×

رای شماره 318 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره 318 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رأی شماره ۳۱۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع اطالق شق )چ( بند ۶ ماده ۱ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه مصوب ۹۸ ۳ ۷ هیأتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اصالحات بعدی که مقرر داشته است سهامداران نیز مشمول ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران هستند توسط هیأتمدیره بورس به تخلفات انضباطی آنها رسیدگی میشود، در غیر مواردی که کارگزار معاملهگر اوراق بهادار را به نام و حاسب خود معامله میکند، ابطال شد

رای-شماره-318-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری وکیل 

رأی شماره ۳۱۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: اطالق شق )چ( بند ۶ ماده ۱ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه مصوب ۹۸/۳/۷ هیأتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اصالحات بعدی که مقرر داشته است سهامداران نیز مشمول ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران هستند توسط هیأتمدیره بورس به تخلفات انضباطی آنها رسیدگی میشود، در غیر مواردی که کارگزار/ معاملهگر اوراق بهادار را به نام و حاسب خود معامله میکند، ابطال شد

۱۶/۳/۱۴۰۱ ۰۰۰۱۲۶۰شماره

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس هیأتمدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسالمی ایران

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۳۱۸ مورخ ۱۴۰۱/۲/۲۰ با موضوع: »اطالق شق )چ( بند ۶ ماده ۱ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه مصوب ۹۸/۳/۷ هیأتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اصالحات بعدی که مقرر داشته است سهامداران نیز مشمول ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران هستند توسط هیأتمدیره بورس به تخلفات انضباطی آنها رسیدگی میشود، در غیر مواردی که کارگزار/ معاملهگر اوراق بهادار را به نام و حاسب خود معامله میکند، ابطال شد.« جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال میگردد.

مدیرکل هیأت عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ یدهللا اسمعیلیفرد

تاریخ دادنامه: ۱۴۰۱/۲/۲۰ شماره دادنامه: ۳۱۸ شماره پرونده: ۰۰۰۱۲۶۰

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای امین همائی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال شق )چ( بند ۶ ماده ۱ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه مصوب ۱۳۹۸/۷/۳

هیأتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اصالحات بعدی آن در تاریخهای ۱۳۹۹/۵/۱ و ۱۳۹۹/۷/۲۱

گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال شق )چ( بند ۶ ماده ۱ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه مصوب ۱۳۹۸/۷/۳ هیأتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اصالحات بعدی آن در تاریخهای ۱۳۹۹/۵/۱ و ۱۳۹۹/۷/۲۱ را خواستار شده و در
جهت تبیین خواسته به طور خالصه اعالم کرده است که: 

"مصوبه معترضعنه مغایر با ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران مصوب سال ۱۳۸۴ میباشد که مقرر میدارد: »هیأتمدیره بورس به تخلفات انضباطی کارگزاران، کارگزار/ معامله گران، بازارگردانان، ناشران و سایر اعضای خود از هر یک از مقررات این قانون یا آئیننامههای ذیربط طبق آئیننامه انضباطی خود رسیدگی مینماید.«

او ًال ـ هیأتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تصویب این مصوبه، سهامداران شرکتها اعم از سهامدار خرد یا عمده را جزء اشخاص مورد رسیدگی طبق دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه محسوب نموده و بدینگونه اجازه صدور رأی انضباطی علیه آن توسط شرکتهای بورس را مباح اعالم کرده است . ثانیًا ـ صالحیت و حدود اختیارات هیأتمدیره سازمان بورس و اوراق بها دار طبق بند ۲ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران مصوب ۱۳۸۴ ،محدود به تهیه و تدوین دستورالعملهای اجرایی این قانون میباشد. اما طبق ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار، رسیدگی بورسها به تخلفات انضباطی باید طبق آییننامه انضباطی خود بورسها باشد نه دستورالعمل مصوب سازمان بورس. بنابراین مصوبه مورد اعتراض، ابدًا نوعی دستورالعمل اجرایی خود قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران نیست و در واقع، جایگزین آییننامه انضباطی موضوع ماده ۳۵ شده که تصویب آن خارج از حدود اختیارات مرجع تصویبکننده میباشد . ثالثًا ـ طبق ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار، صالحیت بورسها فقط محدود به تخلفات اعضای خود است و در اساسنامه همه بورسها، دقیقًا کلمه عضو بطور مشخص و شفاف تعریف شده بدون آنکه شامل سهامداران شرکتهای بورسی باشد همچنان که در اساسنامههای بورسها، تعریف عضو کامال از سرمایهگذاران؍ سهامداران جدا شده و در بندهای مختلفی ذکر گردیده، لذا به هیچ وجه نمیتوان یک سهامدار و سرمایهگذار را مشمول تعریف عضو بورسها دانست مانند بند ۴ ماده ۱ اساسنامه شرکت بورس اوراق بهادار تهران:» عضو: شخصی است که تحت این عنوان مطابق قانون و مقررات نزد شرکت، پذیرفته شده و دارای صالحیت حرفهای، مالی، عمومی و وظایف تعیین شده در قانون و مقررات است« و بند ۵ ماده ۱:”سرمایهگذار: شخصی است که مالک اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس بوده و یا به همین منظور اقدام کرده است." رابعًا ـ حتی طبق ماده ۱۴ قانون مؤخر توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی  مصوب ۱۳۸۸ هم صالحیت صدور آرای انضباطی )دایر بر پرداخت جریمه نقدی ) ، مجددًا منحصر به اشخاص تحت نظارت یعنی فقط ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکلهای خودانتظام و مدیران آنها میباشد و هیچ گونه توسعه صالحیتی بر مشموالن ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار وارد نشده است. خامسًا ـ هیأتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تصویب این مصوبه حتی تالش کرده که سهامداران را در زمره اشخاص تحت نظارت تلقی نماید در حالیکه از هیچ یک از مواد قوانین، چنین استنباطی برداشت نمیشود.

عالوه براین، سازمان بورس با تصویب این مصوبه، حتی موضوعی که خارج از اساسنامه بورسها بوده را هم به آنها تحمیل کرده است یعنی تلقی سهامدار و سرمایهگذار به عنوان یک عضو بورس و امکان صدور آرای انضباطی توسط بورسها علیه سهامداران و سرمایهگذاران، اگر چنین است پس هر شخصی که در بازار بورس اقدام به خرید سهامی میکند باید عضویت در بورسها را نیز داشته باشد چراکه منبعد، عضو بورسها شده است. نظر به این نکات، ابطال شق )چ( بند ۶ ماده ۱ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه یعنی کلمه »سهامداران« از تاریخ تصویب مورد استدعاست."

متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

"دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه

مصوب ۱۳۹۸/۷/۳ هیأتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار

این دستورالعمل در اجرای ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران، ماده ۱۷ آییننامه اجرایی قانون مذکور و مواد ۱۳ و ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل در اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، به تصویب هیأتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

بخش یک ـ تعاریف و دامنه شمول: ماده۱ :کلیه اصطالحات و واژههای تعریف شده در ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران مصوب آذر ماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسالمی و آییننامههای اجرایی مواد ۱۳ و ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل در اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به همان مفاهیم در این دستورالعمل به کار رفتهاند. سایر اصطالحات و واژهها به شرح زیر تعریف میشوند:

....... بند۶ ـ شخص مورد رسیدگی: اشخاص مورد رسیدگی طبق این دستورالعمل در حدود صالحیتهای قانونی عبارتند از:

........

 چ( سهامداران"

در پاسخ به شکایت مذکور، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار به موجب الیحه شماره ۱۲۲/۸۷۸۶۶ ـ ۱۴۰۰/۵/۱۹ به طور خالصه توضیح داده است که:

"این ماده به هیچ وجه داللتی بر لزوم تصویب آییننامه انضباطی از سوی خود شرکتهای بورس )به عنوان نوعی شرکت خصوصی( ندارد بلکه در مقابل، وفق بند دوم ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، »تهیه و تدوین دستورالعملهای اجرایی این قانون«، بر عهده  هیأتمدیره سازمان بورس است. لذا اعمال این اختیار با مجوز قانون میباشد. اقتضائات بازار سرمایه: با توجه به وظایف مهم سازمان بورس و اوراق بهادار در انتظامبخشی به فعالیت اشخاص در بازار سرمایه و ضرورت برخورد با متخلفین این بازار، نظر به اینکه در غالب اوقات، اشخاص با انتخاب و انتصاب اعضای هیأتمدیره برای شرکتهای تحت نظارت این سازمان )به ویژه در حوزه ناشران( برای خود پوشش ایجاد نموده و مدیران را مأمور اجرای دستورات خود قرار میدهند، لذا ضرورت ایجاب مینمود تا به منظور برخورد با سهامداران عمده که ظاهرًا هیچگونه سمت تعریف شدهای در شرکتها نداشته ولیکن در اغلب اوقات در محل شرکت مستقر بودند و فرامین خود را به وسیله مدیران اجرا مینمودند، هیأتمدیره این سازمان، در مصوبه مورخ ۱۳۹۸/۷/۳ با بهرهگیری از اختیارات قانونی خود، سهامدار را در زمره اشخاص تحت نظارت برشمرد. از این رو، مصوبه یادشده با در نظر گرفتن اقتضائات و ضروریات و به منظور جلوگیری از سوء استفاده سهامداران عمده از نفوذ و کنترل خود بر مدیران و شرکتها صورت گرفته تا نهایت صیانت از حقوق سهامداران خرد و سرمایهگذاران این بازار فراهم گردد . ضرورت نظارت انضباطی بر سهامداران: اصو ًال سهامداران، از یک سو توانایی هدایت سیاستهای مالی و عملیاتی شرکت به منظور کسب منافع از فعالیتهای آن را دارا هستند و از سوی دیگر، به واسطه دسترسی برخط به سامانه معامالت، اقدام به ورود سفارش خرید یا فروش اوراق بهادار میکنند و نوع سفارشگذاری آنان میتواند منجر به دستکاری بازار سرمایه هم بشود. به همین دلیل، نمیتوان سهامداران را خارج از قلمرو نظارتی انضباطی این سازمان دانست و این سازمان باید بتواند بر حسب وظیفه نظارتی خود، در صورت وقوع تخلفاتی همچون موارد آتی، نسبت به مقابله انضباطی با متخلف اقدام نماید: وقوع تخلف در نحوه اداره جلسات مجمع عمومی شرکت، انجام نقل و انتقال سهام شرکت خارج از مکانسیم بازار )به دلیل ممنوعیت مقرر در بند ب ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ که مقرر میدارد: »معامالت اوراق بهادار ثبت شده در سازمان فقط در بورسها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز و با رعایت مقررات معامالتی هر یک از آنها حسب مورد امکانپذیر است و معامله اوراق بهادار مذکور بدون رعایت ترتیبات فوق فاقد اعتبار است(، دستکاری بازار سرمایه )به دلیل ممنوعیت مقرر در بند سه ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار(. دلیل عضویت سهامدار در بورسها: تلقی سهامدار به عنوان عضو بورسها از این جهت است که سهامداری برای انجام معامله در یک بورس، باید اقدام به اخذ کد معامالتی کند و سپس در چارچوب مقررات راجع به نحوه انجام معامالت به خرید و فروش اوراق بهادار مبادرت نماید. بنابراین شمولیت ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار بر ایشان، بدیهی مینماید. اساسنامه بورسها، همگی مصوب سازمان بورس است زیرا به تصریح بند هفت ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، »تصویب اساسنامه بورسها، کانونها و نهادهای مالی موضوع این قانون«، در صالحیت هیأتمدیره سازمان بورس است. بنابراین صرف اینکه در اساسنامه این شرکتها، تعاریف »عضو« از »سهامدار "جدا شده است به این معنا نیست که هیأتمدیره سازمان بورس نتواند مستند به بند دو ماده ۷ همین قانون، که »تهیه و تدوین دستـورالعملهای اجرایی این قانون" را بر عهده سازمان بورس گذارده است، سهامداران را از جهت اعمال مقررات انضباطی ماده ۳۵ قانون، به عنوان یک »عضو« تلقی نکند. میزان و نوع مجازات انضباطی قابل اعمال بر سهامداران : عدم ذکر نام »سهامدار« در ماده مؤخر ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید )مصوب ۱۳۸۸ )به خوبی گویای ممنوعیت اعمال جریمه نقدی بر سهامداران است اما این ماده نمیتواند مستمسک ممنوعیت اعمال سایر مجازاتهای انضباطی بر  سهامداران )مانند تذکر کتبی( باشد زیرا ماده مزبور فقط در مقام بیان تجویز اعمال جریمه نقدی به عنوان نوعی مجازات انضباطی بر دسته خاصی از اشخاص تحت نظارت است. هر چند بدیهی است که این سازمان باید در نحوه تعیین مجازات انضباطی، دیگر حقوق مدنی سهامداران مانند »عدم سلب حق کلی« از ایشان را رعایت نماید و برای مثال بدیهی است که نمیتوان به بهانه اعمال مجازات انضباطی، اقدام به مسدودسازی کد معامالتی سهامدار نمود. با عنایت به مطالب فوق رد شکایت مطروحه مورد استدعاست " هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۲۰ به ریاست معاون قضایی دیوان عدالت اداری در امور هیأت عمومی و با حضور معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

براساس ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران مصوب سال ۱۳۸۴« :هیأتمدیره بورس به تخّلفات انضباطی کارگزاران، کارگزار/معاملهگران، بازارگردانان، ناشران و سایر اعضای خود از هر یک از مقررات این قـانون یا آییننامههای ذیربط طبق آییننامه انضباطی خود رسیدگی مینماید...« با وجـود حکم مقرر در این ماده، برمبنای شق »چ« بند ۶ ماده ۱ دستورالعمل رسیدگی به تخّلفات در بازار سرمایه مصوب ۱۳۹۸/۷/۳ هیأتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اصالحات بعدی آن در تاریخهای ۱۳۹۹/۵/۱ و ۱۳۹۹/۷/۲۱ مقرر شده است که »سهامداران« نیز یکی از مصادیق ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران هستند و توسط هیأتمدیره بورس به تخّلفات انضباطی آنها رسیدگی میشود که اطالق حکم فوق در غیر مواردی که کارگزار/معاملهگر براساس بند ۱۴ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران، اوراق بهادار را به نام و حساب خود معامله میکند، خارج از حدود اختیار و مغایر با ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران مصوب سال ۱۳۸۴ است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ مهدی دربین

منبع : روزنامه رسمی

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.