×

رای شماره های 2824 و 2825 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره های 2824 و 2825 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رأی شمارههای ۲۸۲۴ و ۲۸۲۵ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع قسمتی از بخشنامه شماره ۴۰۰ ۸۱۹۳د ـ ۱۳۹۹ ۵ ۱۳ معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اعطای ۵۰ امتیاز به برخی از دستیاران مشمول خدمات مورد تعهد در سال ۱۳۹۹ ابطال شد

رای-شماره-های-2824-و-2825-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری

رأی شمارههای ۲۸۲۴ و ۲۸۲۵ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: قسمتی از بخشنامه شماره ۴۰۰/۸۱۹۳د ـ ۱۳۹۹/۵/۱۳ معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اعطای ۵۰ امتیاز به برخی از دستیاران مشمول خدمات مورد تعهد در سال ۱۳۹۹ ابطال شد

۲۰/۱۱/۱۴۰۰ ۰۰۰۰۷۲۱شماره

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس هیأتمدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسالمی ایران

 یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامههای ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۲۸۲۴ و ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۲۸۲۵ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ با موضوع: »قسمتی از بخشنامه شماره ۴۰۰/۸۱۹۳د ـ ۱۳۹۹/۵/۱۳ معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اعطای ۵۰ امتیاز به برخی از دستیاران مشمول خدمات مورد تعهد در سال ۱۳۹۹ ابطال شد.« جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال میگردد.

مدیرکل هیأت عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ یدهللا اسمعیلیفرد

تاریخ دادنامه : ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ شماره دادنامه: ۲۸۲۵ ـ ۲۸۲۴

شماره پرونده : ۰۰۰۳۴۰۸ و ۰۰۰۰۷۲۱

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکیان: آقایان وحید کوزه گر آرانی و محمدجواد رضائی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال قسمتی از بخشنامه شماره ۴۰۰/۸۱۹۳د ـ ۱۳۹۹/۵/۱۳ معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

گردش کار: شاکیان به موجب دادخواستهای جداگانهای ابطال قسمتی از بخشنامه شماره ۴۰۰/۸۱۹۳د ـ ۱۳۹۹/۵/۱۳ معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را خواستار شدهاند و در جهت تبیین خواسته اعالم کردهاند که:

 الف ـ متن دادخواست آقای وحید کوزه گر آرانی:

" احترامًا اینجانب از فارغ التحصیالن رشته بیهوشی در سال ۱۳۹۹ میباشم و لذا در طرح این دعوا ذیسمت و ذینفع هستم لذا

به ماده ۱۱ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری که مقرر میدارد در صورتی که تصمیمات و اقـدامات موضوع مستندًا

شکایت سازمـان دولتی موجب تضییع حقوق اشخـاص شده باشد شعب رسیدگیکننده دیوان حکم بر نقض و لغو اثر از تصمیم و اقدام مورد شکایت صادر مینماید لذا تقاضای رسیدگی و صدور حکم به شرح خواستههای مطروحه و توضیحات ذیل را دارم. به طوری که استحضار دارید آزمون بورد تخصصی رشتههای پزشکی و نحوه برگزاری ـ اعالم نتایج کتبی و شفاهی آن و نحوه تعیین ۵ درصد و ۱۰ درصد اول آزمون رشته بیهوشی که موثر در تعیین محل اجرای طرح میباشد یکی از مهمترین آزمونهای شاخه پزشکی و تاثیر گذار در سرنوشت قبول شدگان این آزمون است به نحوی که اگر در نحوه برگزاری، نحوه آزمون شفاهی و نحوه امتیاز دهی و تعیین ضوابط خلق الساعه و اعمال سلیقه شخصی و یا اقداماتی خارج از عرف و ضوابط قانونی و امتیازدهی فعلهای بدون وجود ضوابط خاص عمل گردد نتیجه آزمون ـ سرنوشت فارغالتحصیالن و نحوه مشمول ۵ درصد و ۱۰ درصد اول رشته بیهوشی که حق استفاده از مزایای قانونی درصدهای مذکور را در تعیین محل اجرای طرح و عضویت در هیأت علمی دانشگاه و حتی پذیرش آسانتر در مرحله باالتر نحوه تعیین و تخصیص محل اجرای طرح تغییر کرده و حقوق اشخاص شرکتکننده در آزمون رشته آزمونهای تخصصی را دارند و نتیجتًا بیهوشی ناعادالنه تضییع میگردد. از آنجا که وزارت طرف شکایت در سال ۱۳۹۹ به بهانه شیوع بیماری کرونا مبادرت به برگزاری آزمون ن تیجه آزمون رشته بیهوشی بدون اعالم نمرات شفاهی شرکت بورد تخصصی به صورت متفاوت با سالهای قبل نموده است و ما ًال کنندگان انتشار یافته است و با صدور مصوبهای بدون داشتن ضوابط عادالنه به برخی از قبول شدگان بدون استحقاق علمی خاص تا ۵۰ نمره ) امتیاز( اضافهتر از استحقاق آنان جهت اولویت انتخاب محل طرح اعطاء شده در حالی که قبل از آزمون اعالم شده بود کسانی که در طرح اضطرار شرکت نمایند صرفًا در آزمون شفاهی بورد تخصصی بیهوشی به عنوان تشویقی دارای امتیاز میباشند.

اما اینک بعد از برگزاری آزمون به آنان نمره اضافی اختصاص یافته و باعث برهم خوردن تعادل نمرات شرکت کنندگان و به نوعی )عقاب بالبیان( برای کسانی که در طرح داوطلبانه شرکت نکردهاند شده است و حتی جالبتر اینکه برخی از این داوطلبین حتی تا مهر ماه ۱۳۹۹ به طرح مذکور اعزام نشده ولی از ۵۰ امتیاز بهره بردهاند و متاسفانه در آزمون بورد رشته بیهوشی نیز نمره به آنها اضافه شده که خواهان لغو این اقدام هستیم زیرا از امتیاز ۵۰ نمرهای ناعادالنه برخوردار شدهاند که مصداق بارز دارا شدن ناعادالنه در حقوق مدنی است. مسلمًا اگر همگی شرکت کنندگان در آزمون از تخصیص نمره اضافی بعد از آزمون برای داوطلبین رشته بیهوشی آگاهی داشتند رغبت و امکان شرکت داوطلبان بیشتری از جمله اینجانب فراهم میگردید از طرفی در این آزمون نمره اختصاص یافته برای مقاله و پایان نامه و طرح اضطراری و نمره حضور در مناطق و بیمارستانهای کرونایی از قبل شفاف اعالم نشده و باعث گردیده است دست اساتید در گروههای آموزشی برای تعیین نمرات اشخاص خاص بدون ضابطه قانونی و یا تعریف شده باز و زمینه بخشش نمرات فاقد مبنا برای بعضی فراهم گردد. لذا حقوق اینجانب و تعداد دیگری از هم دوره ایهای اینجانب در رشته بیهوشی به شدت تضییع گردیده است واز آنجا که اعالم قبولی شرکتکنندگان در آزمون بورد تخصصی و سپس بارگزاری طرح اضطراری بدون تعیین میزان تاثیر نمره پایان نامه ـ نمره مقاله ـ تعیین قبلی امتیاز حضور در مناطق و بیمارستانهای مورد پذیرش بیماران کرونایی و غیره صورت گرفته است و باعث شده تا عدالت در تعیین محل طرح ها برای جابه جایی و تخصیص محل برای قبولشدگان آزمون رشته بیهوشی برهم خورده و دست برخی اساتید و مدیران در تخصیص نمرات اضافی و نا مرسوم برای برخی اشخاص باز گردد که مسلمًا این امر مورد نظر قانونگذار در قانون اساسی نبوده و مصداق ماده ۳۰۱ قانون مدنی میباشد. لذا تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر الزام وزارت طرف شکایت به ارائه نمرات شفاهی آزمون بورد تخصصی رشته بیهوشی سال ۱۳۹۹ و لغو مصوبـه طرح اضطراری در مورد اعطای ۵۰ امتیاز به طور شفاف تعیین و اعالم اضافی به داوطلبین طـرح مـذکور و لغو نمـرات اختصاص یافته طرح اضطراری و مقاله و پایان نامه که قب ًال نشده بود و نیز لغو نتیجه ۵ درصد و ۱۰ درصد اول آزمون بورد تخصصی رشته بیهوشی و بازنگری صحیح آن با وصفی که این درصدها خارج از ضوابط متعارف سالهای قبل و غیرعادالنه انجام شده است و دستور بازنگری مجدد در نتایج ۵ درصد و ۱۰ درصد اول مذکور بازنگری در نمرات قبول شدگان بورد تخصصی رشته بیهوشی به شرح تقدیمی مورد استدعاست. "

ب ـ متن دادخواست آقای محمدجواد رضایی:

 " به موجب دو بخشنامه به شمارههای ۱۹۹۷/۴۰۰د ـ ۱۳۹۷/۲/۵ و ۱۰۰/۳۷۶ ـ ۱۳۹۵/۶/۵ مقرر بوده خدمت پزشکانی که متعهد خدمت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعهد آزاد میباشند و یا از سهمیه خانمها در پذیرش دوره دستیاری استفاده نمودهاند )موضوع بخشنامه شماره ۱۱۱۲/۱۰۰ـ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ مقام وزارت( به میزان بیست درصد کاهش یابد که متاسفانه بدون هیچ توجیه قانونی و منطقی به موجب بخشنامه/ دستورالعمل شماره ۸۱۹۳/۴۰۰د ـ ۱۳۹۹/۵/۱۳ معاونت درمان وزارت بهداشت این طرح لغو گردیده است. حال تقاضا داریم با عنایت به پاسخ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر فروکش کردن کووید و خستگی مضاعف فارغ التحصیالن ۱۳۹۹ که از سال گذشته بی وقفه و بدون استراحت اشتغال به خدمت شبانه روزی داشته و با لحاظ این نکته که بعضی فارغ التحصیالن ۱۳۹۹ که »مشمول طرح اضطرار« بوده و به صورت داوطلبانه از شهریور ۱۳۹۹ شروع به فعالیت نموده و تاکنون نیروهای مشمول طرح جدید حضور نیافته و با حضور ایشان تغییر و تجدیدنظر در تصمیمات ضروری و الزامی بروز پیک جدی کروناست تقاضای صدور حکم به شرح ستون خواسته و بدوًا صدور دستور موقت مبنی بر جلوگیری از لغو طرح کاهش مینماید، از طرفی با اجرای طرح واکسیناسیون سراسری و موثر از شدت کووید کاسته شده و شرایط فعلی جامعه حاکی از عدم ۲۰درصدی خدمات پزشکان متعهد خدمت به وزارت متبوع )تعهد آزاد یا استفاده از سهمیه خانمها در پذیرش دوره دستیاری ورودی سال ۱۳۹۵ )استفاده نموده اند، دارم. سایر دالیل:

۱ـ تفاوت مدت زمان طرح در دو حالت اجرا و توقف بخشنامه برای برخی پزشکان مورد بحث این بخشنامه که به ۸ ماه میرسد و با توجه به عدم ادامه تحصیل این پزشکان، عدم توقف آن موجب ماندگاری بیشتر از مدت مقرر شده در ابتدای زمان تحصیل، عدم اجازه جهت عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها و عدم اجازه جهت تاسیس مطب میشود. ۲ـ با توجه به اینکه رسیدگی کامل به پرونده ممکن است در دیوان عدالت اداری تا دو سال نیز به طول بینجامد، در صورت عدم صدور رأی مبنی بر توقف بخشنامه فوق ممکن است تعهد این پزشکان به پایان رسیده و رأی نهایی حتی در صورتی که به نفع پزشکان با توجه به پایان زمان طرح ایشان بی فایده و بالاثر خواهد بود.

صادر شود، عم ًال

۳ـ عدم توقف بخشنامه فوق عم ًال مدت زمان طرح این پزشکان را افزایش داده که عالوه بر دوری از خانواده و بعد مسافت و مشکالت متعاقب آن با توجه به تفاوت حقوق و مزایای دریافتی پزشکان در زمان طرح و پس از آن متحمل خسارت مالی جبران ناپذیری میشوند. "

متن بخشنامه مورد شکایت به شرح زیر است:

" رییس محترم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور

با سالم و احترام

با عنایت به شیوع بیماری کووید ۱۹ ،روند بیماری در کشور و کمبود نیروی تخصصی در مراکز درمانی کشور و از سویی فرسایش نیروی انسانی متخصص و ضرورت تسریع در توزیع پزشکان متعهد خدمت جهت حمایت و کمک به نظام درمان، کلیه دستیاران سال آخر جهت تعیین محل خدمات مورد تعهد ملزم به رعایت مفاد ذیل میباشند. لذا مقتضی است در اسرع وقت نسبت به اطالعرسانی به کلیه دستیاران سال آخر آن دانشگاه اقدام الزم صورت پذیرد:

۱ـ کلیه دستیاران سال آخر جهت انجام تعهدات خدمت موظف به انتخاب محل در سامانه تعیین محل خدمت پزشکان متخصص از تاریخ ۲۰ مرداد لغایت ۲۷ مرداد )به جز مشمولین خدمت مقدس سربازی و متعهدین خاص( می باشند. الزم به ذکر است زمان اعالم شده به هیچ وجه قابل تمدید نمیباشد. بدون محاسبه امتیاز

۲ـ در صورتی که دستیاران سال آخر نسبت به انتخاب محل اقدام ننموده یا بصورت ناقص تعیین محل نمایند. رأسًاتوسط سامانه، تعیین محل خواهند گردید و هیچ گونه اعتراضی پذیرفته نخواهد بود.

۳ـ در صورت عدم ثبت نام دستیاران سال آخر در سامانه تعیین محل خدمت پزشکان متخصص و یا عدم تحویل مدارک به معاونت درمان نسبت به تعیین محل اقدام خواهد نمود و هیچ گونه اعتراضی قابل پذیرش دانشگاه محل تحصیل، معاونت درمان وزارت متبوع رأسًا نخواهد بود.

۴ـ صدور احکام جهت دانشگاه ؍ دانشکدههای علوم پزشکی توسط معاونت درمان وزارت متبوع انجام خواهد پذیرفت.

۵ ـ حسب ضرورت و نیاز مبرم مراکز درمانی کشور به نیروی تخصصی بالینی، دستیاران سال آخر رشتههای تخصصی در صورت شروع به کار حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از تاریخ صدور ابالغ معاونت درمان وزارت بهداشت از مزایای ذیل بهرهمند خواهند شد:

مدت اشتغال از زمان صدور ابالغ به عنوان خدمات مورد تعهد محاسبه خواهد شد و حقوق و مزایای آن تابع مقررات متخصصین متعهد خدمت میباشد.

ـ مدت خدمات مورد تعهد از زمان صدور ابالغ تا اول آبان ماه سال جاری به صورت منطقه خاص محاسبه خواهد گردید.

ـ الزم به توضیح است در صورتیکه متقاضی، گزینه شروع به کار حداکثر ظرف یک هفته پس از صدور ابالغ را انتخاب نماید در امتیازات مکتسبه جهت انتخاب محل ۵۰ امتیاز به ایشان تخصیص خواهد یافت که این امر منجر به تغییر محسوس در محل انتخابی محل مورد تعهد ایجاد خواهد نمود.

تذکر۱ :در صورتی که گزینه مربوطه انتخاب و امتیاز جهت تعیین محل لحاظ گردد، لکن متخصص از شروع به کار در موعد مقرر امتناع نسبت به تعیین محل جدید ایشان در مناطق مورد نیاز کشور

ورزد ابالغ صادره لغو و بالاثر گردیده و معاونت درمان وزارت بهداشت رأسًا اقدام خواهد نمود و متقاضی از امتیاز مکتسبه محروم میگردد.

تذکر ۲ :سهمیه مازاد مناطق محروم قانون برقراری عدالت آموزشی و متعهدین بهرهمند از سهمیه مأموریت آموزشی از امتیازات فوق الذکر مستثنی و تابع قوانین و ضوابط مربوطه میباشند.

۶ ـ در توزیع سال جاری کاهش بیست درصد مدت خدمات مورد تعهد در رشتههای تخصصی داخلی عفونی ـ روانپزشکی ـ طب فیزیک و توانبخشی ـ رادیوتراپی ـ پزشکی هستهای ـ کودکان از مشمولین خدمات مورد تعهد سال ۹۹ به بعد لغو و بالاثر میگردد.

۷ .با توجه به تسریع در توزیع متعهدین خدمت، نمره آزمون دانشنامه و امتیاز بورد تخصصی در امتیازات لحاظ نخواهد شد. ـ معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی "

در پاسخ به شکایت مذکور، سرپرست اداره کل حقوقی و تنظیم مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موجب الیحه شماره ۱۰۷/۱۸۳۰ ـ ۱۴۰۰/۸/۲۹ توضیح داده است که:

" ۱ـ به موجب قانون تشکیالت و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال ۱۳۶۷ تدوین و ارائه سیاست ها، تعیین خط مشی ها و نیز برنامه ریزی برای فعالیتهای مربوط به تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی و تأمین بهداشت عمومی و ارتقای سطح آن از طریق اجرای برنامههای بهداشتی و برنامه ریزی به منظور توزیع متناسب و عادالنه نیروی انسانی و سایر امکانات )آموزش پزشکی و تسهیالت بهداشتی ـ درمانی( کشور با تأکید بر اولولیت برنامههای بهداشتی و رفع نیاز مناطق محروم و نیازمند، بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد و برابر بند )الف( ماده ۷۲ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسالمی ایران، در اجرای سیاستهای کلی سالمت، تولیت نظام سالمت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمرکز گردیده است و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی، از جمله ارائه کنندگان خدمات سالمت موظفند از خط مشی و سیاستهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تبعیت کنند.

۲ـ همچنین به موجب بند ۷ ـ ۱ سیاستهای کلی سالمت تولیت نظام سالمت شامل سیاست گذاریهای اجرایی، برنامه ریزیهای راهبردی، ارزشیابی و نظارت بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد. نظر به شیوع و همه گیری بیماری کوید ۱۹، روند افزایشی و بسیار گسترشی این بیماری در کشور، ضرورت اقدام عاجل برای به کارگیری حداکثر ظرفیت نیروی انسانی برای مقابله و مهار این بیماری، کمبود نیروی تخصصی در مراکز درمانی کشور و از سویی فرسایش نیروی انسانی متخصص و ضرورت تسریع در توزیع پزشکان متعهد خدمت برای حمایت و کمک به نظام درمان، ایجاد فضای انگیزشی برای حضور داوطلبین متخصص در خط مقدم مبارزه و مقابله با این بیماری خطرناک و مسری، و با عنایت به ضوابط و مقررات فوق االشعار و این که تعیین محل خدمت متخصصین در حیطه اختیارات این وزارتخانه میباشد؛ تصمیمات ذیل از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابالغ گردید و طی نامه شماره ۴۰۰/۸۱۹۳ د ـ ۱۳۹۹/۵/۱۳ معاونت درمان ابالغ شده است:

ـ حسب ضرورت و نیاز مبرم مراکز درمانی کشور به نیروی تخصصی کلیه دستیاران سال آخر جهت انجام تعهدات موظف به انتخاب محل در سامانه تعیین محل خدمت پزشکان متخصص از تاریخ ۲۰ مرداد لغایت ۲۷ مرداد )به جز مشمولین خدمت مقدس سربازی و متعهدین خاص( گردیدند. دستیاران سال آخر منوط به شروع به کار حداکثر ظرف یک هفته پس از تاریخ صدور ابالغ معاونت درمان وزارت متبوع، از مزایای ذیل بهرهمند گردیدهاند:

ـ مدت اشتغال از زمان صدور ابالغ به عنوان خدمات مورد تعهد محاسبه خواهد شد و حقوق و مزایای آن تابع مقررات متخصصین متعهد خدمت میباشد.

ـ مدت خدمات مورد تعهد از زمان صدور ابالغ تا اول آبان ماه سال ۱۳۹۹ به صورت منطقه خاص محاسبه خواهد گردید.

ـ ۵۰ امتیاز به مجموع امتیازات مکتسبه جهت متقاضیان شروع به کار طبق ضوابط ابالغی معاونت درمان وزارت متبوع تخصیص داده شد.

ـ الزم به ذکر است سهمیه مازاد مناطق محروم قانون برقراری عدالت آموزشی و متعهدین بهرهمند از سهمیه مأموریت آموزشی از امتیازات فوقالذکر مستثنی و تابع قوانین و ضوابط مربوطه میباشند . "

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

با توجه به اینکه اعطای ۵۰ امتیاز به برخی از دستیاران مشمول خدمات مورد تعهد در سال ۱۳۹۹ که برمبنای بخشنامه شماره ۴۰۰/۸۱۹۳د ـ ۱۳۹۹/۵/۱۳ معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته، منجر به تغییر در محل انتخابی انجام تعهدات خدمت سایر متقاضیان و در نتیجه عدم پذیرش آنان در اولویتهای انتخابی باالتر شده و این امتیاز در آزمون دانشنامه تخصصی سال ۱۳۹۹ رشته بیهوشی منشأ اثر بوده و مـوجب تغییر در امتیـازات مکتسبه داوطلبان و به تبع آن تغییر در رتبه آنها در آزمون مزبور شده است، بنابراین از مصادیق اعمال تبعیض ناروا است و به دلیل مغایرت با بند ۹ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسالمی ایران  خروج مقام صادرکننده آن از حدود اختیارات خود، مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت ا داری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ حکمتعلی مظفری

منبع : روزنامه رسمی

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.