×

به چه کسی وکیل پایه یک دادگستری می‌گویند؟

به چه کسی وکیل پایه یک دادگستری می‌گویند؟

به چه کسی وکیل پایه یک دادگستری می‌گویند؟

به-چه-کسی-وکیل-پایه-یک-دادگستری-می‌گویند؟ وکیل 

شاید تا به حال به این موضوع که وکیل کیست و وظایف او چه خواهد بود فکر نکرده باشید؛ اما به طور کلی نیاز است اشخاص به حقوق خود و دیگران آگاه باشند و تلاش کنند تا در صورت وجود مشکل بتوانند از حقوق خود دفاع کنند. همچنین اگر نیاز به گرفتن وکیل باشد، بهتر است فرد بداند وکیل کیست و چه وظایفی دارد تا بتواند با توجه به پرونده خود، میان انواع وکیل پایه یک دادگستری، وکیل مد نظر خود را برگزیند. در این مقاله به بررسی مفهوم وکیل، وکالت و انواع وکیل پایه یک دادگستری می‌پردازیم.  

وکیل کیست؟

وکیل به کسی می‌گویند که از طرف فرد دیگری، بر اساس قانون، وکالت یک شخص را قبول می‌کند و فرآیند رسیدگی به حقوق او را پیگیری خواهد کرد. هنگام مواجه شدن با یک مشکل حقوقی و کیفری در چارچوب مقررات قانون مدنی، امکان داشتن وکیل وجود دارد و به فردی که برای او یک وکیل تعیین می‌شود، موکل گفته می‌شود. با این حال توجه داشته باشید که وکیل نمی‌تواند تمامی امور موکل را انجام دهد و اموری مانند شهادت در دادگاه حتما باید توسط خود فرد انجام شوند.

در میان أنواع وکیل پایه یک دادگستری، قبول وکالت موکل در دو حوزه مطلق و مقید قابل انجام است. در وکالت مطلق، موکل، پیگیری تمام امور خود را بر عهده وکیل می‌گذارد و در این شرایط وکیل، بدون محدودیتی می‌تواند حق دخالت، دخل و تصرف و اعمال وکالت در اموال موکل را داشته باشد؛ البته در شرایطی که پیگیری برخی از پرونده‌ها بر عهده وکیل پایه یک دادگستری گذاشته شده است، می‌توان محدودیت‌هایی را از جمله اینکه وکیل قادر است تا چه اندازه در امور دخالت داشته باشد، اعمال کرد و این شیوه وکالت، وکالت مقید نام‌گذاری می‌شود.

بررسی فرآیند تبدیل‌شدن به یک وکیل پایه یک دادگستری

به فردی که پس از گذراندن دوره لیسانس و دریافت مدرک خود در این زمینه به شرکت در آزمون کانون وکلا می‌پردازد و در آن قبول می‌شود، وکیل پایه یک دادگستری می‌گوییم. شایان ذکر است که این آزمون فقط یک بار در سال برگزار می‌شود و دانش‌آموختگان این حوزه، پس از پذیرفته شدن در آزمون، گذراندن دوره کارآموزی و تایید شدن توسط مراجع قانونی می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

مانند هر حوزه دیگری، دوران کارآموزی تاثیر زیادی در کسب مهارت وکلا خواهد گذاشت؛ از این رو برای اینکه فرد به عنوان یک وکیل پایه یک دادگستری شروع به کار کند، گذراندن 2 سال کارآموزی نیاز خواهد بود تا از نظر مراجع مختلف تایید شود و بتواند شروع به فعالیت کند. در طول این دوره، شخص علاقه‌مند به وکالت برای تبدیل شدن به وکیل پایه یک دادگستری باید در دادرسی‌های مختلف شرکت کند تا هم اطلاعات خود را در این وادی افزایش دهد و هم بتواند بعد از اتمام این دوره از حقوق موکل خود به بهترین نحو دفاع کند. همچنین هم‌زمان با این روند، فرد باید مهارت‌های کامپیوتری خود را افزایش دهد و دوره‌های icdl را با نمره قبولی بگذراند.

آخرین مرحله در دوره کارآموزی وکیل پایهیک دادگستری، شرکت در آزمون اختبار است. این آزمون شامل  دو بخش شفاهی و کتبی خواهد بود و نیاز به کسب نمره قبولی در این آزمون است تا نشان داده شود فرد مذکور به خوبی دوران کارآموزی خود را به پایان رسانده است؛ البته بعد از کسب نمره قبولی نیاز به یاد کردن سوگند است. در نهایت پس از انجام تمامی این روندها فرد به عنوان وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند آغاز به کار کند.

مهارت‌های لازم وکیل پایه یک دادگستری

در هر زمینه فعالیت کاری، هر شخص با داشتن مهارت‌های مختلف می‌تواند از رقبای خود پیشی گرفته و بهتر به امور موکل خود رسیدگی کند که در نهایت به افزایش شانس موفقیت یک پرونده منجر خواهد شد؛ بنابراین در بخش بعد به بررسی این مهارت‌ها می‌پردازیم:

داشتن فن بیان، مهارت سخنوری و تسلط به شیوه بیان کلمات یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک وکیل است، یک وکیل باید بتواند از حقوق موکل دفاع کند و پرونده مربوطه را به بهترین نحو به سرانجام برسد.

شجاع بودن و داشتن روحیه جسارت فاکتوری مهم برای وکیل پایه یک دادگستری خوب خواهد بود. از این رو داشتن جسارت یکی از مهم‌ترین توانایی‌های وکیل پایه یک دادگستری به حساب می‌آید. وکیل باید قادر باشد مدارک را به خوبی جمع‌آوری کند و هنگام حضور در دادگاه با شجاعت و صراحت تمام از حقوق موکل خود دفاع کند.

خلاقیت در حل مسائل، قدرت تحلیل منطقی و استدلال از ویژگی‌های منحصر به فرد وکیل پایه یک دادگستری است.

وظایف وکیل پایه یک دادگستری

پیگیری قرارداد مربوطه

رسیدگی به حقوق کیفری

بررسی دعاوی ملکی

رسیدگی به حقوق خانوادگی

در چه مواردی وکیل پایه یک دادگستری حق وکالت ندارد؟

در شرایطی که یک شخص با انجام سرقت یا ارتکاب به جرم علیه امنیت کشور به مراجع قانونی فراخوانده شود و یا دستگیر شود؛ بر اساس قوانین، امکان ملاقات با وکیل برای شخص تا یک هفته وجود نخواهد داشت. اما در طول این شرایط، بازپرس امکان پرسش سوال از این فرد را خواهد داشت.

اگر وکیل پایه یک دادگستری به علت موارد مختلفی عزل شود و یا استعفا دهد، امکان قبول وکالت برای او وجود نخواهد داشت. درواقع در چنین شرایطی وکالت مذکور قابل استناد نیست و حتی در صورت قبول وکالت، وکیل در مراجع قانونی نمی‌تواند به دفاع از حقوق موکل بپردازد.  

اگر وکیل پایه یک دادگستری درباره مسئله‌ای بنا بر نقشی که وکیل داشته مانند سمت قضایی خود به‌صورت کتبی اظهار نظر کرده باشد، امکان قبول وکالت در آن موضوع وجود نخواهد داشت.

جمع‌بندی

شغل وکالت و فعالیت در این حوزه یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد نظم در یک شهر خواهد بود. درواقع باوجود وکیل پایه یک دادگستری، افراد هنگام روبه‌رو شدن با مشکل مطمئن خواهند بود که اتفاقی منجر به پایمال شدن حق آن‌ها نخواهد شد و وکلای متخصص با قبول وکالت به بهترین نحو از حقوق موکل خود دفاع خواهند کرد؛ البته لازم به یادآوری نیست که مولفه های تبدیل شدن به یک وکیل پایه یک دادگستری شامل گذراندن آزمون کانون وکلا، دوره کارآموزی و پذیرفته شدن در آزمون اختبار و دریافت پروانه خواهد شد.

    

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.