نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

آیا اصحاب پرونده امکان اخذ کپی و تصاویر از صورت‎جلسه دادگاه را دارند؟

نظریه-مشورتی وکیل 

آیا اصحاب پرونده امکان اخذ کپی و تصاویر از صورت‎جلسه دادگاه را دارند؟

در صورت منفی بودن پاسخ، این ممنوعیت بر اساس کدام مقرره قانونی است و به طور کلی دادگاه در خصوص کدام اوراق پرونده مجاز به اعطای تصاویر و کپی نیست و آیا میان پرونده‏های کیفری و حقوقی در این خصوص تفاوت وجود دارد؟

اولا کسب اطلاع از اوراق پرونده و تهیه رونوشت از آن، از جمله حقوق طرفین دعوای مدنی است. بنابراین اصحاب پرونده در دعاوی حقوقی حق دارند تهیه تصویر از اوراق پرونده از قبیل صورت‎جلسات دادگاه و اظهارات گواهان را با هزینه شخصی درخواست کنند که مفاد ماده 351 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 نیز موید این موضوع است. بدیهی است در مواردی نظیر مقررات ماده 222 قانون آیین دادرسی دادگاه‏های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال 1379 که حکم خاصی در این خصوص وجود دارد، باید مطابق مقررات خاص مربوط رفتار شود. ثانیا شاکی در طول تحقیقات مستند به ماده 100 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 می‎تواند صورت‎مجلس تحقیقات مقدماتی و دیگر اوراق پرونده را که با ضرورت کشف حقیقت منافات نداشته باشد، مطالعه کند و از آن تصویر یا رونوشت بگیرد و مخالفت با این حق نیاز به دلیل دارد و باید برابر تبصره‎های یک و 2 همان ماده عمل شود و چون مقنن این حق را در طول تحقیقات برای شاکی در نظر گرفته است، به طریق اولی پس از اتمام تحقیقات توسط بازپرس که شائبه ضرر به کشف حقیقت نیز وجود ندارد، این حق کماکان برای شاکی استصحاب می‎شود. ثالثا صرف نظر از اینکه احصای اوراقی از پرونده کیفری که قاضی مجاز به تسلیم تصویر آن به شاکی نیست، از وظایف این اداره‎کل خارج است، یادآور می‎شود که تشخیص اوراقی از پرونده که تسلیم آن به شاکی با ضرورت کشف حقیقت منافات دارد، موضوع ماده 100 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392، امری موضوعی و با قاضی رسیدگی‎کننده به پرونده است.

در فرض وصول دادخواست مبنی بر اعتراض به دادنامه قطعی دادگاه تجدیدنظر انتظامی کارشناسان رسمی دادگستری از سوی کارشناس و اینکه محکمه بدوی ضمن پذیرش صلاحیت خود به استناد اصل 159 قانون اساسی و نقض دادنامه صادره به سبب عدم انطباق عمل کارشناس با مجازات تعیین‎شده، رسیدگی مجدد را به شعبه هم‎عرض دادگاه تجدیدنظر انتظامی کانون کارشناسان واگذار کرده و در ادامه از سوی کانون کارشناسان که خوانده دعوی است، تجدیدنظرخواهی صورت نمی‎گیرد و رای قطعی می‎شود، آیا رای دادگاه حقوقی در رسیدگی به رای دادگاه تجدیدنظر انتظامی کارشناسان رسمی دادگستری اساسا صحیح است؟ محکمه در وضعیت فعلی چه تکلیفی دارد؟

دادگاه تجدیدنظر انتظامی کانون کارشناسان رسمی دادگستری از جمله مراجع شبه‌قضایی صنفی و حرفه‎ای غیردولتی محسوب می‎شود لذا با لحاظ رای وحدت‎رویه شماره 786 مورخ 24 دی سال 1398 هیات عمومی دیوان عالی کشور که «تشکیل دادگاه‎ها و تعیین صلاحیت آنها منوط به حکم قانون است»، آرای قطعی صادرشده از مرجع پیش‎گفته، قابل اعتراض در دادگاه‎های دادگستری و دیگر مراجع قضایی نیست. صرف‎نظر از پاسخ بخش نخست، دادگاه انتظامی هم‎عرض با توجه به تفوق تصمیمات قضایی، مکلف به متابعت از تصمیم دادگاه عمومی حقوقی است.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.