×

چرایی و چگونگی خرافه گرایی

چرایی و چگونگی خرافه گرایی

چرایی و چگونگی خرافه گرایی

چرایی-و-چگونگی-خرافه-گرایی

دادستان همدان: خطر مدعی خرافه از لشکر یزید هم بیشتر است یک استاد دانشگاه: بهترین راه مبارزه، فعالیت‌های فرهنگی است.

همواره بود‌ه‌اند کسانی که  از جهالت و غفلت مردم سوء استفاده کرده و با سیاه نمایی شرایط اجتماعی و نفی حقایق، برای خود جایگاه موجه و مقدسی دست و پا کرده‌اند و به این ترتیب عده‌ای را مجذوب خودنمایی‌های شیطانی خود کرده و مروج اعتقادات پوج بود‌ه‌اند. اگر در 160 سال پیش به علت عدم وجود رسانه‌های گروهی، مردم جاهل و وابسته به این افکار پوج فراوان بودند، اما متاسفانه امروز درعصر ارتباطات، عصر اتم و فضا، هنوز هم در برخی موارد این خرافه‌پرستی‌ها فراوان یافت می‌شود. به نظر می‌رسد مدعیان امام زمان‌های قلابی هنوز هم در برخی جاها بازار گرمی دارند و به ترویج عقاید خود مشغولند. قطعا تاثیرگذاری چنین افکاری در حداقل‌ترین حالت ایجاد تزلزل در اعتقادات و باور‌هاست که جامعه را به سمت دین‌گریزی و حتی بی‌دینی سوق می‌دهد.

دادستان همدان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این باره گفت: مردم ما مردم خوبی هستند اما گاهی دنبال خرافه می روند و هر جا جهل بیشتر حاکم باشد این افراد آنجا بیشتر نفوذ پیدا می کنند و خرافه پرستی هم جایی حاکم می شود که مردم اهل تحقیق نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین "اکبر بیگلری" با اشاره به شخصیت افراد مدعی اظهارکرد: این افراد در واقع افرادی هستند که عقده حقارت دارند و یا در زندگی شکست خورده‌اند و نتواستند پیشرفتی بکنند و به این وسیله عامل دست دشمنان برای تخریب دین قرار بگیرند.

وی به برخورد قاطع سیستم قضایی با این افراد اشاره و تصریح کرد: کسی که ادعای امام زمان بکند مرتد شناخته می شود و مجازات وی اعدام است، اما کسی که ادعای ارتباط کند کذاب شناخته می شود و مطابق با جرم کلاهبرداری با وی رفتار می شود که هر دوی این موارد در دادگاه روحانیت بررسی می شود.

حجت الاسلام بیگلری با بیان اینکه مردم باید به دنبال آگاهی و پیروی از حقیقت بروند، عنوان کرد: دین و دیانت بهترین سنگر برای پاسداری از سنگر عقیده است و دانش نیز باید توام با تهذیب نفس باشد و بهترین سنگر برای اینکه انسان‌ها در راه انحراف قرار نگیرند حرکت در مسیر صراط مستقیم است.

وی اضافه کرد: صراط مستقیم همان راه خدا و اولیای اوست و خط ولایت فقیه نیز استمرار همین راه است پس دانشجویان را به حرکت در این خط مشی توصیه می‌کنیم.

وی درباره‌ی حربه‌هایی که مدعیان به کار می برند، یادآور شد: این افراد با لباس و ماسک دین جلو می آیند یعنی همان جدال مذهب علیه مذهب و از راه دین خدشه‌ای در دین مردم ایجاد می‌کنند.

دادستان همدان در این باره به حدیثی از امام حسن(ع) اشاره و خاطر نشان کرد: خطر این افراد برای جامعه از خطر لشکر یزید بیشتر است چراکه یزید جان امام حسین (ع) و یارانش را گرفت ولی این افرادی که در لباس علم و دین آدم های فاسدی هستند شبهه در دین مردم ایجاد می کنند.

وی در پایان خطاب به مردم و جوانان گفت: بهترین راه پیشگیری این است که مردم اهل تحقیق و مطالعه باشند و ملت ایران ملتی ولایی است پس باید در مسیر دین و دیانت حرکت کند.

مدرس گروه الهیات دانشگاه بوعلی سینای همدان نیز در این‌باره گفت: هر ادعایی بر اساس ارزش و اعتباری است که مطرح می شود، مثلا طلا تقلبی می شود چون ارزش دارد پس فرقه‌های ظاله هم مدعی دارد چراکه دین اسلام و مهدویت  ارزشمندو گرانقدر  است.

دکتر فرشته ندری ابیانه در گفت و گو با ایسنا درباره فضایی که ادعا‌های خرافه‌گرایی و ضد دین در آن مطرح می شود، اظهارکرد: این ادعاها در محیط‌هایی است که شدت شکست روحی، اقتصادی، جنگ، خونریزی، شکست‌های عاطفی و بحران‌های اجتماعی مردم را به استیصال می‌کشاند و آنها ناچار شوند به این سمت بیایند.

این مدرس دانشگاه درباره‌ی نوع خانواده این مدعیان بیان کرد: از نظر خانوادگی ویژگی خاصی ندارند و تنها ویژگی آنها این است که منتخب هستند از طرف سیاست‌های جهانی ضد مهدویت. همانند محمدعلی باب رهبر فرقه بابیه که از طبقه متوسط جامعه بود و آلت دست استعمارگران بود تا با ادعای مهدویت به جنگ با مهدویت برود.

دکتر ندری ابیانه به علت گرایش جوانان تحصیل کرده به مدعیان دروغین  اشاره و خاطرنشان کرد: جوانان به دلیل تراکم انرژی و ریسک پذیری بر روی این ادعاها سرمایه گذاری می کنند و به جایی می رسند که دیگر راهی برای برگشت پیدا نمی کنند پس این مسئله را باور می کنند و کار بر آنها مشتبه می شود.

وی ادامه داد: هر تحصیلی موجب رسیدن به سعادت انسان نیست بعضی از علوم ابزاری هستند و این‌ها چون گرایش به طبیعیات و مادیات در وجودشان است از جوانب کار غافل می شوند و فرقی بین مدعی دروغین و اهل مسئله را تشخیص نمی دهند.

وی تصریح کرد: ساده‌ترین دلیل مهدویت تحقق عدالت در جامعه است و مسوولان نیز وقتی با  افرادی که به  دنبال طرح دیدگاه‌های ضد مهدویت که موجب اغفال مردم می‌شوند روبرو می شوند باید آنها را مطابق قانون محاکمه کنند.

دکتر ندری ابیانه به نوع آموزش دانشجویان برای مقابله با این مدعیان اشاره و بیان کرد: بهترین راه آموزش و مبارزه با این خرافه‌گرایی‌ها ایجاد کارگاه مهدویت شناسی و شناخت مدعیان دروغین با محوریت فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه است و دانشجو با ثبت نام در کارگاه ملزم به حضور است و از تخصص‌های مختلف به مسئله نگاه می کند و در پایان با گواهی و بسته های آموزشی نتیجه آموزش تثبیت می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.