×

بهترین روش تفسیر قوانین

بهترین روش تفسیر قوانین

یک حقوقدان و وکیل دادگستری گفت در سیستم حقوقی ایران بهترین روش تفسیر قوانین این است که از ساختارها عبور کرده و خود را فقط ملزم به در نظر گرفتن نصوص و مرّ قانون نکنیم

بهترین-روش-تفسیر-قوانین

یک حقوقدان و وکیل دادگستری گفت: در سیستم حقوقی ایران بهترین روش تفسیر قوانین این است که از ساختارها عبور کرده و خود را فقط ملزم به در نظر گرفتن نصوص و مرّ قانون نکنیم.

میترا ضرابی در نشست علمی و تخصصی «تفسیر قانون بر مبنای متن یا پیش‌فرض‌های متقن» در رابطه با انتخاب موضوع تفسیر قانون اظهار کرد: هم‌اکنون در مباحث مکتبی و فلسفی حقوق در جامعه دچار نقصان شده‌ایم. تفسیر مهارتی برای شرح قانون است و باید بدانیم که این فن کجا برای ما مفید است.

وی افزود: این موضوع که قانون تمام مسایل را از ابتدا پیش‌بینی کند، میسر نیست. مقنن اصول را برای ما، در قوانین پیاده می‌کند و به ما یاد می‌دهد که اگر مثلاً در حقوق قراردادها قواعد تکمیلی داریم، باید روی ساختارهای قانونی مرتبط با آن حرکت کنیم همچنین ساختارها در مباحثی مانند حقوق اشخاص مهم شمرده شود و نمی‌توان از آن تخطی کرد.

این وکیل دادگستری یکی از مهمترین ویژگی‌های تفسیر قانون را ویژگی زمان و مکان دانست و گفت: قانون چندین سال قبل وضع شده و معیارهای آن زمان مقنن با معیارهای زمان حال ما تطبیق دارد ولی مهم این است که ببینیم این قوانین چقدر با زمان حال منطبق است. در واقع پیش‌فرض آن زمان مقنن با زمان حال یکی نیست.

این مدرس دانشگاه افزود: امروزه حجم معاملات تغییر کرده و در این خصوص به ابزاری به‌عنوان تفسیر قانون نیاز داریم که تفسیر نص قانون را مشخص کند.

وی عنوان کرد: در موضوع معاملات و موارد مرتبط با آن، قاضی ملاکی را در نظر گرفته است که اگر بخواهیم بر اساس ساختارها پیش برویم، ساختارها دست ما را می‌بندد و باید طبق مرّ‌ قانون پیش برویم. نظر دیگری در این رابطه وجود دارد که باید طبق پیش‌فرض‌ها پیش رفته و طبق آنها عمل کنیم.

این حقوقدان تصریح کرد: قبلاً گفته می‌شد که وجه التزامی که در معاملات آورده می‌شود دست قاضی را برای صدور رأی می‌بندد. حال اگر وجه التزام سنگین بوده و عادلانه نباشد آیا این مساله قابل قبول است؟

وی ادامه داد: با نگاهی به نص قانون متوجه می‌شویم که باید به قانون عمل کنیم اما در مورد وجه التزام ناصواب فرض مقنن بر این بوده که قانون برای برخی افراد متعارف، نوشته می‌شود و مقنن مردم را فرد متعارض فرض نکرده است که بخواهند از این موضوع سوءاستفاده کنند. با این پیش‌فرض اگر در حال حاضر قراردادی ارایه شود که مثلاً مبیع 10 میلیون بوده اما وجه التزام آن 20 میلیون باشد باید به این امر دقیق‌تر نگاه کنیم.

ضرابی خاطرنشان کرد: در سیستم حقوقی ایران بهترین روش تفسیر قوانین این است که از ساختارها عبور کرده و خود را فقط ملزم به در نظر گرفتن نصوص و مرّ قانون نکنیم که در این رابطه استفاده از مجازات‌های جایگزین را داریم. این وکیل دادگستری گفت: روحیه و رفتار حقوقی غالب بر مردم جامعه ما، رفتار کدخدامنشانه است. قانون ما برای مردمی نوشته شده که روحیه‌ آنها بر مبنای مصالحه است بنابراین نباید انتظار داشت که رعایت قانون در چنین جامعه‌ای ضمانت اجرا داشته باشد و از ساختارهای اولیه قانون عبور نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: هیچ نیازی به تغییر قانون نیست. قانونی که بخواهد مدام تغییر کند، بسیار قابل اعتماد است. در واقع باید از ساختارها عبور کنیم و برای این کار باید قبل از انعقاد قراردادها، قواعد را رعایت کنیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.