×

دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت مکانی است که مردم در آنجا به آرامش می رسند

دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت مکانی است که مردم در آنجا به آرامش می رسند

همایش پاسداشت روز قلم به منظور تقدیر از اساتید ممتاز حقوق ایران دیروزدر سالن اجتماعات کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شد در این مراسم که با حضور جمعی از حقوقدانان به منظور تقدیر از اساتید حقوق ایران برگزار شد، از استادان ممتاز حقوق ایران از جمله دکتر سیدحسین صفایی، دکتر ایرج گلدوزیان، دکتر منوچهر طباطبایی موتمنی، دکتر علی مندنی‌پور، دکتر بهشید ارفع‌نیا، دکتر حسین میرمحمدصادقی، عباس کریمی و عباس شیری مدیر انتشارات میزان و عباس حسینی نیک مدیر انتشارات مجد تقدیر شد

دفاتر-اسناد-رسمی-و-سازمان-ثبت-مکانی-است-که-مردم-در-آنجا-به-آرامش-می-رسند وکیل 

قانون- نفیسه صباغی- همایش پاسداشت روز قلم به منظور تقدیر از اساتید ممتاز حقوق ایران دیروزدر سالن اجتماعات کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شد. در این مراسم که با حضور جمعی از حقوقدانان به منظور تقدیر از اساتید حقوق ایران برگزار شد، از استادان ممتاز حقوق ایران از جمله دکتر سیدحسین صفایی، دکتر ایرج گلدوزیان، دکتر منوچهر طباطبایی موتمنی، دکتر علی مندنی‌پور، دکتر بهشید ارفع‌نیا، دکتر حسین میرمحمدصادقی، عباس کریمی و عباس شیری مدیر انتشارات میزان و عباس حسینی نیک مدیر انتشارات مجد تقدیر شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در این همایش گفت : روز قلم را بهانه قرار دادیم تا بر دستان شما بوسه‌ی احترام زنیم و دقایقی هرچند کوتاه اما ارزشمند، از محضر شما کسب فیض کنیم . شما که وزانت قلمتان سنگ ترازوی عدالت است و شاهین بلند پرواز اندیشه‌تان بر سپهر زندگی ضامن بقای امنیت جهان امروز .کانون سردفتران ودفتر یاران مفتخر است میزبان بزرگانی باشد که سالیان دراز ، عمر وتوان خود را صرف تحقق ناب ترین آرمان‌ها ومقدس ترین اهداف ، که همانا اعتلای قانون وتنویر فضای جامعه است کرده‌اند وبا پیکان قلم، افتخار ایران سربلند را ، وسعت بخشیدند.

دشتی اردکانی در این مراسم در گزارش کوتاهی از عملکرد کانون سردفتران و دفتریاران اظهار کرد: ما در سطح کشور 7 هزار و 350 دفتر اسناد رسمی در شهرها و شهرستان‌های کشور داریم. وی ادامه داد: در سال 91، 36 میلیون خدمت ثبتی توسط ثبت اسناد انجام شده است که از این تعداد 7 میلیون ثبت به صورت الکترونیکی بوده که این موضوع بسیار حائز اهمیت در اقتصاد کشور است . 7 هزار و 350 دفتر اسناد رسمی در شهرها و شهرستان‌های کشور داریم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که ثبت‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، لذا باید فرآیندهای دیگر سازمان را نیز الکترونیکی کنیم.

وی افزود: سال گذشته اوراق نیم‌برگی و یک برگی که از خارج از کشور وارد می‌شد که با اعمال تحریم ها دیگر این کاغذ ها به کشورمان وارد نشد وخوشبختانه با صرفه جویی ارزی با تلاش از سال 92 این اوراق حذف شد و در حال حاضر اوراق چهار برگی که بسیار ارزان است، جایگزین آن شده و از آن استفاده کردیم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: از سال گذشته 40 دفتر اسناد رسمی در تهران به عنوان پایلوت خدمات قضایی ارائه دادند. بارها اعلام کردیم سازمان ثبت تنها نهاد دولتی و خصوصی است که توسط چهار مرجع رسمی طبق قانون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که دفاتر اسناد و سازمان ثبت آخرین جایی است که مردم در آنجا به آرامش می‌رسند، این موضوع را مهم دانسته‌ایم و بازرسی را دقیق و ماهیانه انجام می‌دهیم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: به دلیل عدم رعایت قوانین و غیبت سردفتران تخلف در دفتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد که زمانی که این اتفاق افتاد، مردم با مراجعه به مراکز بازرسی و بازرسی‌های مختلف مشکلاتشان حل می‌شود.

دشتی‌اردکانی تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های قوه قضاییه که باید مراجعات مردم به محاکم قضایی کاهش یابد، و تدبیری که حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری اندیشیده‌اند، مقرر شد خدمات الکترونیکی در دفتر اسناد رسمی و پیشخوان قضایی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته 40 دفتر اسناد رسمی در تهران به عنوان پایلوت خدمات قضایی ارائه کرده‌اند که 46 خدمت قضایی توسط این 40 دفتر انجام می‌گیرد. همچنین از سال گذشته تاکنون خدمات قضایی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که در هفته آینده فراخوانی توسط قوه قضاییه ارائه می‌شود و کسانی که شرایط راه‌اندازی دفاتر الکترونیکی دارند برای کاهش مراجعات به دادگستری اقدام کنند.

وی درخصوص تعرفه‌ها نیز افزود: تعرفه‌ها مشخص شده و خدمات به صورت رایگان در برخی دفاتر صورت می‌گیرد که این خدمات برای طلاق 13 هزار تومان و برای مابقی از 10 تا 13 هزار تومان مشخص شده است که این 13 هزار تومان سهم خود دفترخانه‌ها است.

دشتی اردکانی درخصوص تعویض پلاک توسط راهنمایی و رانندگی و دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: قانونگذار موضوع را مشخص کرده و تنظیم سند رسمی باید در دفاتر صورت گیرد، ولی هنوز آیین‌نامه آن مشخص نشده چراکه از چند بند آن ایراد گرفته‌اند .آیین‌نامه این موضوع در کمیسیون تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 12 درصد تنظیم سند اجاره نسبت به سال گذشته بیشتر شده است که این آمار در ماه قبل اعلام شد. لذا مردم از مزایای سند رسمی بی‌اطلاع هستند چراکه اگر مطلع بودند، این مشکلات به وجود نمی‌آمد. همچنین اگر بین موجر و مستاجر مشکلی پیش آید، اداره ثبت کار تخلیه را انجام می‌دهد که این بزرگترین خدمت است. لذا در همین راستا تعرفه‌ها نیز مشخص شده که هزینه آن از 25 هزار تومان تا 250 هزار تومان است. این تعرفه از مراکز کوچک تا مراکز تجاری در نظر گفته می‌شود که اگر بخواهیم مثال بزنیم برای ملک مسکونی که 100 میلیون تومان هزینه رهن و اجاره آن است، 250 هزارتومان تعرفه در نظر گرفته می‌شود

عباسعلی دریانی اظهار کرد: داوری این موضوع که مردم از دادگستری استان تهران راضی هستند یا خیر، بر عهده مردم است. دادگستری استان تهران دارای مشکلات عدیده‌ای از جمله طولانی شدن پرونده‌ها است که در این راستا اقدامات موثری انجام شده است.

رئیس شورای حل اختلاف تهران گفت: از ابتدای سال 92، 600 پرونده در سه مجتمع قضایی خانواده توسط شورای حل اختلاف مختومه شده است. 500قاضی را در تهران گرد آوردیم که در دادسرای انتظامی قضات، محاکمه عمومی و دادستان‌ها از آنها بهره می‌بریم.

معاون قضایی دادگستری استان تهران با بیان این‌که «همه در شرایطی سخت در دستگاه قضایی به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند» گفت: انباشت پرونده‌ها به حدی رسیده است که امان را از قاضی بریده است. همچنین ما در شورای حل اختلاف تهران چیدمان مناسبی برای اعضای شورا در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: 100 پرونده در سال 91 در تهران مختومه شد و 600 پرونده از اوایل سال تاکنون در مجتمع‌های قضایی خانواده با وجود شورای حل اختلاف مختومه شده است و زوجین با اصلاح ذات‌البین به منزل خود بازگشتند. از 2 هزار فقره پرونده تنها 10 پرونده مجدد به ثبت رسیده که دادگستری با پالایش قوانین مانند جرم‌زدایی و حبس‌زدایی که قوانین لوکس است می‌تواند زندان‌ها را خلوت کند.

وی در پایان گفت: تنها یک دهم یک درصد پرونده‌ها در شورای حل اختلاف منجر به اعتراض می‌شود. لذا شورای حل اختلاف نیامده کار قضایی کند بلکه آمد مشکلات مردم را حل کند.

در پایان این مراسم از اساتید محترم تقدیر به عمل آمد و هدایای ارزنده‌ای از طرف کانون سردفتران ودفتر یاران تقدیم این بزگواران شد.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • نادر1392-08-19 پاسخ

    ما که نه تو دفترخانه و نه تو ثبت به آرامش که نرسیدیم هیچ زندگی مون هم رفت رو هوا

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.