×

محدودیت های صدور رای داوری در قرارداد پیش فروش

محدودیت های صدور رای داوری در قرارداد پیش فروش

شرط داوری در قراردادها در خصوص طرفین همان قرارداد قابل اجراست و داور فقط می‎تواند رای خود را نسبت به اشخاصی که شرط داوری را امضا کرده‎اند، صادر کند اما در برخی قراردادها همچون قرارداد پیش‌فروش، اجرای تعهدات یک طرف وابسته به یک قرارداد دیگر است

محدودیت-های-صدور-رای-داوری-در-قرارداد-پیش-فروش وکیل 

شرط داوری در قراردادها در خصوص طرفین همان قرارداد قابل اجراست و داور فقط می‎تواند رای خود را نسبت به اشخاصی که شرط داوری را امضا کرده‎اند، صادر کند.

اما در برخی قراردادها همچون قرارداد پیش‌فروش، اجرای تعهدات یک طرف وابسته به یک قرارداد دیگر است.

اما در برخی قراردادها همچون قرارداد پیش‌فروش، اجرای تعهدات یک طرف وابسته به یک قرارداد دیگر است و نتیجتا در این قراردادها، صدور رای داوری با محدودیت مواجه است. چرا که محکومیت یکی از طرفین قرارداد در رای داوری با حقوق اشخاص ثالث تزاحم یا تعارض پیدا می‎کند.

با توجه به مطالب فوق، محدودیت‎های صدور رای داوری در قرارداد پیش‎فروش عادی و قرارداد پیش‎فروش رسمی را بررسی می‎کنیم:

قرارداد پیش‎فروش عادی

در قرارداد پیش‌فروش، پیش‎فروشنده تعهدات بسیاری دارد که به طور اساسی شامل اخذ جواز ساخت، تخریب و احداث ساختمان، تحویل و اخذ گواهی پایان کار، تفکیک سند مادر و تنظیم سند رسمی تفکیکی شش‎دانگی به نام پیش‎خریدار می‎شود.

تعهدات پیش‎فروشنده بر اساس یک قرارداد اصلی پایه تحت عنوان مشارکت در ساخت است که مبنای قرارداد پیش‎فروش است.

اکنون پرسش این است که چنانچه پیش‎فروشنده، سازنده‎ای باشد که مالک رسمی شش‎دانگ زمین نیست، آیا در فرض اختلاف در قرارداد پیش‎فروش، داور می‎تواند رای به محکومیت سازنده به اخذ جواز ساخت، تخریب، احداث، تحویل، تفکیک و تنظیم سند رسمی صادر کند؟

یقینا پاسخ به این پرسش منفی است. چرا که هر یک از این تعهدات در ارتباط مستقیم با مال غیرمنقول ثبت‎شده است که مالک رسمی آن فرد دیگری غیر از پیش‎فروشنده (سازنده) است و صدور رای در خصوص این موارد در غیاب مالک رسمی، مستلزم دخالت در ملک ثبت‎شده غیرمنقول اشخاص ثالث است. همچنین مالک رسمی در رسیدگی داوری هم شرکت نداشته است.

به عبارت دیگر با توجه به اینکه مالک، قرارداد پیش‎فروش را امضا نکرده است، شرط داوری به وی تسری نمی‎یابد و در نتیجه داور قرارداد پیش‎فروش نمی‎تواند مالک رسمی را به همراه سازنده (پیش‎فروشنده) محکوم کند.

لذا امکان صدور رای داوری از اساس در خصوص هر یک از تعهدات مذکور وجود ندارد.

حتی در فرضی که دعوا در صلاحیت دادگاه باشد، نیز پیش‎خریدار باید در خصوص مطالبه هر یک از تعهدات فوق، مالک رسمی را نیز به همراه سازنده، طرف دعوا قرار دهد و در غیر این صورت قرار رد دعوا صادر می‎شود.
پیش‎خریدار می‎تواند در دادگستری دعوای خود را علیه مالک نیز مطرح کند. چرا که دادگستری مرجع عام رسیدگی به دعاوی افراد است.

اما در داوری امکان طرف قرار دادن مالک نیست.

از سوی دیگر صدور رای داوری در قرارداد پیش‎فروش و دستور اجرای آن توسط دادگاه، ملازمه با تنفیذ قرارداد مشارکت در ساخت نیز دارد که مستلزم طرف قرار دادن مالک و استماع دفاعیات مالک است.

چرا که مالک یکی از طرفین قرارداد مشارکت در ساخت است و قرارداد مشارکت در ساخت نیز مبنای قرارداد پیش‌فروش است.

چه‎بسا قرارداد مشارکت در ساخت قبل یا بعد از قرارداد پیش‎فروش فسخ شده باشد یا پیش‎فروشنده حق پیش‎فروش نداشته باشد.

لذا دادگاه از اساس نباید دستور اجرای رای داور را در خصوص هر یک از تعهدات فوق صادر کند؛ نه اینکه دستور اجرای رای داوری صادر شود و سپس مالک مکلف به اعتراض ثالث به رای داوری و پرداخت هزینه‏های مادی و معنوی آن شود.

بنابراین شرط داوری در قراردادهای عادی پیش‎فروش ساختمان در خصوص تخلفات سازنده‎ای که مالک رسمی شش‎دانگ سند مادر نیست، در مقام صدور رای با محدودیت مواجه است و عملا یک شرط فانتزی است و فقط به درد محکومیت سازنده به فسخ قرارداد و استرداد ثمن و خسارات می‎خورد.

لذا پیش‎خریدار در این موارد چاره‎ای ندارد؛ جز اینکه استعفای داور را بخواهد و دعوا را مستقیما در دادگستری علیه پیش‎فروشنده و مالک رسمی مطرح کند.

حال اگر داور استعفا ندهد و اصرار بر داوری داشته باشد، عدم صدور دستور اجرای رای داور توسط دادگاه موجب زوال داوری است.

قرارداد پیش‎فروش رسمی

به گزارش سایت ایران قرارداد، طبق بند یک تبصره ماده یک و نیز بند یک ماده ۴ قانون پیش‏فروش ساختمان، یک سرمایه‏ گذار (سازنده) بدون اینکه مالک رسمی زمین باشد، می‎تواند اقدام به پیش‌فروش کند.

از سوی دیگر در ماده ۲۰ قانون پیش‎فروش ساختمان، شرط داوری به عنوان مرجع حل اختلاف پیش‎فروشنده و پیش‎خریدار ذکر شده و لاجرم مرجع ذی‎صلاح حل و فصل اختلافات قرارداد پیش‎فروش رسمی از جمله اختلاف در تنظیم سند رسمی، فقط داوری است.

با توجه به مباحثی که در محدودیت‎های داوری در قراردادهای عادی پیش‎فروش بیان کردیم، آیا می‎توان گفت که همان محدودیت‎ها عینا در داوری قراردادهای رسمی پیش‌فروش هم وجود دارد؟ و اگر این محدودیت‎ها وجود دارد، تکلیف حل و فصل اختلافات در خصوص تنظیم سند رسمی پیش‎خریدار چیست؟

به نظر می‎رسد با توجه به اینکه مالک رسمی از قانون جدید پیش‎فروش ساختمان، مطلع فرض می‎شود و به تنظیم قرارداد رسمی سرمایه‎گذاری (مشارکت در ساخت) جهت تنظیم قرارداد پیش‎فروش رسمی رضایت داده است، لذا شرط داوری در قرارداد رسمی پیش‌فروش به مالک هم تسری پیدا می‎کند.

البته نه اینکه مالک بتواند از شرط داوری استفاده کند. بلکه فقط در دعوای پیش‎خریدار و پیش‎فروشنده در مورد تنظیم سند رسمی طرفیت دارد. لذا مرجع داوری باید دعوای داوری را در خصوص تنظیم سند رسمی به طرفیت مالک نیز رسیدگی کند تا مالک رسمی نیز به همراه پیش‎فروشنده به تحویل ساختمان و تنظیم سند رسمی محکوم شود. البته نظر دیگر این است که صرف تنظیم قرارداد رسمی سرمایه‌گذاری (مشارکت در ساخت) به معنای مجوز تسری شرط داوری به مالک نیست.

لذا پیش‌خریدار باید هم‎زمان یک دعوای مستقل علیه مالک در دادگستری در خصوص تنظیم سند رسمی مطرح کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.