اعاده دادرسی در نظام قضایی

اعاده دادرسی در نظام قضایی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اعاده دادرسی به عنوان تجدیدنظر فوق‎العاده در قانون پیش‎بینی شده است، گفت در موارد خاص و همچنین مجازات‌های سالب حیات همچون اعدام معتقد هستیم که اعاده دادرسی باید با دقت انجام شود

اعاده-دادرسی-در-نظام-قضایی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اعاده دادرسی به عنوان تجدیدنظر فوق‎العاده در قانون پیش‎بینی شده است، گفت: در موارد خاص و همچنین مجازات‌های سالب حیات همچون اعدام معتقد هستیم که اعاده دادرسی باید با دقت انجام شود.

دکتر جعفر کوشا با تبیین حقوقی درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور و با اشاره به پذیرش درخواست بررسی مجدد پرونده ۳ اعدامی از سوی دیوان، اظهار کرد: اعاده دادرسی در نظام قضایی ما امری ضروری است و به رغم اینکه آرای قطعی باید لازم‎الاجرا باشند، اما می‌توان گفت اعاده دادرسی نهاد خوبی محسوب می‌شود. وی در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه اعاده دادرسی به عنوان تجدیدنظر فوق‎العاده در قانون پیش‎بینی شده است که تحت دو عنوان مواد 474 یا ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری صورت می‌گیرد، ادامه داد: در موارد خاص و همچنین مجازات‌های سالب حیات همچون اعدام معتقد هستیم که اعاده دادرسی باید با دقت انجام شود. کوشا با طرح این پرسش که آیا اعاده دادرسی نسبت به استحکام آرا تزلزل ایجاد می‌کند یا خیر؟ و نیز اینکه اگر آرا قطعی هستند باید اجرا شوند یا خیر؟ بیان کرد: با توجه به اینکه ممکن است اشتباهات قضایی وجود داشته باشد و تحقیقات کافی نباشد یا دلایل جدیدی برای نظرات استنباطی باشد، به نظر می‌رسد که اعاده دادرسی در نظام‌ قضایی ما امری ضروری است. این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در بحث لازم‎الاجرا بودن برخی از احکام قطعی به لحاظ اشتباهات قضایی می‌توان گفت که اعاده دادرسی تاسیس قابل قبولی است. وی عنوان کرد: در مجازات‌های سالب حیات همچون اعدام اعاده دادرسی باید بادقت انجام شود و قضات در دیوان عالی کشور دلایل را ببینند و مجددا بر مسایل نظارت کنند و این می‌تواند مرحله خوبی باشد برای اینکه اشتباهات قضایی را جبران کنیم. کوشا با بیان اینکه در بعد بین‎المللی، قضیه این است که بنای اعدام و اجرای مجازات اعدام را نداریم و اعاده دادرسی را می‌پذیریم، اظهار کرد: این می‌تواند حرکت خوبی باشد که اگرچه مجازات اعدام در قانون پیش‎بینی شده است، اما هیچ تعجیل و شتاب‎زدگی در اجرای آن نداریم. وی با اشاره به موضوع توبه و اظهار ندامت این مجرمان گفت: شاید این افراد با اعاده دادرسی مجددا بتوانند گذشته خود را جبران کنند. رافت اسلامی و نگاه اسلام بر این نیست که مجازات را به عنوان یک موضوع بداند بلکه مجازات را طریقی برای اصلاح می‌داند. بنابراین اعاده دادرسی را فرایندی خوبی برای احقاق حقوق محکومان می‌دانیم. این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر حفظ اقتدار دستگاه قضایی بیان کرد: آنچه مسلم است، بنای ریاست قوه‎قضاییه و مسئولان عالی قضایی بر این است که این احکام با عدل، انصاف و دقت صادر و اعمال شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.