×

یک مدرس دانشگاه شهید بهشتی تغییر و تحولات در سطح مسئولان قضایی مثبت است

یک مدرس دانشگاه شهید بهشتی تغییر و تحولات در سطح مسئولان قضایی مثبت است

یک مدرس دانشگاه شهید بهشتی تغییر و تحولات در سطح مسئولان قضایی مثبت است

یک-مدرس-دانشگاه-شهید-بهشتی-تغییر-و-تحولات-در-سطح-مسئولان-قضایی-مثبت-است وکیل 

یک مدرس دانشگاه شهید بهشتی:
بهترین انتصاب، انتصاب درون سازمانی است

دکتر باقر شاملو در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، در ارزیابی از تغییر و تحولات صورت گرفته در سطح مسوولان قوه‌ی قضاییه، اظهار کرد: با توجه به وقایع پیش آمده این تحولات در قوه‌ی قضاییه مثبت قابل ارزیابی است و دلیل مهم آن این است که در سال‌های اخیر دخالت قوه‌ی قضاییه در مسائل سیاسی و موضع‌گیری‌های سیاسی پررنگ شده بود و نیاز به تجدیدنظر در این زمینه بود.

این مدرس دانشگاه شهید بهشتی افزود: افزایش کارکرد آثار سیاسی قوه‌ی قضاییه برای این دستگاه آفت محسوب می‌شود به همین جهت تعدادی از قضات نیز دارای موضع‌گیری رسمی و علنی سیاسی شده بودند که به نظر می‌رسید نیاز به جابجایی نیرو وجود دارد تا قوه‌ی قضاییه به عنوان قوه‌ی مستقل بر تکیه‌گاه مردم و نظام نقش مفید و بی‌طرفانه‌ی خودش را ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه قوه‌ی قضاییه به عنوان ملجا و پناهگاه مردم باید به دور از موج‌های سیاسی عمل کند، گفت: هر گاه قوه‌ی قضاییه وارد موج‌های سیاسی شد آسیب می‌پذیرد. این تحولات در قوه‌ی قضاییه از رنگ سیاسی در این قوه کم می‌کند و حاشیه‌ی امنی برای عملکرد قضایی به وجود می‌آورد و موجب یک نوع اعاده‌ی وضعیت برای شان قضایی دستگاه محسوب می‌شود.

شاملو در ارزیابی از تغییرات مدیریتی در دستگاه قضایی، گفت: معتقدم بهترین انتصاب، انتصابی است که از درون سازمان باشد چون این نوع انتصاب موجب تقویت انگیزه و رشد نیروها برای سلامت و ترقی آنها می‌شود و عملکرد یک مسوول را از بین می‌برد چون بخشی از عملکرد منتسب به مسوول قبلی است و بخشی به مسوول بعدی مربوط می‌شود و همیشه افراد در مواردی سلب مسوولیت می‌کنند چون تازه وارد شده‌اند و مخالف مدیریت‌های برون‌سازمانی هستم.

این مدرس دانشگاه شهید بهشتی درباره‌ی تاثیرات تغییر و تحولات، افزود: تغییر برون‌سازمانی ممکن است نکات منفی را به همراه داشته باشد و فردی که به تازگی امور را در دست گرفته تا بتواند بر جزییات امور اشراف و احاطه پیدا کند ممکن است حقی از مردم تضییع شود.

وی درباره‌ی تاثیر تغییر و تحولات در راستای اجرای برنامه‌ی توسعه‌ی قضایی، گفت: برنامه‌ی توسعه‌ی قضایی برنامه‌ی مستقل است که تدوین شده است اگر چه تا حد زیادی وابسته به ریاست قبلی قوه‌ی قضاییه بود اما توسعه و تحول در دستگاه قضایی یک امر اجتناب‌ناپذیر است و نهادینه شدن این توسعه بسیار مهم است و نباید قائم به افراد باشد. زیرا با جابجایی نیروها، برنامه‌ی توسعه به صورت کلی منتفی می‌شود.

شاملو افزود: توسعه‌ی پایدار توسعه‌ای است که متنسب به تشکیلات و نهادهای مستقل باشد که با تغییر در مدیران برنامه دچار تحول و اشکال نشود نه اینکه کل برنامه منتسب به مدیران باشد. در عین حال یکی از آفت‌های تغییر مدیریت این است که برنامه‌ها به صورت کلی دگرگون می‌شود و نهادها از بین می‌رود.

این مدرس دانشگاه شهید بهشتی، افزود: اگر برنامه‌ها قائم به مدیر خاصی نباشد می‌تواند ما را در تحول کیفری مستمر کمک کند و از آسیب‌های موضعی و موج‌های زمانی مصون دارد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.