×

رای شماره 736 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره 736 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رأی شماره ۷۳۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ۱ـ حکم مقرر در بند ۱ـ۲ ماده ۱ دستورالعمل اجرایی ماده ۲ آییننامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور که بر اساس آن مقرر شده است که مشمولین صرفًا میتوانند از بخشودگی سود و وجه التزام یک فقره تسهیالت بهرهمند گردند و

رای-شماره-736-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری وکیل 

رأی شماره ۷۳۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ۱ـ حکم مقرر در بند ۱ـ۲ ماده ۱ دستورالعمل اجرایی ماده ۲ آییننامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور که بر اساس آن مقرر شده است که مشمولین صرفًا میتوانند از بخشودگی سود و وجه التزام یک فقره تسهیالت بهرهمند گردند و ...

۳/۵/۱۴۰۱ ۹۹۰۰۶۱۸شماره

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس هیأتمدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسالمی ایران

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۷۳۶ مورخ ۱۴۰۱/۴/۱۴ با موضوع: »۱ـ حکم مقرر در بند ۱ـ۲ ماده ۱ دستورالعمل اجرایی ماده ۲ آییننامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور که بر میتوانند از بخشودگی سود و وجه التزام یک فقره تسهیالت بهرهمند گردند و همچنین  اساس آن مقرر شده است که مشمولین صرفًا بند ۲ـ۱ ماده ۲ همین دستورالعمل که متضمن اخذ اقرارنامه از تسهیالت گیرندگان مبنی بر عدم استفاده از بخشودگی سود و جرایم برای بیش از یک قرارداد در بانک متبوع و سایر بانکها است، ابطال شد. ۲ـ فراز ۲ـ۲ از ماده ۲ دستورالعمل اجرایی مذکور از حیث محدود کردن منابع تسهیالت مشمول بخشودگی به منابع خارج از صندوق توسعه ملی، ابطال شد.« جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال میگردد.

مدیرکل هیأت عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ یدهللا اسمعیلیفرد

تاریخ دادنامه: ۱۴۰۱/۴/۱۴ شماره دادنامه: ۷۳۶ شماره پرونده: ۹۹۰۰۶۱۸

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای رهام صالحیان باغخواص

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند ۱ـ ۲( تسهیالت( ماده یک و بندهای ۲ـ۱( اخذ اقرارنامه( و ۲ـ۲( دریافتیهای گذشته و تسهیالت اعطایی از محل و صندوق توسعه ملی( از ماده ۲ دستورالعمل اجرایی ماده ۲ آییننامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور )موضوع بخشنامه شماره ۲/۹۵/۱۹۲۲ـ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ مدیریت امور حقوقی و وصول مطالبات بانک سپه( گردش کار: شاکی به موجب دادخواست و الیحه تکمیلی ابطال دستورالعمل اجرایی ماده ۲ آییننامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور )موضوع بخشنامه شماره ۲/۹۵/۱۹۲۲ـ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ مدیریت امور حقوقی و وصول مطالبات بانک سپه( را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خالصه اعالم کرده است که: "در بند ۴ تبصره ۳۵ قانون اصالح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور مصوب ۱۳۹۵ بخشودگی سود تسهیالت منوط به بازپرداخت اصل تسهیالت شده است به طوری که کلیه جریمههای متعلق به این تسهیالت در زمان تسویه بخشوده میشود. در دستورالعمل بانک مرکزی نیز موضوع تبصره فوق به بانکهای عامل ابالغ گردیده است. اینجـانب بر اساس تبصره ماده ۳۵ قانون مذکور و بند ۴ ماده ۱ دستورالعمل بانک مرکزی مشمول بخشودگی میباشم و این حق از تاریخ ۱۳۹۵/۶/۳ تا زمان تسـویه حساب از بانک عامل محفوظ است و اولویتبندی دستورالعمل مذکور که انتظام دهنده اجرای قانون است حق محفوظ را نقض نمیکند. مطابق تبصره ماده ۳۵ در صورت بازپرداخت اصل تسهیالت توسط مشمول، دولت نسبت به سود تسهیالت و جریمههای متعلق به تسهیالت ضامن گردیده و سایر ضامنها بریالذمه میشوند؛ به طوری که در رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۳۱۰۷ ـ ۱۳۹۸/۱۱/۸ مورد تأکید قرار گرفته است.

هرگونه عملیات بانک بعد از ۱۳۹۵/۱۱/۲۱ تاریخ بازپرداخت اصل تسهیالت و بری شدن مضمون عنه از ذمه که منجر به گرو نگه داشتن وثیقه و تضامین و دریافت وجه بیشتر از اصل و سود تسهیالت مندرج در قرارداد گردیده خالف قواعد فقهی »وزر« بوده و شرعًا حرام است."

در پی اخطار رفع نقصی که از طرف دفتر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری برای شاکی ارسال شده بود وی به موجب الیحهای که به شماره ۹۹ ـ ۶۱۸ ـ ۲ مورخ ۱۳۹۹/۴/۸ ثبت دفتر هیأت عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری شده به طور خالصه توضیح داده است که:

"مصوبه مورد شکایت در جهت نفی حق قانونی مشمول بخشودگی سود و جریمههای متعلق به تسهیالت با اعراض از تصـویب نامه ۱۳۵۵۷۹/ت۵۳۴۸۸ ـ ۱۳۹۵/۱۱/۳ هیأت وزیران در تقابل با دستورالعـمل اجـرایی مـاده ۲ آئین نامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور موازی سازی شده مخالف با بند ۴ تبصره ۳۵ قانون مذکور که صراحت دارد )بخشودگی »سود تسهیالت« منوط به بازپرداخت »اصل تسهیالت« است. کلیه جریمههای متعلق به این تسهیالت زمان تسویه بخشوده میشود( میباشد.

بند ۴ تبصره ۳۵ قانون اصالح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور با تصویب مجلس شورای اسالمی و تأیید شورای نگهبان قانون اساسی شرعی، از تاریخ ابالغ توسط ریاست جمهور الزماالجرا شده است.

بانک سپه با صدور بخشنامه شماره ۲/۹۵/۱۹۲۲ـ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ راه خود را از قانون مذکور جدا نموده هرگونه عملیات بانک بعد از ۱۳۹۵/۱۱/۲۱ تاریخ بازپرداخت اصل تسهیالت و بری شدن مضمونعنه از زمه که منجر به گرو نگهداشتن وثیقه و تضـامن و دریافت وجه بیشتر از اصـل و سود تسـهیالت مندرج در قرارداد گـردیده خالف قواعد فقهی )وزر( شرعًا حرام است.

حکم شرعی قضیه را نظریه شورای نگهبان قانون اساسی و رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری میدانم." متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

۱۶/۱۲/۱۳۹۵ ـ۱۹۲۲/۹۵/۲ شماره بخشنامه"

موضوع: دستورالعمل اجرایی ماده ۲ آییننامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور

 با استناد به نامه شماره ۹۵/۳۷۲۴۳۸ ـ ۱۳۹۵/۱۱/۲۱ و نامه شماره ۹۵/۴۰۰۶۳۳ ـ ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ مدیریت کل اعتبارات بانک مرکزی جمهوری اسالمی ایران دستورالعمل اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور در خصوص بخشودگی سود متعلق به تسهیالت تا یک میلیارد ریال به شرح ذیل ابالغ میگردد.

ماده۱ عناوین دستورالعمل:

میتوانند از

۱ـ۲ )تسهیالت: اصل تسهیالت پرداختی )فارغ از مانده بدهی( نباید از یک میلیارد ریال بیشتر باشد و مشمولین نیز صرفًا بخشودگی سود و وجه التزام یک فقره تسهیالت )با رعایت اولویتهای تعیین شده( بهره مند گردند. بر این اسـاس برای آن دسته از مشـتریانی که دارای بیش از یک فقره قـرارداد منعقـده کمتر از یک میلیارد ریال بودهاند قراردادی که بیشترین مانده »مطالبات غیر جاری« را داشته به طور پیش فرض )در منوی تبصره ۳۵ ) جهت تسویه درج شده است. ماده ۲ :شرایط استفاده از ظرفیت تبصره ۳۵ قانون اصالح بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور ۲ـ ۱ )اخذ اقرارنامه: بر اساس تبصره ماده )۳ )دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسالمی ایران الزامی است از مدیونین اقرار نامهای 
مبنی بر عدم استفاده از بخشودگی سود و وجه التزام بیش از یک قرارداد )در بانک متبوع و سایر بانکها( اخذ گردد.

۲ـ ۲ )دریافتیهای گذشته و تسهیالت اعطایی از محل و صندوق توسعه ملی:

آن بخش از مانده مطالبات بانک که قبل از تاریخ ابالغ این دستورالعمل از مشتریان دریافت شده و همچنین تسهیالت اعطایی از محـل و صندوق توسعه مـلی، مشمـول مفـاد این دستورالعمـل نمیشوند. ـ مدیریت امـور حقـوقی و وصول مطالبات بانک سپه ـ اداره کل پیگیری وصول مطالبات"

در پاسخ به شکایت مذکور، دایره حقوقی بانک سپه به موجب الیحه شماره ۱/۹۹/۶۲۳۴۲۶ مورخ ۱۳۹۹/۵/۱۹ به طور خالصه توضیح داده است که:

"این دعوی با همین کیفیت در شعبه پنجم دادگاه عمومی )حقوقی( دادگستری ساری رسیدگی و غیر وارد دانسته شده و دادگاه تجدید نظر استان نیز رأی مزبور را تأیید نموده است. لذا با عنایت به قطعیت رأی مذکور و اعتبار امر مختومه قابل رسیدگی مجدد در دیوان عدالت اداری نمیباشد.

حسب تبصره ماده ۲ دستورالعمل اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور بانک مرکزی زمانبندی برای اجرای اولویتها بر عهده بانک عامل بوده است و بر این اساس در آن زمان تسهیالت پرداختی با مبالغ کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال مشمول این طرح میگردد در حالیکه تسهیالت موضوع دعوای شاکی به مبلغ ۰۰۰،۰۰۰،۷۲۵ ریال بوده است که مشمول این طرح نمیگردد."

در خصوص ادعای شاکی مبنی بر مغایرت مقرره مورد شکایت با موازین شرعی، قائم مقام دبیر شورای نگهبان به موجب نامه شماره ۱۰۲/۲۷۵۰۵ مورخ ۱۴۰۰/۶/۲۰ اعالم کرده است که:

"موضوع بخشنامه شماره ۲/۹۵/۱۹۲۲ـ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ بانک سپه در خصـوص دستورالعمل اجـرایی مـاده ۲ آییننامه اجـرایی تبصـره ۳۵ قانون اصالح بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور، در جلسه مـورخ ۱۴۰۰/۶/۱۰ فقهـای معظم شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به شرح ذیل اعالم نظر میگردد:

ـ چنانچه مصوبه مورد شکایت مطابق قانون باشد خالف شرع شناخته نشد. تشخیص آن بر عهده دیوان عدالت اداری است."

در اجرای ماده ۸۴ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ پرونده به هیأت تخصی مالیاتی، بانکی دیوان عـدالت اداری ارجـاع میشود و هیأت مذکـور به موجب دادنامه شمـاره۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۶۰۰۰۱۰۸ ـ ۱۴۰۱/۲/۲۸ دستورالعمل اجرایی ماده ۲ آییننامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور )موضوع بخشنامه شماره ۲/۹۵/۱۹۲۲ـ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ مدیریت امور حقوقی و وصول مطالبات بانک سپه( به استثنای بند ۱ـ ۲ از ماده یک و بندهای ۲ـ ۱ و ۲ـ ۲ از ماده ۲ دستورالعمل مذکور را قابل ابطال تشخیص نداد و رأی به رد شکایت صادر کرد و از حیث شرعی نیز با عنایت به مفاد نظریه فقهای شورای نگهبان رأی به رد شکایت صادر کرد. رأی مذکور به علت عدم اعتراض از سوی رئیس دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قطعیت یافت.

»رسیدگی به بند ۱ـ ۲ از ماده یک و بندهای ۲ـ ۱ و ۲ـ ۲ از ماده ۲ دستورالعمل اجرایی ماده ۲ آییننامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور )موضوع بخشنامه شماره ۲/۹۵/۱۹۲۲ـ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ مدیریت امور حقوقی و وصول مطالبات بانک سپه( در دستور کار هیأت عمومی قرار گرفت.« هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۱/۴/۱۴ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

: الف ـ براساس آرای متعدد هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از جمله رأی شماره ۹۶۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۱۱۷۰ـ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ این او ًال

هیأت، به معیارها و ضوابط مربوط به قانون اصالح تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کشور که در سنوات بعـدی و تا سـال ۱۳۹۸ تنفیذ شده، تصـریح شده و مقـررات و دستورالعمـلهای صـادره توسـط بانک مرکـزی جمهـوری اسالمی ایران و بانکهای عامل از حیث رعایت معیارها و ضوابط مذکور مورد بررسی و امعان نظر قضایی قرار گرفتهاند و مشخصًا در رأی صدرالذکر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعالم شده است که مقید کردن حکم قانونگذار در تبصره ۳۵ قانون اصالح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور به اینکه صرفًا یک فقره از تسهیالت هر شخص مشمول بخشودگی سود و جرایم تسهیالت خواهد بود، با مفاد تبصره قانونی مزبور مغایرت دارد. بنا به مراتب، حکم مقرر در بند ۱ـ ۲ ماده ۱ دستورالعمل اجرایی ماده ۲ آییننامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور )موضوع بخشنامه شماره ۲/۹۵/۱۹۲۲ـ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ بانک سپه( که براساس آن مقرر شده است که مشمولین صرفًا میتوانند از بخشودگی سود و وجه التزام یک فقره تسهیالت )با رعایت اولویتهای تعیین شده( بهرهمند گردند و همچنین بند ۲ـ ۱ ماده ۲ همین دستورالعمل که متضمن اخذ اقرارنامه از تسهیالت گیرندگان مبنی بر عدم استفاده از بخشودگی سود و جرایم برای بیش از یک قرارداد در بانک متبوع و سایر بانکها است، با اطالق تبصره ۳۵ قانون اصالح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور و آرای مختلف هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از جمله رأی شماره ۹۶۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۱۱۷۰ ـ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مغایرت دارد و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.

ب ـ براساس آرای مختلف هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از جمله آرای شماره ۷۴۰ الی ۷۴۸ و ۷۶۴ الی ۷۶۸ ـ ۱۴۰۰/۳/۱۸ این هیأت، منابع پرداخت تسهیالت در شمول بخشودگیهای مربوط به سود و جرایم آنها که در قوانین مختلف تعیین شدهاند، تأثیری ندارد و با توجه به اطالق موجود در قوانین و عدم وجود قرینه و قید خاصی در آنها که بیانگر مقید بودن حکم قانونگذار باشد، فراز ۲ـ ۲ از ماده ۲ دستورالعمل اجرایی ماده ۲ آییننامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصالح قانون بودجه سـال ۱۳۹۵ کل کشور )موضوع بخشنامه شمـاره۲/۹۵/۱۹۲۲ـ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ بانک سپه( از حیث محدود کردن منابع تسهیالت مشمول بخشودگی به منابع خارج از صندوق توسعه مّلی، به منزله مقید ساختن حکم قانونگذار بوده و وضع آن خارج از حدود اختیار بانک سپه است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.

: قائممقام دبیر شورای نگهبان به موجب نامه شماره ۱۰۲/۲۷۵۰۵ـ ۱۴۰۰/۶/۲۰ و در رابطه با جنبه شرعی مقرره مورد شکایت ثانیًا اعالم کرده است که: »چنانچه مصوبه مورد شکایت مطابق قانون باشد خالف شرع شناخته نشد. تشخیص آن برعهده دیوان محترم نظری مبنی بر مغایرت بخشنامه شماره ۲/۹۵/۱۹۲۲ـ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ عدالت اداری است« و با توجه به اینکه شورای نگهبان صراحتًا بانک سپه با موازین شرعی اعالم نکرده است، بنابراین مستند به حکم مقرر در تبصره ۲ ماده ۸۴ و ماده ۸۷ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ مبنی بر لزوم تبعیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از نظر فقهای شورای نگهبان درخصوص جنبه شرعی مقررات اجرایی، بخشنامه مذکور خالف شرع تشخیص داده نشد. 

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ حکمتعلی مظفری

منبع : روزنامه رسمی

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.