×

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

در مورد ماده 99 و تبصره 2 ذیل بند 3 آن از قانون شهرداری

نظریه-مشورتی وکیل 

در مورد ماده 99 و تبصره 2 ذیل بند 3 آن از قانون شهرداری

1- چنانچه شخصی خارج از حریم شهرها اعم از روستا و غیره شروع به ساخت و ساز غیرمجاز کند، آیا می توان جلوی ساخت و ساز را گرفت؟

مرجع اقدام کننده کدام است؟ پس از جلوگیری، تکلیف ساخت و ساز انجام شده چه می شود؟ مستند قانونی کدام است؟

2- درعبارت «جریمه معادل50 درصد تا70 درصد قیمت روز اعیانی تکمیل شده»، منظور از«تکمیل شده» چیست؟

آیا میزان ساخته شده است یا بر فرض این است که بنا تکمیل شده باشد؟ چنانچه فرض دوم باشد، کمیسیون چگونه مطلع شود که این شخص که ساخت و ساز غیرمجاز می کند و پروانه ای هم در کار نیست، قصد داشته چه میزان بسازد؛ یک طبقه یا پنج طبقه؛ یا با مصالح درجه یک یا دو یا سه؟ 3- چنانچه پرونده 10 سال پس از ساخت و ساز غیرمجاز در کمیسیون مطرح شود، آیا افت قیمت ساختمان به لحاظ قدیمی شدن و استهلاک محاسبه و کسر خواهد شد؟ 4- طبق تبصره 2 ماده 100 قانون شهرداری، جریمه بر اساس «ارزش معاملاتی» و طبق تبصره 2 ماده 99 بر اساس «قیمت روز اعیانی» است. تفاوت این دو در چیست؟ آیا کمیسیون ها مجاز هستند که جهت تسهیل امر، یک جدول متضمن قیمت روز اعیانی برای مدت معین تصویب کنند یا این که در هر پرونده باید یک بار کارشناسی به عمل آید؟

1- الف) مستفاد از تبصره 2 ذیل بند 3 ماده 99 قانون شهرداری مصوب سال 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی، وظیفه جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از حریم مصوب شهرها، بر عهده استانداری ها و واحدهای زیرمجموعه آنها در حوزه خارج از حریم شهری (یعنی فرمانداری، بخشداری و دهیاری) است و مقررات ماده 100 قانون شهرداری قابل تسری به مقررات موضوع تبصره فوق الذکر نیست. ب) با توجه به بند «الف» پاسخ، پرونده مربوط به تخلف ساختمانی باید وفق تبصره 2 ذیل بند 3 ماده 99 قانون شهرداری جهت تعیین تکلیف مطرح و مطابق رای کمیسیون مربوطه رفتار شود. 2- منظور از قیمت روز «اعیانی تکمیل شده»، محاسبه قیمت روز اعیانی آخرین وضعیت ساخت بنای خلاف است؛ یعنی قیمت روز اعیانی ساخته شده در زمان جلوگیری از ادامه ساخت باید مورد محاسبه قرار گیرد. 3- ملاک تعیین و محاسبه جریمه تخلفات ساختمانی، سال وقوع تخلف ساختمانی است و باید بر اساس قیمت کارشناسی روز تخلف جریمه تعیین شود. افزایش قیمت یا افت آن هیچ تاثیری در قضیه ندارد. 4- الف) قانونگذار در تعیین جریمه تخلفات ساختمانی موضوع صلاحیت های کمیسیون های مواد 99 و 100 قانون شهرداری نظر متفاوتی دارد. ملاک تعیین جریمه در پرونده های کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری، ارزش معاملاتی سال وقوع تخلف است که هم شامل ارزش عرصه و هم اعیانی ملک می شود؛ در حالی که در پرونده های کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری، ملاک تعیین جریمه فقط بر اساس قیمت روز اعیانی تاریخ وقوع تخلف است. ب) قیمت روز اعیانی تکمیل شده در هر مورد تخلف ساختمانی باید با توجه به شرایط خاص آن، ارزیابی و با جلب نظر کارشناسان ذی صلاح تعیین قیمت شود و تعیین قیمت واحد و به صورت کلی و با تهیه جدول عمومی صحیح نیست.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.