×

افزایش صلح و سازش در شورای حل اختلاف - دستاوردهای قضایی استان سمنان درگفت وگوی «حمایت» با احمد سیاوش پور

افزایش صلح و سازش در شورای حل اختلاف - دستاوردهای قضایی استان سمنان درگفت وگوی «حمایت» با احمد سیاوش پور

افزایش صلح و سازش در شورای حل اختلاف - دستاوردهای قضایی استان سمنان درگفت وگوی «حمایت» با احمد سیاوش پور

افزایش-صلح-و-سازش-در-شورای-حل-اختلاف---دستاوردهای-قضایی-استان-سمنان-درگفت-وگوی-«حمایت»-با-احمد-سیاوش-پور وکیل 

افزایش صلح و سازش در شورای حل اختلاف - دستاوردهای قضایی استان سمنان درگفت وگوی «حمایت» با احمد سیاوش پور

رییس‌کل دادگستری استان سمنان اولویت دادگستری این استان را پیشگیری از وقوع جرم دانست و گفت: در این زمینه برنامه عملیاتی دقیقی را از طریق معاونت پیشگیری از وقوع جرم داشته‌ایم.
احمد سیاوش پور در گفت و گو با «حمایت» اضافه‌ کرد: اولین اولویت برای به دست آوردن نظم و ایجاد امنیت در جامعه داشتن برنامه منسجم با اهداف کاربردی و مدیریت بر اساس برنامه‌ریزی است و به این منظور دادگستری استان سمنان اولویت برنامه‌های خود را برای احقاق حق مردم، افزایش عدالت و کاهش پرونده‌های ورودی در دادگاه‌های استان در بخش پیشگیری از وقوع جرم قرار داده است.
این مقام قضایی با اشاره به اصل 156 قانون اساسی، یکی از وظایف قوه قضاییه را رسیدگی به موقع به پرونده‌ها و فراهم کردن دادرسی عادلانه دانست و خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های دستیابی به دادرسی عادلانه پیشگیری از ورود پرونده‌ها به محاکم دادگستری است و برای تحقق آن در استان سمنان معاونت پیشگیری از وقوع جرم فعال شده است. وی افزود: در این زمینه با بخش‌های مختلف ازجمله دستگاه‌های مختلف اجرایی، تعامل‌ مناسبی داشته‌ایم که در کاهش ورودی پرونده‌ها بسیار مناسب بوده است.
سیاوش‌پور در ادامه افزود: خوشبختانه با اجرایی کردن برنامه‌های موجود در سال گذشته دادسرا، دادگاه عمومی و انقلاب، دادگاه کیفری استان و دادگاه تجدیدنظر استان در ورودی پرونده‌های قضایی کاهش داشتند که در جای خود بسیار قابل توجه است.
رییس‌کل دادگستری استان سمنان با تاکید بر به‌روز بودن وقت دادرسی در دادگاه تجدید نظر‌، عنوان کرد: با تلاش فراوان و همکاری قضات و کارکنان توانسته‌ایم وقت دادرسی را در دادگاه تجدید‌نظر و دادسرا به روز کنیم؛ اکنون در دادگاه جزایی وقت دادرسی کوتاه شده است و در دادگاه‌های حقوقی نیز این اوقات از 3 ماه تجاوز نمی‌کند.
این مقام ارشد قضایی در تشریح عملکردها و اقدام‌های مهم دادگستری استان سمنان دریک سال اخیر خاطرنشان کرد: از اقدام‌هایی که برای کاهش و جلوگیری از ورود پرونده‌ها به نظام قضایی صورت گرفته، انسجام در ارجاع پرونده‌هاست به نحوی که اگر دعوایی قابل صلح و سازش باشد به شوراهای حل اختلاف یا مراجع دیگر مشاوره‌ای که قابلیت ایجاد صلح و سازش دارند، فرستاده می‌شود.
وی در ادامه افزود: خوشبختانه در سال 91 در مقایسه با سال 90 و همچنین سال 90 در مقایسه با سال 89 با کاهش 7 درصدی ورودی پرونده‌ها در محاکم دادگستری استان سمنان مواجه بودیم که بسیار رضایت بخش و با سیاست‌های قوه قضاییه در پیشگیری از جرایم همسوست.
کاهش 4 درصدی از موجودی کل پرونده‌ها
سیاوش پور در تبیین دیگر اقدام‌های دادگستری سمنان که به منظور کاهش موجودی پرونده‌ها صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: ایجاد نظم در تعیین اوقات دادرسی، نظارت مستمر بر محاکم استان، چینش نیروها متناسب با اوضاع و تعدیل نیروها با توجه به نیاز حوزه‌های قضایی، تقویت و تشویق مادی و معنوی کارکنان دستگاه قضایی، ازجمله اقدام‌های موثری است که موجبات کاهش 4 درصدی موجودی پرونده استان را فراهم آورده است.
رییس کل دادگستری سمنان گفت: با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده در خصوص ساماندهی اجرای احکام، موفق به کاهش موجودی پرونده‌های قضایی در این بخش نیز شده‌ایم. سیاوش پور گفت: در بخش اجرای احکام کیفری با 29 درصد کاهش موجودی و در اجرای احکام حقوقی با 21 درصد کاهش روبه رو بوده ایم و در قسمت پرونده‌های مسن که مربوط به موجودی شعب تا یک سال گذشته است در حدود 57 ونیم درصد کاهش داشته‌ایم.
ورودی پرونده‌ها در شورای حل اختلاف 28 درصد کاهش داشت
رییس کل دادگستری استان سمنان در ادامه عنوان کرد: تلاش بر این است که ورودی پرونده‌ها و اختلاف‌ها را به سوی شوراهای حل اختلاف که یک نهاد مردمی و بر اساس معیارهای اسلامی است، افزایش دهیم و در این بخش نیز تلاش خواهد شد تا حد امکان اختلاف‌ها به صلح و سازش ختم شود و همچنین موجودی گذشته نیز در شورای حل اختلاف کاهش یابد. وی در ادامه افزود: در سال گذشته ورودی پرونده‌ها در شورای حل اختلاف 28 درصد کاهش داشت و 33 درصد از پرونده‌های قابل صلح و سازش در سال91 با صلح و سازش مختومه شدند.
پالایش کل پرونده‌ها در سال گذشته
سیاوش پور همچنین از ثبت رایانه‌ای تمامی پرونده‌های غیرضروری استان در سال 91 خبر داد و افزود: 80 درصد ازپرونده‌های ضروری نیز پالایش و اسکن شدند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 91 نظارت و بازدید مستمر از حوزه‌های قضایی را در برنامه کاری خود قرار دادیم و تعدادی از همکاران قضایی از جمله روسا و مستشاران دادگاه‌های تجدیدنظر که دارای دانش قضایی و تجربه مناسبی بودند به صورت تیم‌های ویژه و به طور مستمر مامور بازدید و ارزیابی حوزه‌های قضایی شدند که این موضوع در کیفیت کار قضایی بسیار موثر بود.
رییس‌کل دادگستری سمنان با بیان این‌که در سال 91 موفق به مهار ورودی زندانیان شدند، خاطر نشان کرد: نظارت و بازدید مستمر از کل زندان‌ها، از دیگر اقدام‌های موثر استان محسوب می‌شود که هر فصل کل مجموعه ستادی شامل رییس و معاونان قضایی استان از زندان‌ها بازدید به عمل آوردند و از نزدیک با زندانیان ملاقات و گفت‌وگو کردند.
راه اندازی نرم‌افزار نظام مدیریت پرونده‌های قضایی
وی با اشاره به ضرورت پاسخگویی به مردم، برگزاری دیدارهای مردمی به صورت مستمر در مرکز استان و نیز حضور در مساجد شهرهای مختلف را از دیگر اقدام‌های صورت گرفته عنوان کرد و افزود: حضور در مساجد برای اطلاع رسانی و توصیه‌های اجتماعی برای پیشگیری از وقوع جرم، ایجاد امکان دسترسی سهل به مسئولان قضایی به عنوان نمایندگان قوه‌ قضاییه در استان و همچنین رفع برخی از ابهام‌ها، سوال‌ها و انتقادهایی که مردم نسبت به دستگاه قضایی دارند بسیار ثمربخش بود و مردم نیز استقبال خوبی از آن کردند. سیاوش پور با اشاره به راه اندازی نرم‌افزار نظام مدیریت پرونده‌های قضایی در تمامی شعب شورای حل اختلاف خاطرنشان کرد: این نرم افزار در دادگستری و شعب محاکم فعال است و توانستیم با استفاده از توان فنی و برگزاری آموزش‌های مستمر این نظام را در تمامی شورای حل اختلاف سطح استان نیز فعال کنیم. وی گفت: تمامی شهرستان‌های بزرگ به فیبر نوری مجهز شدند و پهنای باند مورد استفاده در شبکه حوزه‌های قضایی به منظور تسهیل در روند خدمت رسانی به مردم ارتقا یافت.رییس‌کل دادگستری استان سمنان با بیان این که می‌توانیم استان سمنان را در جرایم خشن استانی پاک و با امنیت مناسب معرفی کنیم، تصریح کرد : استان سمنان ازجمله استان‌های کم جرم در جرایم خشن است. وی افزود: خوشبختانه در سال گذشته جرایم امنیتی در استان اتفاق نیفتاد و میزان وقوع قتل نیز افزایشی نداشت به گونه‌ای که در طی سال از 12 مورد تجاوز نکرد . همچنین جرایمی همچون تجاوز به عنف 3 مورد خاص در استان رخ داد که در وقت فوق‌العاده مورد رسیدگی قرار گرفت و به زودی آرای آن صادر می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.