×

تبدیل سهام در شرکتهای سهامی

تبدیل سهام در شرکتهای سهامی

تبدیل سهام در شرکتهای سهامی

تبدیل-سهام-در-شرکتهای-سهامی وکیل 

( بر اساس قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 )

مقدمه:

ماده 43 قانون تجارت مقرر می دارد که: « هرگاه شرکت بخواهد به موجب مقررات اساس نامه یا بنا به تصمیم مجمع عمومی فوق العاده سهامداران خود سهام بی نام شرکت را به سهام با نام و یا که سهام با نام را به سهام بی نام تبدیل نماید باید بر طبق مواد زیر عمل کند .» نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره داشت این است که آوردن حرف «یا» در بین دو عبارت « مقررات اساس نامه » و « مجمع عمومی فوق العاده » نباید موجب این تصور شود که پیش بینی و یا تصمیم هر کدام از این دو، کارکردی مشابه و یکسان دارد یا به عبارتی دیگر نباید اینگونه تفسیر کرد که اگر مقررات اساس نامه پیش بینی تغییرات سهام را کرده باشد دیگر نیازی به تصمیم مجمع عمومی فوق العاده نیست. بلکه در هر حال تبدیل نوع سهام به با نام و یا بی نام تغییر در اساس نامه تلقی می شود و این امر در صلاحیت انحصاری این مجمع می باشد و باید بر اساس تصمیم مجمع عمومی فوق العاده صورت بگیرد. در ادامه ذکر مراحل تبدیل سهام در شرکتهای سهامی شرح کامل این موضوع یاد شده  گفته خواهد شد.

بنابراین موجباتی که باید بر اساس آن تبدیل سهام انجام شود تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و رعایت مواد 43 تا 50 قانون یاد شده می باشد و مقررات اساس نامه تنها در جهت افزایش یکسری مهلت ها امکان اعمال و دخل و تصرف را دارد. مواد یاد شده در تبدیل سهام شرکت الزاماً باید رعایت شوند و عدم رعایت آنها، ممکن است بر اساس درخواست ذینفع منتهی به ابطال تصمیمات یا بلا اثر بودن آنها در این خصوص شود.

الف – مراحل تبدیل سهام بی نام به سهام با نام:

1- انتشار مراتب تبدیل سهام از بی نام به با نام در روزنامه کثیرالانتشار مربوط به آگهی های شرکت در سه نوبت و هر یک به فاصله 5 روز.
2- دادن مهلت شش ماهه به صاحبان سهام از تاریخ اولین آگهی برای مراجعه به مرکز شرکت و تبدیل سهام خود به سهام با نام.
3- تصریح در آگهی مبنی بر اینکه پس از انقضای مهلت مزبور (شش ماه از تاریخ اولین آگهی) کلیه سهام شرکت باطل شده تلقی می گردد. (پس سهام بی نامی که پس از مهلت یاد شده (شش ماه از تاریخ اولین آگهی) برای تبدیل به سهام با نام به مرکز شرکت تسلیم نشده باشد باطل محسوب می شود.)
4- برابر تعداد سهام باطل شده، سهام با نام صادر می شود و این سهام در صورتی که شرکت در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشد از طریق بورس و گرنه از طریق حراج فروخته خواهد شد.
5- آگهی حراج تا یک ماه پس از انقضای مهلت شش ماهه یاد شده فقط یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشار که مربوط به آگهی های شرکت می باشد منتشر خواهد شد و فاصله بین آگهی حراج و تاریخ حراج حداقل ده روز و حداکثر یک ماه خواهد بود.
6- تجدید حراج تا دو نوبت طبق شرایط بندهای قبلی در صورتی که در تاریخ تعیین شده تمام یا قسمتی از سهام بفروش نرسد.
7- مازاد فروش سهام فروخته شده توسط شرکت پس از کسر هزینه های آگهی حراج یا حق الزحمه کار گزار بورس در حساب بانکی بهره دار سپرده می شود و چنانچه ظرف 10 سال از تاریخ فروش سهام باطل شده به شرکت مسترد شود مبلغ سپرده و بهره مربوطه به دستور شرکت از طرف بانک به مالک سهم پرداخت می شود و پس از این مدت 10 سال و چنانچه بیش از 10 سال بگذرد و کسی مراجعه ننماید در حکم مال بلا صاحب می باشد.
8- اگر پس از تجدید حراج مقداری از سهام به فروش نرسد صاحبان سهام بی نام که به شرکت مراجعه می کنند به ترتیب مراجعه اختیار دارند که از خالص فروش سهامی که فروخته شده به نسبت سهام بی نامی که در دست دارند وجه نقد دریافت کنند یا آنکه برابر تعداد سهام بی نام خود سهام با نام تحصیل نمایند و این ترتیب تا وقتی که وجه نقد و سهم فروخته نشده هر دو در اختیار شرکت قرار دارد رعایت خواهد شد.

چند نکته:
نکته نخست اینکه: رعایت تمام این 8 مرحله در تبدیل سهام بی نام شرکت به با نام ضروری و لازم است چراکه براساس تصریح ماده 43 قانون تجارت این مراحل باید در تبدیل سهام رعایت شود.
نکته دوم اینکه: پس از تبدیل کلیه سهام بی نام به سهام با نام و یا پس از گذشتن مهلت شش ماه از اولین آگهی، شرکت باید مرجع ثبت شرکتها را از تبدیل سهام خود کتباً مطلع سازد تا مراتب به ثبت رسیده و برای آگاهی عموم آگهی شود.
نکته سوم اینکه: دارندگان سهامی که بر طبق مواد فوق سهام خود را تعویض ننموده باشند نسبت به آن سهام حق حضور و رای در مجامع عمومی صاحبان سهام را نخواهند داشت.

ب- مراحل تبدیل سهام با نام به سهام بی نام:

1- انتشار مراتب تبدیل سهام با نام به بی نام در روزنامه کثیر الانتشار مربوط به آگهی های شرکت فقط در یک نوبت.
2- دادن مهلتی که نباید کمتر از دو ماه باشد به صاحبان سهم برای مراجعه به مرکز شرکت و تبدیل سهام خود.
3- پس از انقضای مهلت مذکور برای تعداد سهامی که تبدیل نشده است سهام بی نام صادر و در مرکز شرکت نگاهداری خواهد شد.
4- سهام بی نام تا هر موقع که دارندگان سهام با نام به شرکت مراجعه کند باید در مرکز شرکت نگهداری خواهد شد و سهام با نام آنان اخذ و ابطال و سهام بی نام به آنها داده می شود.

چند نکته:
نکته نخست اینکه: پس از تبدیل کلیه سهام با نام به سهام بی نام و یا پس از گذشتن از مهلت دو ماهه، شرکت باید مرجع ثبت شرکتها را از تبدیل سهام خود کتباً مطلع سازد تا مراتب به ثبت رسیده وبرای اطلاع عموم آگهی شود.
نکته دوم اینکه:دارندگان سهامی که بر طبق بندهای یادشده سهام خود را تعویض ننمایند نسبت به آن سهام حق حضور و رای در مجامع عمومی صاحبان سهام را نخواهند داشت.
نکته سوم اینکه:هر گونه تغییر در مواد اساسنامه در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد وچنانچه در اساسنامه ترتیبی برای تبدیل سهام مشخص نشده باشد بنا به تصمیم مجمع عمومی فوق العاده سهامداران این تبدیل صورت می گیرد.

درادامه تفسیر ماده 43 قانون تجارت وتوضیح این نکته اخیرباید توجه داشت که بر اساس ماده 8 قانون تجارت و بندهای 6و9 این ماده،اساسنامه شرکت باید مشتمل بر مطالبی نظیر:تعداد و نوع سهام و طریقه تبدیل سهام باشد.از طرف دیگرتبدیل نوع سهام از بی نام به بانام و بالعکس مستلزم تغییر در مواد اساسنامه است واین تغییر وفق ماده 83 قانون یاد شده در صلاحیت انحصاری مجمع عمومی فوق العاده می باشد.پس بنا بر این در فرضی که نیز شیوه تبدیل سهام در اساسنامه پیش بینی شده باشد باز هم این تبدیل و این تصمیم در این مجمع صورت می گیرد.

با این وجود شیوه نگارش نادرست ماده 43 قانون تجارت این ابهام را ایجاد می کند که تصمیم به  تبدیل سهام شرکت، گذشته ازاختیار مجمع عمومی فوق العاده، به شکل دیگری وبموجب مقررات اساسنامه و بدون تصویب مجمع امکان پذیر می باشد. توجه به این قسمت ماده که مقرر می دارد : « هرگاه شرکت بخواهد به موجب مقررات اساس نامه یا بنا به تصمیم مجمع عمومی فوق العاده سهامداران خود سهام بی نام شرکت را به سهام با نام و یا که سهام با نام را به سهام بی نام تبدیل نماید...» مطلب را روشنتر می نماید.همچنین برخی از نویسندگان حقوقی نیز از همین شیوه برای بیان موجبات تبدیل سهام استفاده کردند وعنوان نمودند که: شرکت سهامی می تواند سهام بی نام شرکت را به سهام با نام یا بالعکس سهام با نام را به سهام بی نام تبدیل کند مشروط بر اینکه این امر را اساس نامه شرکت پیش بینی کرده باشد و یا مجمع عمومی فوق العاده آنرا تصویب نماید.

اما مقررات اساسنامه نمی تواند برخلاف شیوه تبدیل سهام و مخالف با مواد 43 تا 50 قانون تجارت باشد،بخش پایانی ماده 43 با این عبارت که «تبدیل سهام باید بر طبق مواد زیر به عمل آید» تاکیدی بر همین موضوع است. پس مقررات اساسنامه تنها در راستای بخشهای تکمیلی این مواد میتواند وضع مقررات نماید و تنها   تعیین مهلت برای مراجعه سهامداران به مرکز شرکت وان هم   بیش از میزان تعیین شده توسط  قانونگذار، در اساسنامه مجاز می باشد.البته کاهش مدت این مهلت های 6و2 ماهه مجاز نمی باشد وفقط افزایش میزان آنها بدون مانع بوده ومخالفتی با قانون ندارد.

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • مهران1390-02-26 پاسخ

    لطفا نسخه های pdfمطالب را هم برای دانلود قرار دهید

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.