×

استقلال کانون وکلا نباید مخدوش شود-بهمن کشاورز

استقلال کانون وکلا نباید مخدوش شود-بهمن کشاورز

گمان می‌کنم اگر قرار باشد استقلال کانون‌ها مخدوش شود حرفه وکالت جذابیت خود را برای بسیاری از وکلای دادگستری عضو کانون‌های مستقل از دست خواهد داد

استقلال-کانون-وکلا-نباید-مخدوش-شود-بهمن-کشاورز

گمان می‌کنم اگر قرار باشد استقلال کانون‌ها مخدوش شود حرفه وکالت جذابیت خود را برای بسیاری از وکلای دادگستری عضو کانون‌های مستقل از دست خواهد داد.

با قید اینکه آنچه عرض می‌کنم صرفا نظری شخصی است، زیرا در حال حاضر در کانون وکلای مرکز یا اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری «اسکودا» سمتی ندارم عرض می‌کنم؛ اولا تا آنجا که به یاد دارم در ماده 2 و 1 لایحه مورد بحث مسئله ادغام این تشکیلات کانون وکلا و مرکز مشاوران قوه قضاییه با هم عنوان شده است. هرچند کانون‌های وکلا و اتحادیه بر این اعتقاد بودند که جذب افراد جدید و برگزاری آزمون به‌وسیله مرکز مشاوران بعد از انقضای مدت اجرای قانون برنامه سوم توسعه غیرقانونی است و این معنا مورد تایید کمیسیون محترم قضایی مجلس نیز قرار گرفت و نتیجه اعلام شد اما از آنجا که مرکز مشاوران تعدادی را جذب کرده بود و ناچار برای این افراد ـ که هیچ گناه و تقصیری ندارند ـ حق مکتسبی ایجاد شده است، کانون‌های وکلا با ادغام مرکز مشاوران در کانون‌ها به طور اصولی و فقط به منظور حفظ حقوق مکتسب افراد مخالفتی نکردند. ثانیا آنچه مسلم است این است که اشخاص دارنده پروانه مشاوره باید به کانون‌های وکلای هر محل ملحق شوند نه بالعکس. زیرا مرکز مشاوران نهادی دولتی و حکومتی است و کانون وکلا ذاتا باید غیردولتی و غیرحکومتی باشد. ثالثا ایراداتی که بر لایحه وارد بود کماکان وارد است و امیدوارم از کمیسیون تخصصی اصلاح شده باشد. از جمله ماده 25 و اینکه دادستان انتظامی وکلا و دادگاه‌های انتظامی دادگاه قضات شاغل، دادگستری باشد و اینکه در خصوص اموال کانون‌ها هیاتی دولتی تعیین تکلیف کنند که این با هیچ معیاری سازگار نیست زیرا اموال کانون‌ها متعلق به تک‌تک 40 هزار وکیل است. رابعا پذیرش ادغام مشاوران در کانون‌ها به لحاظ لزوم قبول یک واقعیت موجود و نیز حفظ حقوق مکتس به افرادی است که در تصویب ماده 187 قانون برنامه سوم و همین‌طور ادامه غیرقانونی اجرای آن هیچ نقش و تقصیری نداشته‌اند. اما مخالفت با اصل تفکری که به تصویب این ماده منجر شد به هیچ‌وجه تحقق نیافته است و همچنان باقی است.

همچنین به طریق اولی وکلا با هر قانون و ضابطه‌ای که به هر نحو استقلال کانون وکلا را مخدوش کند به شدت مخالفند و از تمامی طرق قانونی برای ابراز این مخالفت استفاده خواهند کرد. در عین حال دوستانی هم که از مرکز مشاوران پروانه دریافت کرده‌اند به پیوستن به کانون‌های مستقل وکلا و قرار گرفتن در موضعی که وکلا در سراسر دنیا قرار دارند، مشتاق هستند. گمان می‌کنم اگر قرار باشد استقلال کانون‌ها مخدوش شود حرفه وکالت جذابیت خود را برای بسیاری از وکلای دادگستری عضو کانون‌های مستقل از دست خواهد داد. بگذریم از اینکه چنین تحول منفی، اولین لطمه را به اعتبار نظام قضایی ایران خواهد زد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.