×

آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره (19) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور

آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره (19) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور

آیین-نامه-اجرایی-بند-(ز)-تبصره-(19)-ماده-واحده-قانون-بودجه-سال-1401-کل-کشور

آیین­ نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

شماره ۸۳۸۷۳/ت ۶۰۰۳۴هـ ۱۹/۵/۱۴۰۱

    وزارت نفت

    وزارت امور اقتصادی و دارایی

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

    سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه ۱۲/۵/۱۴۰۱ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه­های نفت، امور اقتصادی و دارایی، تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سایر وزارتخانه­های ذی­ربط) و به استناد جزء (۲) بند (ز) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آیین­نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین­ نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

ماده ۱ ـ در این آیین­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون‌: قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور.

۲ـ دستگاه مشمول: صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی که عناوین آنها در قانون و پیوست‌های آن (از جمله تبصره‌ها، جداول و ردیف‌ها) و دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت می­باشند.

۳ـ اشخاص: نهادهای مالی مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار که توسط دستگاه مشمول معرفی می‌شود.

۴ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

ماده۲ـ به منظور اجرای تکالیف قانون، دستگاه مشمول می­تواند درخواست تخصیص اعتبار از محل واگذاری سهام و سهم­الشرکه متعلق به دولت و شرکت­های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را همزمان با معرفی اشخاص به سازمان ارائه نماید.

تبصره ـ بررسی درخواست تخصیص دستگاه مشمول از سوی سازمان، منوط بر تعیین و ارسال تأیید مدارک مربوط به احراز شرایط اشخاص می‌باشد.

ماده۳ـ سازمان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، اعتبار ردیف‌های متناظر را به دستگاه مشمول، از محل واگذاری سهام و سهم‌الشرکه متعلق به دولت و شرکت­های دولتی در بنگاه­های مشمول واگذاری تخصیص می‌دهد.

ماده۴ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سازمان خصوصی‌سازی موظف است مطابق تخصیص سازمان، پیشنهاد تعیین میزان سهام قابل واگذاری به اشخاص معرفی­شده توسط دستگاه مشمول را حداکثر تا یک­ماه پس از تخصیص سازمان به هیأت وزیران ارائه و در صورت تصویب نسبت به واگذاری سهام اقدام نماید.

ماده۵ ـ قیمت نهایی سهام شرکت­های موضوع این آیین­نامه مطابق آیین‌نامه اجرایی شیوه‌های قیمت‌گذاری بنگاه­ها ـ مصوب ۱۳۸۷ـ شورای­عالی سیاست­ های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات مربوط با تصویب هیئت واگذاری تعیین می‌شود. سازمان خصوصی‌سازی موظف است حداکثر ظرف دو ماه پس از مهلت مقرر در ماده (۴) این آیین­نامه، قیمت و عنوان بنگاه و درصد سهام شرکت­های موضوع ماده (۴) را مطابق آیین‌نامه مذکور جهت تصویب به هیئت واگذاری ارائه نماید.

ماده۶ ـ چنانچه ارزش قطعی سهام بیشتر/کمتر از ارزش برآوردی باشند حسب مورد تعدیلات لازم با پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی و تصویب هیئت واگذاری اعمال خواهد شد.

ماده۷ـ واگذاری قطعی سهام پس از تعیین قیمت توسط هیئت واگذاری بر اساس قوانین و مقررات مربوط مطابق تخصیص سازمان از محل ردیف­های متناظر در قانون بودجه انجام می‌شود. خزانه‌داری کل کشور مطابق تخصیص‌های صادره، مبلغ واگذاری را با اعلام سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر واگذاری، به ترتیب در ردیف‌های درآمدی و اعتبار ردیف‌های متناظر در قانون، منظور، پرداخت و اعمال حساب می­نماید و اشخاص دریافت­کننده، سهام را به فروش رسانده و وجوه حاصل را به حساب­های ذی‌ربط نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می­نمایند.

ماده۸ ـ نقل و انتقال سهام موضوع این آیین­نامه در اجرای تبصره (۱) ماده (۱۹) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی از مالیات نقل و انتقال سهام معاف می‌باشد. سایر هزینه‌های مترتب بر واگذاری بر عهده انتقال گیرنده می‌باشد.

ماده۹ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است عملکرد این آیین‌نامه را در گزارش عملکرد بودجه عمومی، ثبت و ارائه نماید.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر

منبع : اختبار

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.