×

نگرانی مشاور رئیس جمهور از علنی شدن پیام مشورتی رهبری چیست؟

نگرانی مشاور رئیس جمهور از علنی شدن پیام مشورتی رهبری چیست؟

نگرانی مشاور رئیس جمهور از علنی شدن پیام مشورتی رهبری چیست؟

نگرانی-مشاور-رئیس-جمهور-از-علنی-شدن-پیام-مشورتی-رهبری-چیست؟ وکیل 

نگرانی مشاور رئیس جمهور از علنی شدن پیام مشورتی رهبری چیست؟

مجلس شورای اسلامی ظرف چند ساعت پس از اطلاع از نظر رهبر انقلاب، آن را سر لوحه نظر خود در رای اعتماد به وزرا قرار داد و به آن عمل کرد. اما

خود مشاور رئیس جمهور بهتر می داند که حتی با انتشار نامه کتبی رهبر انقلاب، بر کناری مشایی تا چند روز عملی نشد. به هر حال اتفاقا برخی اوقات مواضع گروه ها و شخصیت ها، در موارد مشابه است که عیار آنها را نزد مردم مشخص می کند.
در حالی که علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای رئیس جمهور، از علنی شدن دو پیام مشورتی از رهبری طی یک ماه اخیر به شدت از معاونین اول و دوم مجلس انتقاد کرده بود، رئیس جمهور نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود، رای اعتماد به کابینه را بی ارتباط با پیام مشورتی رهبری دانست.

به گزارش خبرنگار"تابناک"، جوانفکر که در ماجرای برکناری مشایی، از ابتدا وجود نامه رهبر انقلاب مبنی بر برکناری مشائی از معاونت اولی رئیس جمهور را انکار می کرد، پس از انتشار این پیام توسط حجت الاسلام ابوترابی معاون اول مجلس به شدت از او انتقاد کرد. جوانفکر همچنین پس از کسب رای اعتماد کابینه نیز باهنر را هدف حملات خود قرار داد که چرا پیام مشورتی رهبری به مجلس را در توصیه مجلس به همراهی با کابینه را علنی کرده است.

اما چرا آقای جوانفکر نگران علنی شدن این دو نامه است؟ آیا در مورد نامه برکناری مشایی غیر از این بود که خود آقای جوانفکر وجود آن نامه را انکار می کرد؟ تا جایی که بیم آن می رفت نامه رهبر انقلاب روی زمین بماند. شاید مشاور رسانه ای رئیس جمهور تصور می کند علنی شدن نظر رهبر انقلاب درباره آقای مشائی تضعیف رئیس جمهور باشد، اما آیا عمل نکردن به توصیه رهبری و خیر خواهان نظام، تضعیف نظام به طریق اولی نخواهد بود؟

بنابر این گزارش، در مورد اخیر هم آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علنی شدن نامه و عمل به آن توسط نمایندگان مجلس را افتخار مجلس می داند. اما چگونه است که آقای جوانفکر نمی خواهد پیامی را که مجلس آن را افتخار خود دانسته، علنی شود ؟ آیا وی نگران تضعیف کابینه به واسطه پیام مشورتی رهبری است؟ یا اینکه وزرا تایید رهبری را داشته باشند کم تاییدی است؟ البته آقای جوانفکر باید بداند که حمایت رهبری از کابینه پیشنهادی مسبوق به سابقه است و این اولین باری نیست که رهبری از مجلس می خواهد به کابینه پیشنهادی رای اعتماد بدهد.

این گزارش می افزاید: رهبری در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی نیز این حمایت را انجام داده بود. حال به نظر مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور چه موضوعی برای پنهان کردن باید وجود داشته باشد؟ نه تنها عیبی بر این علنی شدن پیام وارد نیست، بلکه این پیام محک خوبی بود برای سنجیدن عیار ولایتمداری دولت و مجلس.

آقای جوانفکر باید توجه داشته باشد که مجلس شورای اسلامی ظرف چند ساعت پس از اطلاع از نظر مشورتی رهبر انقلاب، آن را سر لوحه نظر خود در رای اعتماد به وزرا قرار داد و به آن عمل کرد. اما خود مشاور رئیس جمهور بهتر می داند که حتی با انتشار نامه کتبی رهبر انقلاب، بر کناری مشایی تا چند روز عملی نشد. به هر حال اتفاقا برخی اوقات مواضع گروه ها و شخصیت ها، در موارد مشابه است که عیار آنها را نزد مردم مشخص می کند.

ایشان باید توجه داشته باشند که توصیه های ده گانه رهبرانقلاب به رئیس جمهور و کابینه نیز، در واقع همان انتقاداتی است که طرفدران نظام و مصلحان جامعه بارها به آن اشاره کرده اند، در این صورت مبادا علنی شدن این توصیه ها هم با واکنش مشاور محترم روبرو شود؟ نکند با این توصیه ها هم با مماشات برخورد شود.

شایسته است دولت این مرتبه منش گذشته خود را کناری گذارده و به منش مجلس در عمل به توصیه های رهبری عمل کند و همچون لاریجانی عمل به آن را افتخاری برای دولت بداند. البته در عمل به آن نه فقط شنیدن آن.

نکته آنکه نقش رهبری در حمایت از کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، پیشتر هم مسبوق یه سابقه بوده و آن هم در زمان دولت های اول و دوم آقای هاشمی رفسنجانی بوده است و لذا دغدغه رهبری حمایت از دولت مستقر برای نظام اسلامی، فارغ از رئیس یا جریان منتسب به آن می باشد. حال چگونه است پیامی را که علی لاریجانی علنی شدنش و عمل به آن را افتخار مجلس می داند، آقای جوانفکر نمی خواهد که علنی شود و مردم از آن آگاه شوند؟

به هر حال وی باید بداند که آشکار شدن تاییدات رهبر انقلاب در هر برهه ای نسبت به دولت، افتخاری برای آن دولت محسوب می شود اما گویی مشاور رسانه ای رئیس جمهور نگران موضوعات دیگری بوده چرا که با ابلاغ پیام مشورتی شفاهی رهبر انقلاب در مدت حداکثر یک روز، مجلس سمعا و طاعتا ندای رهبر انقلاب را لبیک گفتند و به حداکثری از کابینه رای دادند، اما در قضیه نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور، تا بر کناری مشائی هفت روز طول کشید.

شاید آقای جوانفکر نگران است که مردم به مقایسه این دو بپردازند. اما توصیه های شب گذشته رهبر انقلاب به دولت، باید آقای جوانفکر را متوجه این قضیه بکند که توصیه های رهبر انقلاب به دولت در واقع انتقادهایی است که نخبگان دغدغه مند بر ایشان دارند، بنابراین به نظر می رسد بهتر آن باشد که دولتی ها به جای تخطئه دیگران در این باره، به چگونگی رفع دغدغه های مطرح شده بیاندیشند و در مجموع از رفتار تقابلی در خصوص انتقادهایی که می شود فاصله بگیرند.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.