×

اجرای قانون جدید مجازات اسلامی، به تعامل فرا دستگاهی نیاز دارد

اجرای قانون جدید مجازات اسلامی، به تعامل فرا دستگاهی نیاز دارد

دادستان کرمان با اشاره به قانون جدید مجازات اسلامی، اظهار کرد قوه قضاییه به تنهایی از عهده اجرای این قانون برنمی‌آید و نیاز به تعاملات فرادستگاهی است

اجرای-قانون-جدید-مجازات-اسلامی،-به-تعامل-فرا-دستگاهی-نیاز-دارد

دادستان کرمان با اشاره به قانون جدید مجازات اسلامی، اظهار کرد: قوه قضاییه به تنهایی از عهده اجرای این قانون برنمی‌آید و نیاز به تعاملات فرادستگاهی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کویر، یدالله موحد در نشست هم‌اندیشی ساماندهی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست کانون اصلاح و تربیت کرمان با قدردانی از مجموعه زندان‌های استان در انجام اقدامات اصلاحی و تربیتی، گفت: بعد از سال‌ها چشم انتظاری قانون مجازات اسلامی تصویب شد که دستورالعمل‌های خوبی به‌ویژه در مورد دادرسی خاص اطفال دارد.
 
وی افزود: ماده 88 تا 95 قانون به اطفال و نوجوانان مربوط می‌شود و شاهد هستیم که تغییرات و تحولات بسیار اساسی و مطلوبی ایجاد شده است.
 
موحد با بیان اینکه مسئولیت کیفری اطفال و نوجوانان تدریجی شده است، اظهار کرد: اطفال و نوجوانان در این قانون در چهار طبقه تقسیم بندی شده‌اند. مدیران کانون و مددکاران باید این طبقه‌بندی‌ها را بشناسند و بر اساس ضوابط قانون عمل کنند.
 
موحد گفت: در این قانون کودکان زیر سن 9 سال از تعقیب کیفری مصون هستند، بین 9 تا 12 سال اقدامات تعلیمی و اخذ تعهد از والدین لحاظ شده که در واقع کودکان زیر 12 سال در کانون نگهداری نمی‌شونمد و اگر فردی مرتکب جرم شود دادگاه فقط می‌تواند فرد را تحویل پدر و مادر یا شخص حقیقی و حقوقی بدهد.
 
دادستان کرمان اظهار کرد: در مورد افراد 12 تا 15 سال اگر مرتکب جرایم مهم و شدید شوند در این صورت دادگاه می‌تواند وی را به کانون بیاورد.
 
موحد در مورد افراد 15 تا 19 سال بیان کرد: در اینجا قانونگذار مسئولیت کیفری نسبی در نظر گرفته است؛ مجازات‌ها را خیلی تلطیف کرده، مثل خدمات عمومی اجباری که از 60 تا 720 ساعت است. دادگاه همچنین می‌تواند نگهداری در کانون را دو روز آخر هفته بدهد، به این شکل که کودک در طول هفته زندگی معمولی خود را دارد و دو روز آخر هفته به کانون می‌آید.
 
دادستان استان کرمان خاطرنشان کرد: اگر مواد 89 و 90 این قانون به خوبی اجرا شود آمار کانون‌ها به حداقل ممکن می‌رسد.
 
دادستان در این نشست همچنین ضمن قدردانی از همکاری و اقدامات بهزیستی کرمان در نگهداری کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، پیشنهاد راه‌اندازی مرکز نگهداری کودکان بزهکار در استان کرمان را ارایه کرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.