×

قانون مجازات های اسلامی ابلاغ شد از این به بعد دیه زن و مرد برابر محسابه می شود

قانون مجازات های اسلامی ابلاغ شد از این به بعد دیه زن و مرد برابر محسابه می شود

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از ابلاغ قانون مجازات‌های اسلامی خبر داد و گفت بر این اساس دیه زن و مرد از این به بعد به طور برابر محاسبه و پرداخت می‌شود

قانون-مجازات-های-اسلامی-ابلاغ-شد-از-این-به-بعد-دیه-زن-و-مرد-برابر-محسابه-می-شود

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از ابلاغ قانون مجازات‌های اسلامی خبر داد و گفت: بر این اساس دیه زن و مرد از این به بعد به طور برابر محاسبه و پرداخت می‌شود.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حمید‌رضا طباطبایی نائینی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در نشست خبری به تشریح جزئیات قانون مجازات اسلامی پرداخت و اظهار داشت: قانون مجازات‌های اسلامی توسط نمایندگان مجلس تصویب و پس از رفع ایرادات شورای نگهبان تائید و نهایی شد.

وی ادامه داد: این قانون روز چهارشنبه هفته گذشته برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: این قانون در چند بخش شامل کلیات، خطوط، قصاص و دیات تنظیم و تدوین شده است؛ بخش تعزیرات قبلا در مجلس تصویب شده بود و نیاز به اجرای آزمایشی نداشت.

طباطبایی نائینی در ادامه اظهارداشت: قانون مجازات‌های اسلامی در گذشته 498 ماده داشت که در حال حاضر به 726 ماده افزایش یافته است. این موضوع باعث برخی سردرگمی‌ها شده است.

وی ادامه داد: این موضوع پس از ارائه لایحه اصلاح تعزیرات از سوی قوه قضائیه مرتفع خواهد شد، زیرا ترکیب مواد آن دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اضافه کرد: تعریف جرایم اقتصادی، امکان صدور حکم و معافیت از کیفر در مجازات اسلامی، امکان تعویق مجازات، امکان مجازات‌های جایگزین زندان، امکان استفاده از اقدامات الکترونیکی و مجازات و جایگزینی مجازات برای نوجوانان از جمله اقداماتی است که در این لایحه آمده است.

طباطبایی در ادامه گفت: در گذشته دیه مرد و زن کامل نبود به طوری که دیه زن نصف دیه مرد بود، اما در قانون جدید دیه زن کامل محاسبه می‌شود. مابه‌التفاوت دیه مرد از محل تامین صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت می‌‌شود.

وی درخاطر نشان کرد: امیدواریم که این قانون بتواند خلاءهای قانونی قانون قبلی مجازات‌های اسلامی را مرتفع کند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.