×

واکاوی حقوقی علامت تجاری

واکاوی حقوقی علامت تجاری

علامت تجاری و ثبت آن امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است و به شرکت‌ها کمک می‌کند که در فضای کسب و کار از دیگر رقبای خود متمایز بشوند و با ثبت آن از اعتبار خود صیانت و افزایش سود و رونق کسب و کار خود را شاهد باشند اما در این زمینه دعواهای نقض علامت تجاری بیش از پیش مطرح می‌شود و با پیچیدگی‌های خود رو‌به‌رو است

واکاوی-حقوقی-علامت-تجاری

علامت تجاری و ثبت آن امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است و به شرکت‌ها کمک می‌کند که در فضای کسب و کار از دیگر رقبای خود متمایز بشوند و با ثبت آن از اعتبار خود صیانت و افزایش سود و رونق کسب و کار خود را شاهد باشند اما در این زمینه دعواهای نقض علامت تجاری بیش از پیش مطرح می‌شود و با پیچیدگی‌های خود رو‌به‌رو است.

در ادامه‌ به انواع و موارد نقض علامت تجاری و دلایل حمایت از حقوق علامت تجاری پرداخته می شود.

علامت تجاری چیست و موارد نقض آن کدام است؟

با استناد به بند الف ماده 30 قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری:

“علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.”

و به موجب ماده 1 قانون علائم و اختراعات: “علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجارتی یا فلاحتی اختیار می‌شود.”

حال که با کمک قانون با تعریف علامت تجاری آشنا شدیم، به موارد نقض علائم تجاری که متعدد هستند بپردازیم.

موارد نقض علامت تجاری کدام است؟

موارد نقض علامت تجاری که بیشتر آن‌ها در فضای مجازی ممکن است اتفاق بیفتد دارای موارد بسیاری است که مختصر به هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

 برچسب سازی

مورد اولی که نقض علامت تجاری در آن رخ می‌دهد این است که ممکن است افراد با اضافه کردن برخی از واژگان در عنوان و تارنمای خود تلاش کنند که عنوان خود را با علائم تجاری پرطرفدار مشابه گردانند تا بتوانند در فضای اینترنت و مخصوصا جست‌وجوهای اینترنتی به عنوان تارنمای هدف به کاربران و مخاطبان اینترنتی ارائه بشوند و سبب گمراهی آنان از مورد اصلی خود بشوند. به این کار به اصطلاح برچسب سازی می‌گویند و از آنجایی که موارد جست‌وجو علائم تجاری در اینترنت بیشتر است، افراد تلاش می‌کنند با استفاده از کلیدواژه‌های علائم تجاری معروف مصرف‌کنندگان آن‌ها را به اشتباه بیندازند. در این مورد صاحب علامت تجاری می‌‌‌تواند دعوایی جهت نقض علامت تجاری و سوء استفاده از آن مطرح کند.

 فروش به عنوان کلیدواژه

ما هر روزه از اینترنت و فضای مجازی استفاده می‌کنیم و یکی از بیشترین تارنماهایی که به آن‌ها مراجعه می‌کنیم تارنمای موتورهای جست‌و‌جو می‌باشد و این محل برای تبلیغات یکی از بهترین انتخاب‌ها است. به همین منظور موتورهای جست‌و‌جو اقدام به فروش کلیدواژه‌های پرطرفدار به فروشندگان کالاها و خدمات می‌کنند و آن‌ها می‌توانند کاربران و استفاده‌کنندگان از موتورهای جست‌و‌جوی مختلف را به وب‌سایت خود راهنمایی و جذب کنند. در این مورد به دو حالت ممکن است نقض علامت تجاری اتفاق بیفتد: گاهی این تبلیغات منجر به این می‌شوند که مشتریان به تارنماها و وب‌سایت‌هایی که فاقد علامت تجاری هستند هدایت شوند.

 ممکن است خرده فروشان کالاهای مشابه که نمایندگی مجاز آن علامت تجاری را ندارند و یا اجازه‌ی استفاده از آن علامت تجاری را ندارند، از این نوع تبلیغات استفاده بکنند و سبب بشوند که میزان مشتریان مالک اصلی علامت تجاری کم بشود.

 چهارچوب‌ بندی

در فضای اینترنت ما در یک تارنما و وب‌سایت بارها دیده‌ایم که در کناره‌ها یا بالا و پایین صفحه، پنجره‌های مختلف باز می‌شود که حاوی تبلیغات مختلف می‌باشد. طراحان و متخصصان شبکه می‌توانند با برنامه نویسی، یک سایت و تارنمای دیگر را در بخش‌های مختلف صفحه‌ی اصلی به عنوان پنجره قرار بدهند بدون آنکه صفحه‌ی اصلی و مورد نظر بسته بشود. به این عمل چهارچوب بندی می‌گویند که ممکن است از موارد نقض علامت تجاری در فضای اینترنت باشد. درواقع هرگاه که این چهارچوب بندی بدون اجازه‌ی دارنده سایت و تارنمای اصلی به وجود آمده باشد و با باز شدن صفحه‌ی اصلی، این صفحه و تارنمای پنهان هم باز بشود، نقض کننده حق علامت تجاری درنظر گرفته می‌شود.

 پنجره‌ی تبلیغاتی ناخوانده

برای همه‌ی ما پیش آمده است که با باز کردن برنامه‌ای یا با باز کردن صفحه و تارنمایی در فضای اینترنت ناگهان صفحه‌‌ی تبلیغی باز می‌شود و بدون آنکه صفحه‌‌ی اصلی بسته بشود، بیشتر صفحه را آن پنجره‌‌ی تبلیغاتی می‌پوشاند و این به گونه‌ای است که ما می‌توانیم یا آن را باز بگذاریم و یا آن را ببندیم و یا حتی ناخواسته ممکن است به صفحه و تارنمایی دیگر منتقل‌ بشویم. در این حالت ممکن است تعداد صفحات مختلف و بسیاری به این شکل برای ما بطور ناخواسته باز بشود و ما را خسته کرده و حتی به این سمت ببرد که از مراجعه به سایت و صفحه‌‌ی مورد نظرمان صرف نظر کنیم. در این حالت از تعداد مشتریان آن سایت و تارنما کاسته می‌شود که سبب آن پنجره‌های تبلیغاتی ناخوانده بوده است و از موارد نقض علائم تجاری می‌باشد. سایبر اسکاتینگ به معنای این است که فردی با استفاده از نام تجاری و علائم تجاری اشخاص دیگر، اقدام به ثبت یک نام دامنه کند تا در آینده بتواند در موقعیتی که دارنده اصلی نام و علامت تجاری به آن نام دامنه نیاز دارد، آن نام دامنه را به قیمت کلان به او بفروشد که این موضوع از موارد نقض علائم تجاری می‌باشد. برای آشنایی با نام دامنه و جایگاه آن در حقوق مالکیت فکری و همینطور حل و فصل اختلافات مربوط به آن، به دیگر مطالب مجله‌‌ی حقوقی وینداد در این خصوص مراجعه کنید.

 دلایل حمایت از حقوق علامت تجاری چیست؟

به گزارش وینداد، حمایت از حقوق علامت تجاری و همچنین جلوگیری از نقض علائم تجاری به دلایل مختلفی مطرح می‌شود. مهم‌ترین دلیل آن حمایت از دارنده علامت تجاری می‌باشد. در این مورد از ضررهای احتمالی وارده به صاحب علامت تجاری جلوگیری می‌شود و همینطور در بازار، رقابتی مشروع ایجاد می‌کند تا هم تاجران به منافع خود برسند و هم بازار متضمن رقابت‌های نامشروع نگردد. دیگر مورد حمایت از مصرف‌کنندگان می‌باشد که از گمراهی و اشتباه آن‌ها در تشخیص کالا و خدمات مورد نظرشان جلوگیری می‌کند و درنهایت با محقق شدن این دو حالت کیفیت بازار افزایش پیدا می‌کند و فضای ورود کسب و کارهای جدید را بهتر می‌گرداند.ش

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.