×

مصاحبه با خبرنگار حقوقی ایسنا در خصوص طرح وکیل خانواده

مصاحبه با خبرنگار حقوقی ایسنا در خصوص طرح وکیل خانواده

مصاحبه با خبرنگار حقوقی ایسنا در خصوص طرح وکیل خانواده

مصاحبه-با-خبرنگار-حقوقی-ایسنا-در-خصوص-طرح-وکیل-خانواده وکیل 

مصاحبه آقای شیرزاد حیدری شهباز با خبرنگار حقوقی ایسنا در خصوص طرح وکیل خانواده

 تا زمانی که مردم را در زمینه برخورد صحیح با مسائل آگاه نکنیم تا خودشان بتوانند جلوی ایجاد برخی مشکلات را بگیرند، بهره‌گیری از وکیل و حقوقدان موجب کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی نخواهد شد.

شیرزاد حیدری شهباز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا با اشاره به طرح وکیل خانواده که پیشنهاد آن از سوی رییس قوه قضائیه برای کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی مطرح شده است، کثرت پرونده‌های قضایی در کشور را محصول برخی اشکالات در ساختارهای فرهنگی و اجتماعی جامعه برشمرد و تصریح کرد: این موضوع بیشتر صبغه اجتماعی و فرهنگی دارد تا حقوقی. برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی در هر جامعه‌ای وجود دارد و تا زمانی‌که بنیان‌های فکری و فرهنگی جامعه تقویت نشود، نمی‌توان فرهنگ حقوقی را نهادینه کرد.

وی افزود: اگر افراد جامعه در یک بستر فرهنگی مناسب زندگی کنند، با بسیاری از مشکلات موجود به صورت منطقی مواجه می‌شوند و همین امر موجب کاهش بخش عمده‌یی از دعاوی و اختلافات خواهد شد.

این حقوقدان تاکید کرد: پس از اصلاح ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌توان موضوع استفاده از مشاور حقوقی یا وکیل دادگستری را مطرح کرد و تا زمانی که اراده‌ها بر اصلاح این ساختارها استوار نشود، کماکان مشکلات دستگاه قضایی به سبب کثرت ورودی پرونده‌ها وجود خواهد داشت.

این وکیل دادگستری، نفس ارائه چنین پیشنهادی را مثبت ارزیابی کرد و در عین حال گفت: در کنار همه اقداماتی که باید در این زمینه صورت گیرد، لازم است فرهنگ‌سازی شایسته و فراگیری در خصوص مراجعه افراد به مشاور حقوقی و وکیل دادگستری انجام شود تا سطح آگاهی‌ها در این زمینه ارتقا یابد.

حیدری شهباز در مورد نحوه برخورد قوانین موجود با موضوع حضور وکیل دادگستری در محاکم، اظهار کرد: در حال حاضر ما قوانین پیشرفته و خوبی داریم؛ اگرچه به هر حال جوامع پویا که روز به روز با مسائل جدیدی روبه‌رو هستند با توجه به تحول تکنولوژی و تغییرات فرهنگی ناگزیر از روز آمد کردن قوانین هستند اما در مجموع، قوانین موجود در زمینه وکالت، قوانین مناسبی است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: قبل از اصلاح یا وضع هر قانونی باید در بنیان‌های اجتماعی و فرهنگی تغییر حاصل شود. به عنوان مثال، در حال حاضر برخی افراد مباحث حقوق بشری را در حالی مطرح می‌کنند که بسیاری از این مباحث منطبق با ساختارهای فرهنگی جامعه ما نیست و همین امر موجب می‌شود که همواره در این قبیل مسائل، زیر سوال برویم. در حالیکه ما نباید با نگاه جوامعی مانند آمریکا یا سایر کشورهای غربی که بنیان‌های فرهنگی خاص خود را دارند، به موضوع حقوق بشر در کشورمان نگاه کنیم.

وی گفت: شاید بعد از اصلاح برخی ساختارها که ذکر شد، بتوان بحث تغییر مقرراتی مانند تبصره ذیل ماده 128 قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر حضور وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی را مطرح کرد اما در حال حاضر و بر مبنای ساختارهای حاکم، قوانین مناسبی در اختیار داریم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.