×

بررسی قانون تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت در نوسان بازار

بررسی قانون تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت در نوسان بازار

قرارداد مشارکت در ساخت از عقود لازم است لذا طرفین باید به موارد حقوقی تنظیم قرارداد توجه کنند تا در صورت نوسان بازار با مشکل مواجه نشوند

بررسی-قانون-تعدیل-قرارداد-مشارکت-در-ساخت-در-نوسان-بازار وکیل 

قرارداد مشارکت در ساخت از عقود لازم است. لذا طرفین باید به موارد حقوقی تنظیم قرارداد توجه کنند تا در صورت نوسان بازار با مشکل مواجه نشوند.

احسان عابدین، وکیل دادگستری درباره تعدیل قرارداد مشارکت ساخت‌وساز گفت: قراردادی که طی آن برای یک یا چند مالک و یک یا چند سازنده برای ساخت یک بنا، مشارکت ایجاد می‌کند، قرارداد مشارکت در ساخت می‌نامند. در قرارداد مشارکت در ساخت، سرمایه‌گذاری مشترکی برای احداث ساختمان با کیفیتی مشخص انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در این قرارداد، سرمایه مالک، زمین  و سرمایه سازنده، هزینه‌ای است که برای ساخت می‌آورد. برای انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت نمی‌توان از یک نوع قالب یا استاندارد استفاده کرد. بلکه باید برای هر قرارداد، فرم خاصی تنظیم و منعقد کرد.

این وکیل دادگستری گفت: طبق اصل لزوم قراردادها، قرارداد مشارکت در ساخت یک عقد لازم بوده و از عقودی است که مطابق ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم می‎شود و بین طرفین اعتبار دارد. لازم بودن عقد مشارکت در ساخت به این مفهوم است که هیچ یک از طرفین نمی‌تواند به صورت یک‎طرفه قرارداد را فسخ و بی‎اعتبار کند؛ مگر اینکه در قرارداد این موضوع پیش‎بینی شده باشد. مثلا طرفین توافق می‌کنند چنانچه سازنده به تعهدات خود عمل نکرد، مالک حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

وی در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران ادامه داد: همانطور که عنوان شد، قرارداد مشارکت در ساخت، عقدی لازم بوده و سازنده در صورت افزایش قیمت ساخت، حق فسخ قرارداد را نخواهد داشت. سازنده در ابتدا باید تمامی مشکلات از جمله امکان دریافت مجوز ساخت، تراکم، هزینه‌های ساخت و ... را پیش‎بینی و سپس اقدام به انعقاد قرارداد کند. عابدیدن اظهار کرد: ممکن است در قرارداد مشارکت در ساخت، این امر پیش‎بینی شود که چنانچه هزینه ساخت به‎صورت نامتعارف و غیرقابل پیش‎بینی (مثلاً ۳۰ درصد) افزایش پیدا کند، سازنده این حق را خواهد داشت تا تقاضای تعدیل قرارداد را مطرح کند. در این صورت ابتدا مالک و سازنده با مذاکرات جهت تعدیل قرارداد اقدام کرده و چنانچه با مذاکرات به توافق نرسند، سازنده باید دادخواست تعدیل قرارداد را به دادگاه صالح تقدیم کند. دادگاه چنانچه ادعای مالک را بر حق و صحیح احراز کند، طبق قرارداد و بر اساس نظر کارشناسی، به تعدیل قرارداد اقدام می‌شود.

این وکیل دادگستری گفت: منظور از تعدیل قرارداد این است که آورده معامله برای فرد بیشتر شود، برای مثال اگر قرار بوده سهم فرد از یک آپارتمان ۵ طبقه ۱۰ واحده، ۴ واحد باشد، پس از تعدیل قرارداد سهم او ۶ واحد خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.