×

جزییات طرح بیمه بیکاری مجلس، پرداخت 10 سال حقوق به بیکاران

جزییات طرح بیمه بیکاری مجلس، پرداخت 10 سال حقوق به بیکاران

جزییات طرح بیمه بیکاری مجلس، پرداخت 10 سال حقوق به بیکاران

جزییات-طرح-بیمه-بیکاری-مجلس،-پرداخت-10-سال-حقوق-به-بیکاران وکیل 

 
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با فارس تشریح کرد:

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تصویب یک فوریت طرح بیمه بیکاری گفت:‌ مجلس به دنبال استقلال صندوق بیمه تامین اجتماعی و نیز تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتن افراد جویای کار است.

محمد‌حسین فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به تصویب یک فوریت طرح نمایندگان برای بیمه بیکاری، اظهار داشت: این طرح با همکاری و هماهنگی وزارتخانه‌های کار، رفاه، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان در حال پیگیری است تا بتوان از تجارب کشورها در خصوص بیمه بیکاری استفاده کرد.
وی افزود: این طرح در قالب سه فصل و 34 ماده ارائه خواهد شد که فصل اول مربوط به کلیات و زمان‌بندی بیمه بیکاری است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه فصل دوم از مواد 7 تا 24 مربوط به مقررات بیمه بیکاری است، گفت: برخی مواد این فصل نسبت به لایحه دولت تغییر کرده و همچنین فصل سوم از ماده 25 تا 34 در ارتباط با حمایت از بیکاران متقاضی کار است.
نماینده مجلس هشتم خاطرنشان کرد: طرح بیمه بیکاری در واقع نوعی پوشش حمایتی از افرادی متقاضی کار است که بنا به دلایلی دولت و نظام براساس قانون اساسی نتوانسته‌اند برای این افراد شرایط ایجاد اشتغال را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه بحث تحت پوشش قرار گرفتن بیمه بیکاری برای کارجویان از موارد جدید در طرح بیمه بیکاری مجلس است، تصریح کرد: افرادی که سابقه اشتغال و پرداخت بیمه ندارند و در حقیقت جویای کار هستند و باید برای گذراندن زندگی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.
فرهنگی افراد جویای کار را دارای ویژگی‌هایی دانست و خاطرنشان کرد: داشتن حداقل سن 25 سالگی، مرد بودن کارجو، زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست که دارای مهارت و حرفه‌ بوده و حداقل برای مدت یک سال پیگیر اشتغال شدند، مشمول بیمه بیکاری می‌شوند.

وی ادامه داد: این افراد حداکثر به مدت 10 سال در این طرح تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.
به گفته فرهنگی حمایت‌های درمانی و حقوقی از مزیت‌های طرح بیمه بیکاری است و در این طرح بیکار به فردی اطلاق می‌شود که رابطه کاری وی بدون میل و اراده خودش قطع شده است.
وی در مورد تفاوت بیمه بیکاری در طرح جدید با بیمه بیکاری فعلی گفت: توسعه پوشش حمایتی طبق جداول کمی و کیفی و افزایش مدت استفاده از مقرری با احتساب دوره‌های کار و اشتغال برای مجردها 6 ماه و 40 ماه برای متاهلان افزایش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سهم بیمه کارفرما در طرح بیمه بیکاری جدید کاهش یافته است، تصریح کرد: سهم بیمه کارفرما از 3 درصد فعلی به دو درصد کاهش خواهد یافت و نیز دولت و بیمه شونده هر کدام یک درصد بیمه پرداخت خواهند کرد.
نماینده مجلس هشتم صندوق پیش‌بینی شده برای بیمه بیکاری در طرح جدید را مستقل عنوان کرد و افزود:‌در حال حاضر این صندوق تحت نظر سازمان تامین اجتماعی و به صورت یک طرفه اداره می‌شود که پیش‌بینی شده این صندوق به صورت هیئت امنایی و مستقل اداره شود.

نماینده مجلس هشتم دیگر تفاوت‌های طرح بیمه بیکاری را تحت پوشش بیمه قرار دادن کارفرمایان دانست و افزود: در قانون بیمه بیکاری فعلی کارفرما تحت پوشش بیمه نیست و این در حالی است که کارفرمایان فعلی از جایگاه مقتدر و قوی در اقتصاد برخوردار نیستند و بیشتر آنها دارای کارگاه‌های کوچک بوده و احتمال ورشکستگی برای این افراد نیز وجود دارد.
نماینده مجلس هشتم در مورد لایحه بیمه بیکاری دولت، اظهار داشت: این لایحه تا جایی که اطلاع داریم فقط مربوط به مشکلات بیمه بیکاری است، در طرح جدید بحث بیمه کارجویان نیز مطرح است و در صورتی که نظر دولت در این طرح جلب شود سرعت در روند قانونی کردن طرح بیشتر خواهد شد.

وی با تاکید بر همراهی کردن دولت در روند بررسی و تصویب طرح بیمه بیکاری بیان داشت: در صورت فراهم شدن فضای همکاری این موضوع گام مهمی برای ایجاد فضای متعادل روانی و فکری در کشور خواهد بود.

به گفته فرهنگی با تصویب یک فوریت طرح، نمایندگان خارج از دستور به طور جدی موضوع را بررسی و بدون نوبت برای تصویب به صحن علنی خواهند آورد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.