×

سوء استفاده غیر اخلاقی از دختران در ایران با یک چشمک

سوء استفاده غیر اخلاقی از دختران در ایران با یک چشمک

انقلاب جنسی در ایران به معنای منفی یا مثبت نیست بلکه بیش از هر چیز بی‌سابقه بوده است نگرش‌های اجتماعی ایرانی‌ها در چند دهه گذشته تغییرات زیادی داشته، به گونه‌ای که افرادی که سال‌های زیادی در ایران نبوده‌اند، زمانی که به کشورشان بازگشته‌اند، حیرت‌زده شده‌اند

سوء-استفاده-غیر-اخلاقی-از-دختران-در-ایران-با-یک-چشمک وکیل 

انقلاب جنسی در ایران به معنای منفی یا مثبت نیست بلکه بیش از هر چیز بی‌سابقه بوده است. نگرش‌های اجتماعی ایرانی‌ها در چند دهه گذشته تغییرات زیادی داشته، به گونه‌ای که افرادی که سال‌های زیادی در ایران نبوده‌اند، زمانی که به کشورشان بازگشته‌اند، حیرت‌زده شده‌اند.

به گزارش نامه به نقل از افکار نیوز فارین پالیسی از قول یک انگلیسی-ایرانی پس از بازگشت از تهران نوشته است: "این روزها وضعیت تهران باعث شده لندن شبیه یک شهر سنتی به نظر بیاید." وقتی صحبت از مسایل جنسی باشد، ایران در واقع در حال حرکت در مسیر انگلیس و امریکا قرار دارد.

این نشریه با استناد به آماری مدعی شده است که کاهش نرخ تولد، نشانه استقبال از روش‌های پیشگیری از بارداری و دیگر شکل‌های تنظیم خانواده و همچنین نشانه‌ای از زوال نقش سنتی خانواده است. در طول دو دهه گذشته ایران سریع‌ترین کاهش نرخ باروری ثبت شده در طول تاریخ بشر را تجربه کرده است. با وجود این واقعیت که بیش از نیمی از ایرانی‌ها، زیر 35 سال سن دارند، نرخ رشد جمعیت سالانه ایران از 3/9 درصد در سال 1986 به 1/2 درصد در سال 2012 کاهش یافته است.

هم‌زمان، متوسط سن ازدواج برای مردان به 20 تا 28 سال در سه دهه گذشته افزایش پیدا کرده و در زنان ایرانی در حال حاضر سن ازدواج بین 20 تا 34 سال است؛ پنج سال افزایش نسبت به یک دهه پیش. بر اساس آمار رسمی، حدود 40 درصد از بزرگ‌سالانی که در سن ازدواج قرار دارند، در حال حاضر مجردند. در عین حال نرخ طلاق نیز به سرعت افزایش یافته؛ 50 هزار طلاق ثبت شده در سال 2000 به 150 هزار طلاق در سال 2012 افزایش پیدا کرده است.

در حال حاضر در ایران از هر هفت ازدواج، یکی از آن‌ها به طلاق منجر می‌شود. اما در شهرهای بزرگ، این میزان به مراتب بیشتر است. برای مثال در تهران، به ازای هر یک طلاق، 3/76 ازدواج وجود دارد که این آمار تقریبا با آمار بریتانیا قابل مقایسه است که در آن 42 درصد ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود. هیچ نشانه‌ای مبنی بر کند شدن این روند وجود ندارد. طی شش ماه گذشته، نرخ طلاق افزایش پیدا کرده، در حالی‌که نرخ ازدواج به میزان زیادی کاهش داشته است.

تغییر نگرش نسبت به ازدواج و طلاق هم‌زمان با تغییر دراماتیک ایرانیان به سمت داشتن رابطه جنسی شده است. بر اساس تحقیقی که در سال 2008 توسط یک مقام بلندپایه وزارت جوانان به آن اشاره شد، اکثر پاسخ‌دهندگان مرد گفته‌اند که پیش از ازدواج حداقل یک‌بار با جنس مخالف خود رابطه داشته‌اند. زیاد جای تعجب ندارد که پس از آن مرکز تحقیقات وزارت جوانان هشدار داد که "روابط ناسالم و فساد اخلاقی علل اصلی طلاق در میان زوج‌های ایرانی است."

فارین پالیسی ادعا کرده است : در اوایل دهه 90، فحشا در بسیاری از شهرستان‌ها و شهرها وجود داشت؛ به خصوص در تهران. اما کارگران جنسی تقریبا مخفیانه به این کار مشغول و ناچار بودند که همواره از دید عموم مخفی بمانند. امری که در حال حاضر در بسیاری از شهرها و شهرستان‌ها، تنها با یک چشمک زدن و تکان دادن سر در سراسر کشور انجام می‌شود. اغلب، کارگران جنسی در خیابان‌های خاص قدم می‌زنند و در انتظار مشتریان تصادفی هستند تا آن‌ها را انتخاب کنند. ده سال پیش، روزنامه انتخاب ادعا کرد که فقط در تهران نزدیک به 85 هزار کارگر جنسی وجود دارد.

البته این‌که تصور کنیم ارزش‌های سنتی کاملا از میان رفته، اشتباه است. ارزش‌ها هنوز در بین طبقات اجتماعی سنتی به‌خصوص در شهرستان‌ها و روستاهای استان‌های دیگر حفظ شده است. اما این‌که تصور کنیم آزادی جنسی تنها میان طبقات متوسط شهری شکل گرفته نیز اشتباه است.

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • javid1392-04-19 پاسخ

    اگر مسئولین ازدواج را که حلال است مورد توجه قراردهند وفقط به سیاست ومنافعشان توجه نکنند این بحران هم حل میشود.

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.