون مدنی، انکار بعد از اقرار مسموع نیست لیکن اگر مقر (اقرار کننده) ادعا کند اقرار او فاسد یا مبنی بر اشتباه یا غلط بوده، شنیده می‌شود و همچنین است در صورتی‌که برای اقرار خود عذری ذکر کند که قابل قبول باشد: مثل این که بگوید اقرار به گرفتن وجه در مقابل سند یا حواله بوده که وصول نشده؛ لیکن دعاوی مذکوره مادامی که اثبات نشده، مضر به اقرار نیست.

از طرفی دیگر اثبات اکراه یا تقلب و تدلیس در گرفتن اقرار نیز مانند اشتباه، آن را فاسد و بی اثر می‌نماید. این در حالی است که با توجه به اینکه سند تنظیمی توسط دفترخانه، سندی رسمی محسوب می‌شود، تعرض بدان مستلزم اقدام قضایی خواهد بود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.