×

حق همسایه مهمترین حقی که بر گردن ماست

حق همسایه مهمترین حقی که بر گردن ماست

یکی از مهم ترین و قابل ملاحظه ترین حقوقی که هر شهروند به گردن شهروند دیگر دارد، رعایت حق همسایه داری است در این رابطه برای کسانی که پیرو دین حضرت محمد(ص) هستند باید توجه بیشتری معطوف شود، چون بنا بر احادیث، امام جعفر صادق از پیامبر اسلام(ص) نقل قول فرموده اند «اگر امکان داشت برای همسایه ارث تعیین می کردم » در روایت معروف دیگری گفته شده که شخص مسلمان قبل از خواب باید مطمئن شود که تا 40 همسایه اطراف منزل وی در آرامش بوده و با شکم سیر سر بر بالین می گذارند با توجه به این روایات و احادیث می توان به اهمیت حقوق همسایه در دین مبین اسلام پی برد در چنین جامعه ای اختلافات داخلی هم هرگز به وجود نخواهد آمد و امنیت و آرامش بر جامعه حکمفرما خواهد شد

حق-همسایه-مهمترین-حقی-که-بر-گردن-ماست

نویسنده: دکتر افراسیاب دهلوی*

یکی از مهم ترین و قابل ملاحظه ترین حقوقی که هر شهروند به گردن شهروند دیگر دارد، رعایت حق همسایه داری است. در این رابطه برای کسانی که پیرو دین حضرت محمد(ص) هستند باید توجه بیشتری معطوف شود، چون بنا بر احادیث، امام جعفر صادق از پیامبر اسلام(ص) نقل قول فرموده اند: «اگر امکان داشت برای همسایه ارث تعیین می کردم.» در روایت معروف دیگری گفته شده که شخص مسلمان قبل از خواب باید مطمئن شود که تا 40 همسایه اطراف منزل وی در آرامش بوده و با شکم سیر سر بر بالین می گذارند. با توجه به این روایات و احادیث می توان به اهمیت حقوق همسایه در دین مبین اسلام پی برد. در چنین جامعه ای اختلافات داخلی هم هرگز به وجود نخواهد آمد و امنیت و آرامش بر جامعه حکمفرما خواهد شد.

امروزه در بیشتر کلانشهرها آپارتمان نشینی و رعایت نکردن متقابل حقوق همسایگان، به یکی از بزرگترین معضلات جوامع بدل گشته است. از بزرگترین مشکلات موجود در آپارتمان ها و به ویژه برج های مسکونی می توان به انتخاب اعضای هیات مدیره این اماکن اشاره کرد.
 
در بسیاری موارد دیده می شود که اعضای انتخاب شده در هیات مدیره ساختمان ها در برخی مصوبات به عنوان مثال مصوبات مربوط به مشاعات عمومی اتفاق نظر ندارند یا این که این اعضا دارای سوابق غیر روشن مالی بوده و مصالح همسایگان خود را در نظر نمی گیرند. از این رو همسایگان نباید از ابتدا نسبت به انتخاب این افراد بی تفاوت باشند چون به طور قطع خیر و صلاح دیگر همسایگان مورد توجه این افراد نبوده و نخواهد بود.
 
افراد متعهد به اشخاصی اطلاق می شود که فعالانه وارد صحنه شده و برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق سایرین همه هزینه های انجام شده را به دقت بررسی و مطالعه کنند.
 
در آپارتمان های مسکونی که دارای واحدهای زیادی هستند، از گروه های مختلف و با درآمدهای گوناگون زندگی می کنند. متاسفانه بعضی از همسایگان به علت داشتن استطاعت مالی بالانسبت به آنچه در مجموعه می گذرد و مصوبات هیات مدیره کاملاً بی تفاوت هستند و این بی تفاوتی سبب تضییع حقوق کسانی خواهد شد که ماهیانه درآمد پایینی داشته و قادر به پرداخت هزینه های اضافی و غیرضروری نیستند.
 
همه ساکنانی که بر چنین موضوعاتی واقفند باید احساس مسئولیت کرده و در مواقع ضروری با بیان هزینه های واجب از وارد آمدن خسارت به سایرین جلوگیری کنند، زیرا افرادی که هزینه های غیرضروری را بر همسایگان خود تحمیل می کنند در قرآن به «اولیای طاغوت» شناخته شده اند و می توان گفت که بی تفاوتی در برخی امور معادل بی دینی، شناخته می شود. پیشنهاد می شود در زمینه های گوناگون از جمله فن آوری اطلاعات، فضای سبز، حقوقی، عمرانی، مالی، تاسیسات، حفاظت و... در آپارتمان ها و برج های مسکونی از متخصصان این امور بهره برده شود تا از ایجاد هزینه های اضافی تا حد امکان جلوگیری شود.
 
بدیهی است در انجام امور مرتبط با مشاعات عمومی ساختمان ها به عنوان نمونه تغییر در ساختار فضای سبز، نمای بیرونی و داخلی آسانسور های مجتمع، تغییر دکوراسیون لابی و سایر اماکن عمومی، لازم است که همه پرسی صورت گرفته و نظر تک تک همسایگان پرسیده شود تا از اعمال سلایق شخصی جلوگیری شود. 
 
*کارشناس رسمی دادگستری
 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.