×

برخی بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی

برخی بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی

نزدیک به سه دهه است که آپارتمان‌نشینی با همه محاسن و معایبی که دارد، در کشور ما متداول شده است ازدیاد جمعیت، کمبود زمین برای احداث خانه‌های تک‌واحدی، امنیت بیشتر در مجتمع‌های مسکونی، توان مالی شهروندان و بسیاری دلایل دیگر از عواملی به شمار می‌روند که بر توسعه آپارتمان‌نشینی تاثیر مستقیم می‌گذارند

برخی-بایدها-و-نبایدهای-آپارتمان-نشینی وکیل 

نزدیک به سه دهه است که آپارتمان‌نشینی با همه محاسن و معایبی که دارد، در کشور ما متداول شده است. ازدیاد جمعیت، کمبود زمین برای احداث خانه‌های تک‌واحدی، امنیت بیشتر در مجتمع‌های مسکونی، توان مالی شهروندان و بسیاری دلایل دیگر از عواملی به شمار می‌روند که بر توسعه آپارتمان‌نشینی تاثیر مستقیم می‌گذارند.

سکونت در مجتمع‌های مسکونی و زندگی تنگاتنگ با دیگر شهروندان و بسیاری دلایل دیگر از عواملی به شمار می‌روند که بر توسعه آپارتمان‌نشینی تاثیر مستقیم می‌گذارند. سکونت در مجتمع‌های مسکونی و زندگی تنگاتنگ با دیگر شهروندان به هر یک از این دلایل، ادبیات و فرهنگ خاصی می‌طلبد که عدم آشنایی و رعایت آنها موجب بروز کدورت‌ها و اختلاف‌های فراوان بین ساکنین می‌شود.

البته یکی از علت‌های بروز این اختلاف‌ها، ناآشنایی برخی از ساکنان با حقوق و تکالیفشان است.

 تعریف آپارتمان

به گزارش مهداد، در قانون از آپارتمان تعریفی به عمل نیامده است اما در اصطلاح می‌توان گفت آپارتمان عبارت است از یک واحد مستقل در ساختمان چند طبقه که از آن برای سکونت یا جهت کسب و پیشه استفاده می‌شود.

مالکیت در آپارتمان‌ها شامل دو قسمت مالکیت اختصاصی و مالکیت مشترک است.

قسمت اختصاصی به بخشی از ملک گفته می‌شود که فقط صاحب آپارتمان حق استفاده از آن را دارد مثل بالکن.

قسمت مشترک نیز قسمت‌هایی از ساختمان است که تمامی مالکان حق استفاده از آن را دارند.

این قسمت‌ها شامل مواردی از قبیل زمین زیربنا (خواه متصل به بنا باشد یا بنا به وسیله پایه روی آن قرار گرفته باشد)، تاسیسات قسمت‌های مشترک از قبیل چاه آب، پمپ، منبع آب، مرکز حرارت و تهویه، رختشویخانه، تابلوهای برق، کنتورها، تلفن مرکزی، انبار عمومی ساختمان، اتاق سرایدار در هر قسمت بنا که واقع شده باشد، آسانسور، چاه‌های فاضلاب، لوله‌ها از هر قبیل مانند لوله‌های فاضلاب، برق و تلفن، گذرگاه‌های شوت زباله و اسکلت ساختمان است.

همچنین تاسیسات مربوط به راه‌پله، وسایل تامین‌کننده روشنایی، تلفن، زنگ اخبار، شیرهای آتش‌نشانی، پشت‌بام و تاسیساتی که در پشت‌بام برای استفاده عمومی احداث شده است، نمای خارجی ساختمان، محوطه ساختمان، باغ‌ها و پارک‌ها که جنبه استفاده عمومی دارند و در سند اختصاصی قید نشده‌اند، پله‌های ورود به پشت‌بام و پله‌های ایمنی، درها و پنجره‌ها، راهروها و پاگردها که در قسمت‌های غیر اختصاصی باشند، دیوارهای حد فاصل بین قسمت‌های اختصاصی چنانچه جزو اسکلت ساختمان نباشند، از دیگر قسمت‌های مشترک محسوب می‌شوند.

 اداره امور ساختمان

در صورتی که تعداد مالکان آپارتمان‌ها از سه نفر بیشتر باشد، مجمع عمومی مالکان تشکیل می‌شود و در نخستین جلسه مدیر یا هیات مدیره را انتخاب می‌کند.

مدیر می‌تواند از اعضای ساختمان باشد یا از خارج انتخاب شود. برای رسمیت مجمع عمومی، حضور بیش از نصف مالکان آپارتمان‌ها ضروری است و در صورت عدم حصول اکثریت، در جلسه سوم با رای اکثریت حاضر در جلسه تصمیمات به تصویب می‌رسد و آرای اتخاذشده توسط حاضران در جلسه، توسط مدیر به ساکنان غایب اطلاع داده می‌شود.

 اختیارات و وظایف مدیران

مدیر آپارتمان مسئول حفظ و اداره ساختمان است و در واقع تصمیم‌های مجمع عمومی را به اجرا در می‌آورد.  مدیر برای مدت دو سال انتخاب می‌شود. البته ممکن است مجمع برای سال‌های بعد هم او را انتخاب کند. مجمع عمومی علاوه بر انتخاب هیات‌مدیره، یک خزانه‌دار نیز انتخاب می‌کند که نسبت به تنظیم هزینه و درآمد و گزارش به مجمع اقدام کند.

هیات‌مدیره موظف است تمام ساختمان را در مقابل آتش‌سوزی بیمه کرده و هزینه بیمه را بین شرکا تقسیم کند. در صورت عدم بیمه و وقوع آتش‌سوزی هیات‌مدیره مسئول جبران خسارت‌ها است.

چنانچه تعداد واحدها بیش از 10 آپارتمان باشد انتخاب یک دربان برای مجموعه ضروری است.

 هزینه آپارتمان‌ها

مالکان آپارتمان‌ها موظفند هزینه‌های مشترک و مستمری را که برای قسمت‌های مشترک ساختمان ضروری است مانند آب، برق، گازوییل، گاز و غیره پرداخت کنند.

پرداخت هزینه آپارتمان توسط مالک یا مستاجر آن، بستگی به قرارداد تنظیم‌شده بین آنها دارد. چنانچه مالک طبق قرارداد از پرداخت هزینه خودداری کند، مستاجر می‌تواند آن را از اجاره‌بها کسر کند.

چنانچه مستاجر از پرداخت هزینه خودداری کند، هیات‌مدیره حق دارد برای دریافت آن به مالک مراجعه کند.

هیات‌مدیره می‌تواند برای تامین هزینه، مبلغی را از صاحبان آپارتمان‌ها به عنوان تنخواه گردان اخذ کند.

مدیر آپارتمان مسئول حفظ و اداره ساختمان است و در واقع تصمیم‌های مجمع عمومی را به اجرا درمی‌آورد.

 وظایف دفاتر اسناد رسمی

دفاتر اسناد رسمی موظفند هنگام تنظیم هر نوع سند انتقال، اجاره، رهن، صلح، هبه و ... ، گواهی تسویه حساب هزینه‌های مشترک را که به تایید هیات‌مدیره یا مدیر ساختمان رسیده باشد، از مالک دریافت کنند.

 تعمیرات آپارتمان‌ها

چنانچه سه نفر از کارشناس‌های رسمی دادگستری فرسودگی کامل بنا و بیم خطر جانی و مالی ناشی از آن را گواهی کنند، ساختمان قابل تجدید بنا خواهد بود.

چنانچه اقلیتی از صاحبان واحدها نسبت به تجدید بنا رضایت ندهند، مالکان موافق تجدید بنا باید با اخذ مجوز از دادگاه خانه مناسبی برای آنها اجاره کنند تا به مکان جدید منتقل شوند.

در صورتی که مخالفان از انتقال به خانه اجاره‌ای خودداری کردند، هیات‌مدیره یا مدیر به دادگستری یا مجتمع قضایی مراجعه می‌کند و با اخذ دستور تخلیه آن واحدها، نسبت به این کار اقدام می‌کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.