×

500 دادیار زن در دادسراهای کشور فعالیت می‌کنند

500 دادیار زن در دادسراهای کشور فعالیت می‌کنند

500 دادیار زن در دادسراهای کشور فعالیت می‌کنند

500-دادیار-زن-در-دادسراهای-کشور-فعالیت-می‌کنند وکیل 

مدیرکل آموزش قضات:

500 دادیار زن در دادسراهای کشور فعالیت می‌کنند

مدیرکل آموزش قضات با اشاره به حضور قضات مشاور زن در دادگاه خانواده که در قانون جدید حمایت خانواده پیش‌بینی شده است، گفت: قضات اعم از زن و مرد برای ورود به منصب قاضی مشاور در دادگاه خانواده باید دوره‌های آموزشی خاصی را در اداره کل توسعه و برنامه‌ریزی معاونت آموزش قوه قضاییه بگذرانند.

غلامرضا موحدیان در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب، اظهار کرد: به دلیل اینکه کشور نیازمند حضور قضات مشاور زن است، باید تدبیری اتخاذ شود که به تعداد دادگاه‌های خانواده در هر حوزه قضایی حداقل یک نفر قاضی مشاور زن وجود داشته باشد. به همین دلیل قانون‌گذار پنج سال زمان قانونی را برای تربیت قاضی مشاور زن در نظر گرفته است.
 
وی با بیان این که با توجه به قانون جدید حمایت خانواده، تعداد پذیرش کارآموزان قضایی زن به دو برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: باید در طول 5 سالی که قانونگذار درنظر گرفته از حضور قضات مشاور زن در دادگاه‌های خانواده استفاده کنیم؛ در غیر این صورت در انقضای مدت تعیین شده اگر شعبه‌ای قاضی مشاور زن نداشته باشد حق تشکیل جلسه نخواهد داشت.
 
موحدیان یادآور شد: در قانون سابق حمایت خانواده آمده بود که حتی‌الامکان جلسات دادگاه با حضور قاضی مشاور زن تشکیل شود؛ در حالی که در قانون جدید حمایت خانواده حضور مشاور قاضی زن به عنوان یک تکلیف در جلسات دادگاه عنوان شده است.
 
مدیرکل آموزش قضات گفت: قضات اعم از زن و مرد در ابتدای ورود به سیستم قضایی در سمت دادیار در دادسرا به فعالیت می‌پردازند و پس از آن باید آموزش‌های عمومی قضایی را برای ورود به دادگاه خانواده به عنوان قاضی مشاور بگذرانند.
 
وی با بیان این‌که حدود 500 دادیار زن در دادسراهای سراسر کشور داریم، اظهار کرد: برای اینکه قاضی مشاور زن در دادگاه خانواده داشته باشیم باید نیاز دادسراها را برای حضور دادیار زن رفع کنیم؛ یعنی باید قاضی جایگزین به دادسرا بفرستیم سپس قضات باید آموزش‌های خاصی را برای حقوق خانواده بگذرانند.
 
موحدیان تصریح کرد: حضور دادیار زن در قسمت‌های تحقیق و اجرای احکام در کشور بسیار زیاد است ولی در حال حاضر باید از حضور زنان بیشتر در منصب قاضی مشاور در دادگاه خانواده استفاده کنیم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.