×

حقوق تجارت

حقوق تجارت

حقوق تجارت

حقوق-تجارت وکیل 

نظریه شماره 8024 – 9/11/72

اقامتگاهی که صادر کننده چک در بانک معرفی کرده یا بعداً به بانک اعلام نموده در خصوص دعاوی چک اقامتگاه قانونی اوست.
 
نظریه مندرج در شماره 8 هفته دادگستری ص 115

کمیسیون مشورتی آیین دادرسی مدنی مورخ 15/1/1343

خسارت تأخیر تأدیه به مبلغ اصلی برات یا سفته که به واسطه عدم تأدیه اعتراض شده است از روز اعتراض محسوب می شود و از عبارت «روز اعتراض » تاریخ ثبت واخواست نامه در دفتر دادگاه استفاده می شود نه تاریخ ابلاغ واخواست.
 
نظریه مندرج در شماره 168 هفته دادگستری ص 11 و 12

کمیسیون مشورتی حقوق تجارت  مورخ 22/7/1352

نظر به اینکه به موجب بند 2 از ماده 47 قانون ثبت اسناد و املاک ثبت شرکتنامه بطورکلی الزامی شناخته شده و متعاقب آن ضمن ماده 48 ضمانت اجرای عدم ثبت را عدم پذیرش سند در مراجع قضایی و اداری اعلام نمود، بنابراین شرکتنامه اعم از مدنی و تجاری باید به ثبت برسد، منتهی تشریفات و آیین ثبت شرکتنامه های تجاری وفق قانون تجازت و قانون ثبت شرکتها در اداره ثبت شرکتهاست و ثبت شرکتنامه مدنی در دفتر اسناد رسمی به عمل می آید.

نظریه مندرج در شماره 168 هفته دادگستری، ص 11

کمیسیون مشورتی حقوق تجارت  مورخ 18/9/132

در صورتی که شرکتهای سهامی که در اجرای قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب اسفند ماه 1347 به شرکت سهامی خاص تبدیل گریده بخواهند به شرکت سهامی عام تبدیل شوند ضمن دارا بودن جمیع شرایط مقرر در قانون مزبور باید دو سال از تاریخ تبدیل آنها از شرکت سهامی به سهامی خاص که در واقع تاریخ تاسیس آن شرکت بعنوان شرکت خاص تلقی می شود گذشته باشد اغاز سال مالی نظر به بند 19 ماده 8 و ماده 89 قانون اصلاحی قانون تجارت در اساسنامه معین می شود.

نظریه مندرج در شماره 168 هفته دادگستری، ص 10

کمیسیون مشورتی حقوق تجارت  مورخ 14/12/1353

سلب مزایای تعاونی از شرکت تعاونی بر اثر انحراف از اصول تعاونی به استناد بند 5 ماده 120 قانون شرکتهای تعاونی با رعایت مواد121الی 124 قانون مزبور از موارد انحلال است.

بنابراین عدول از مقررات و اجتناب از انحلال وتغیییر نوع شرکت و تبدیل آن به شرکت سهامی خاص ، فاقد مجوز قانونی است بدیهی است تاسیس شرکت جدید سهامی خاص با رعایت ضوابط قانونی از طرف شرکاء شرکت تعاونی ، پس از انحلال و تصفیه امور شرکت یا مقارن آن بلااشکال است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.