×

مطالعه پرونده کیفری

مطالعه پرونده کیفری

مطالعه پرونده کیفری یکی از الزامات حقوقی برای طرفین یعنی متهم و حتی شاکی است چراکه متهم با مطالعه پرونده کیفری می‌تواند از محتویات پرونده مطلع شود و بتواند برای دفاع از خود اقدامات مورد نیاز را انجام دهد و شاکی نیز می‌تواند با اطلاع از نحوه دفاع و اظهارات متهم اقدام به ارایه مدارکی در پرونده کند

مطالعه-پرونده-کیفری

مطالعه پرونده کیفری یکی از الزامات حقوقی برای طرفین یعنی متهم و حتی شاکی است. چراکه متهم با مطالعه پرونده کیفری می‌تواند از محتویات پرونده مطلع شود و بتواند برای دفاع از خود اقدامات مورد نیاز را انجام دهد و شاکی نیز می‌تواند با اطلاع از نحوه دفاع و اظهارات متهم اقدام به ارایه مدارکی در پرونده کند.

مطالعه پرونده کیفری یکی از الزامات حقوقی برای طرفین یعنی متهم و حتی شاکی است. چراکه متهم با مطالعه پرونده کیفری می‌تواند از محتویات پرونده مطلع شود و بتواند برای دفاع از خود اقدامات مورد نیاز را انجام دهد همچنین شاکی با اطلاع از نحوه دفاع و اظهارات متهم اقدام به ارایه مدارکی در پرونده کند. بهتر است مطالعه پرونده کیفری توسط وکیل قبل از حضور موکل در شعبه برای تفهیم اتهام صورت پذیرد یعنی همین که متهم احضار شد، مراتب جهت مطالعه پرونده کیفری به اطلاع وکیل برسد و وکیل برای مطالعه پرونده کیفری اقدام کند.

البته بازپرس مطابق مواد 100 و 191 قانون آیین دادرسی کیفری در مواردی می تواند با ذکر دلیل، اجازه مطالعه پرونده را به متهم و وکیل او و حتی شاکی و وکیل وی نیز ندهد که البته این موضوع قابل اعتراض در دادگاه کیفری بوده و نظر دادگاه لازم الاتباع است.

مهمترین تفاوت مطالعه پرونده کیفری در دادگاه و دادسرا به این موضوع خلاصه می‌شود که این امکان وجود دارد که در مرحله تحقیقات مقدماتی یعنی همان دادسرا بازپرس یا دادیار بنا به دلایل قانونی امکان دسترسی به تمام یا برخی از اوراق پرونده را به وکیل یا متهم و همچنین شاکی یا وکیل وی ندهند.

حال آن که این موضوع در دادگاه کیفری منتفی است و طرفین می‌توانند با حضور در دادگاه ضمن مطالعه پرونده با هزینه خود از اوراق رونوشت اخذ کنند.

مطالعه پرونده کیفری بدین نحو است که باید مطالعه از کیفرخواست شروع شود و اولین برگی که در پرونده کیفری مطالعه می‌شود باید کیفرخواست باشد و سپس بقیه اوراق پرونده مورد مطالعه قرار گیرد.

دلیل مطالعه کیفرخواست نیز اطلاع از جرم و ادله آن است و حین مطالعه پرونده کیفری توسط وکیل موضوعاتی که مرتبط با کیفرخواست است، مد نظر وکیل قرار می‌گیرد لذا وکیل با مطالعه پرونده کیفری می‌تواند برای دفاع از موکل، خود را آماده کند.

آیا پوشیدن لباس ماموران انتظامی جرم است؟

مطابق با قانون پوشیدن لباس ماموران نیروی انتظامی جرم به حساب می‌آید.

هرکس بدون مجوز و به صورت علنی لباس‌های ماموران انتظامی ایران را به تن کند مجرم است.

مطابق قانون پوشیدن لباس ماموران نیروی انتظامی، استفاده از نشانه‌ها، مدال‌ها و سایر امتیازات دولتی، اگر منجر به گمراهی اشخاص شود جرم محسوب می‌شود.

پوشیدن لباس ماموران نیروی انتظامی موجب سه ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۶ میلیون ریال است. 

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.