×

مجازات اظهار هویت برخلاف واقع

مجازات اظهار هویت برخلاف واقع

همه افراد ملزم به معرفی خود تحت نام و هویت واقعی هستند و اظهارهویت غیرواقعی در بسیاری از موارد و تحت عناوین مختلف جرم است

مجازات-اظهار-هویت-برخلاف-واقع

همه افراد ملزم به معرفی خود تحت نام و هویت واقعی هستند و اظهارهویت غیرواقعی در بسیاری از موارد و تحت عناوین مختلف جرم است.

همه افراد از زمان پس از تولد اسناد سجلی دریافت می‎کنند که این اسناد نشان‎دهنده هویت شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر و مادر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، کد ملی و غیره است.

مندرجات اسناد سجلی مانند سایر اسناد رسمی غیر قابل تغییر بوده و جز با حکم دادگاه صالح امکان حذف، جایگزینی و تغییر آنها وجود ندارد.

همه افراد ملزم به معرفی خود تحت نام و هویت واقعی هستند و اظهارهویت غیرواقعی در بسیاری از موارد و تحت عناوین مختلف جرم است. بر اساس ماده 2 قانون تخلفات، جرایم و مجازات‎های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه، موارد زیر جرم‎انگاری شده‎اند:

الف- اشخاصی که در اعلام ولادت یا وفات یا هویت بر خلاف واقع اظهاری کنند.

ب - اشخاصی که عالماً عامداً پس از رسیدن به سن 18 سال تمام از شناسنامه مکرر استفاده کرده یا به دریافت شناسنامه مکرر برای خود یا‌ مولی‌علیه یا به دریافت شناسنامه موهوم مبادرت کنند یا از شناسنامه دیگری خواه صاحب آن زنده یا مرده باشد به نام هویت خود استفاده کنند. افرادی که شناسنامه خود را در اختیار استفاده‌کنندگان فوق قرار دهند به همان مجازات محکوم می‌شوند.

ج - ماما یا پزشکی که در مورد ولادت یا وفات گواهی خلاف واقع صادر کند.

‌د - اشخاصی که در مورد ولادت یا وفات شهادت دروغ بدهند و شهادت آنان در تنظیم دفتر ثبت کل وقایع یا وفات، مؤثر واقع شود.

تبصره - در کلیه موارد مذکور در فوق، مرتکب در صورت تکرار به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

بر اساس این ماده، مجازات مرتکبان موارد فوق حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی یا هر دو خواهد بود. یکی از موارد مورد اشاره، اخذ شناسنامه موهوم است. بدین مفهوم که فرد برای خود یا دیگری شناسنامه‎ای می‎گیرد که برخلاف واقع است. مصداق عملی این موضوع تا پیش از هوشمند شدن اسناد سجلی بیشتر دیده می‎شد که شخصی به دلیل شباهت ظاهری با فرد دیگر با کارت ملی یا شناسنامه وی به اداره ثبت احوال مراجعه و با عکس خود شناسنامه یا کارت ملی را با هویت دیگری اخذ می‎کرد. در غالب موارد فرد از باندهای کلاهبرداری و اعمال مجرمانه‎ای است که بنا دارد با هویت شخص دیگری به افعال مجرمانه از جمله گرفتن دسته‎چک و اقدامات مجرمانه دیگر اقدام کند. همچنین بر اساس ماده 41 قانون گذرنامه، هر کس برای تحصیل گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه عالماً و عامداً و به قصد تقلب هرگونه اطلاع مربوط به خود و همراهان را که در ‌صدور گذرنامه مؤثر است برخلاف واقع در پرسش‎نامه ذکر کند، به شرط استفاده از گذرنامه به حبس تأدیبی از دو ماه تا 6 ماه محکوم خواهد شد. همچنین هر گاه مرتکب برای ارتکاب جرایم مذکور در ماده ۵۸۳ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، اسم یا عنوان مجعول یا اسم و علامت مأموران دولت یا لباس منتسب به آنان را‌ به تزویر اختیار کرده یا حکم جعلی ابراز کرده باشد، علاوه بر مجازات ماده مزبور، به مجازات جعل یا تزویر محکوم خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.