×

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

در ماده‎واحده منع توقیف اموال شهرداری مصوب سال 1361، کلمه «بانک‎ها» ذکر شده بود که در سال 1389 این کلمه توسط مجلس شورای اسلامی از ماده‎واحده حذف شد و این شبهه به‌‎وجود آمد که چنانچه محکوم‎له، شخص حقیقی و محکوم‎علیه شهرداری باشد، آیا قبل از پایان مهلت یک سال و به محض صدور اجراییه، محکوم‎له می‎تواند وجوه متعلق به شهرداری را که در بانک‌هاست، توقیف کند؟

نظریه-مشورتی

در ماده‎واحده منع توقیف اموال شهرداری مصوب سال 1361، کلمه «بانک‎ها» ذکر شده بود که در سال 1389 این کلمه توسط مجلس شورای اسلامی از ماده‎واحده حذف شد و این شبهه به‌‎وجود آمد که چنانچه محکوم‎له، شخص حقیقی و محکوم‎علیه شهرداری باشد، آیا قبل از پایان مهلت یک سال و به محض صدور اجراییه، محکوم‎له می‎تواند وجوه متعلق به شهرداری را که در بانک‌هاست، توقیف کند؟

در صورتی که محکوم‎له شهرداری را به‎عنوان شخص ثالث معرفی کرده است که از محکوم‎علیه طلب دارد و شهرداری نیز در پاسخ اجرای احکام اعلام کند که به محکوم‎علیه بدهکار است، اما هم‎اکنون وجه نقد جهت پرداخت ندارد، آیا اموال شهرداری قابل توقیف است؟ آیا این موضوع که شهرداری اعلام می‎کند وجه نقد جهت پرداخت ندارد، ممتنع محسوب و مشمول ماده 93 قانون اجرای احکام مدنی می‎شود؟  اگر موضوع محکومیت، پول خارجی باشد و محکوم‎علیه بخواهد معادل ریالی آن را تادیه کند، ملاک، قیمت ارز در بازار آزاد است یا قیمت اعلامی توسط بانک مرکزی؟

مقررات ماده‎واحده قانون اصلاح قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیرمنقول متعلق به شهرداری و الحاق دو تبصره به آن مصوب سال 1389، صرفاً به‎منظور ایجاد موجبات بهره‎مندی شهرداری‎ها از تسهیلات و منابع بانکی برای اجرای خدمات شهری و ترغیب بانک‎ها به دادن تسهیلات به شهرداری‎ها با مجاز اعلام کردن وصول مطالبات آنها از محل وثایق اخذشده از شهرداری‎ها بوده و حذف عبارت «در بانک‎ها و یا» از ماده‎واحده سال 1361 در ماده‎واحده اصلاحی سال 1389 به قرینه تبصره‎های یک و دو ذیل آن و اطلاق عبارت اشخاص ثالث در متن آن، دلالتی بر امکان توقیف و برداشت وجوه موجود در حساب‎های شهرداری‎ها نزد بانک‎ها، خارج از چارچوب ماده‎واحده سال 1361 ندارد. در فرض سؤال که در اجرای ماده 87 قانون اجرای احکام مدنی مصوب سال 1356 به شهرداری به‎عنوان شخص ثالث اخطار شده و شهرداری ضمن پذیرش دین خود به محکوم‎علیه اعلام کرده که وجه لازم برای پرداخت طلب محکوم‎علیه را ندارد، با عنایت به قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیرمنقول متعلق به شهرداری مصوب سال 1361، توقیف اموال شهرداری پیش از انقضای مهلت مقرر در قانون یادشده (با لحاظ تاریخ اخطار موضوع ماده 87 قانون صدرالذکر) جایز نیست. مطابق ماده 111 قانون اجرای احکام مدنی مصوب سال 1356، مال غیرمنقول بعد از تنظیم صورت و ارزیابی، حسب مورد موقتاً به مالک یا متصرف ملک تحویل می‎شود و این فرد مکلف است ملک را همان‎گونه که طبق صورت تحویل گرفته است، تحویل دهد. بنابراین هرگاه اجرای احکام وفق این ماده مال غیرمنقول را با تنظیم صورت‎جلسه موقتاً به مالک یا متصرف ملک تحویل داده باشد، اجرای احکام نیز مکلف است نسبت به تحویل گرفتن ملک از مالک یا متصرف و تحویل آن به برنده مزایده، اقدام کند. بدیهی است، اگر ملک، تحویل متصرفی غیر از محکوم‎علیه (مالک) باشد و وی به ادعای حقی حاضر به تخلیه نباشد، تخلیه ید مستلزم طرح دعوا و صدور حکم مقتضی است. با توجه به اینکه در فرض استعلام به موجب حکم دادگاه، محکوم‎به، پول خارجی (ارز) است، لذا محکوم‎علیه موظف است همان میزان پول خارجی (ارز) مندرج در حکم را به محکوم‎له تحویل دهد و چنانچه در تهیه آن متعذر باشد، با توجه به ملاک ماده 46 قانون اجرای احکام مدنی، قیمت آن به تراضی طرفین و در صورت عدم تراضی بهای آن به قیمت یوم‎الاداء به نرخ بازار آزاد محاسبه و از محکوم‏علیه وصول و به محکوم‎له پرداخت می‎شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.