×

شرایط تغییر نام های ایرانی اعلام شد

شرایط تغییر نام های ایرانی اعلام شد

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال کشور شرایط تغییر نام‌های ایرانی در صورت وجود تقاضای افراد را اعلام کرد

شرایط-تغییر-نام-های-ایرانی-اعلام-شد وکیل 

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال کشور شرایط تغییر نام‌های ایرانی در صورت وجود تقاضای افراد را اعلام کرد.

محسن اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه سالانه بیش از 10 هزار نفر در کشور نام خود را تغییر می‌دهند، اظهار کرد: ثبت‌احوال امکان تغییر نام‌های دارای معانی بد و مستهجن، مغایر با جنسیت فرد و خارجی را فراهم کرده است، اما ممکن است برخی افراد بدون داشتن این شرایط درخواست تغییر نام داشته باشند.

وی به ممنوعیت تغییر نام‌های قدسی و مذهبی اشاره کرد و گفت: در عین حال برخی درخواست تغییر نام‌های ایرانی را مطرح می‌کنند که در این صورت باید نام فرد به اسامی دارای فراوانی بیشتر تغییر کند. به عنوان مثال اگر فردی تقاضا دارد که نام سوگل یا سیمین را تغییر دهد، باید اسامی ایرانی دارای فراوانی بیشتر و یا اسامی مذهبی را جایگزین کند.

اسماعیلی با بیان اینکه امکان تغییر نام‌های دارای فراوانی کم نیز، فراهم است، افزود: به عنوان مثال فراوانی نام «مستوره» در پنج سال اخیر حدود 100 مورد بوده است، بنابراین هموطنانی که قصد تغییر این نام و تبدیل آن به اسامی دارای فراوانی بیشتر را دارند، می‌توانند تقاضای خود را به ادارات ثبت‌احوال تسلیم کنند.

وی همچنین از اعطای اختیارات امور انتخاب و تغییر نام‌خانوادگی به مدیران کل استانی ثبت احوال خبر داد و افزود: پیش از این تمامی درخواست‌ها در کمیته تغییر نام سازمان ثبت احوال کشور بررسی می‌شد که با این تغییر رویه، فرایند تغییر نام خانوادگی در استان‌ها و سریع‌تر از گذشته سپری خواهد شد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.