×

ثبت و اراضی

ثبت و اراضی

ثبت و اراضی

ثبت-و-اراضی

نظریه شماره 4296/7 –29/9/60

حضور رئیس دادگاه عمومی (قائم مقام رئیس محکمه ابتدایی) در اداره ثبت جهت اعمال ماده 97 آیینامه قانون ثبت املاک .

نظریه شماره 2264/7 –10/4/77

دعوی مطروحه بر اثر اعتراض به نظر هیأت حل اختلاف مادتین 147 و 148 قانون ثبت مالی و دعوی ابطال نظریه هیأت ماده واحده قانون مراتع و جنگلها غیرمالی است.
 
نظریه شماره 135/7 –8/2/66

درخواست تقسیم و افراز به طرفیت تمام مالکین مشاع اقامه می شود و اگر مال در تصرف شخصی باشد هر یک از مالکین به نسبت سهم خود حق مطالبه دارند.

نظریه مندرج در شماره 153 هفته دادگستری، ص 12

کمیسیون مشورتی آیین دادرسی مدنی مورخ 13/8/1354

تسلیم نقشه از طرف متقاضی افراز ، مورد و معنی ندارد زیرا در دعوی افراز، مفروض آن است که مالکین مشاعی ، توافق در تقسیم ملک ندارد و این تقسیم ضرورتاً از طریق کارشناسی صورت می گیرد و در مورد ماده 101 قانون شهرداری که در شهرهای فاقد نقشه  جامع قابل اجراء است ، کارشناس باید در تهیه نقشه افرازی رعایت ضوابط مربوط به شهرسازی و نقشه های تفضیلی و هادی شهرداری را بنماید و چون به هر حال باید مطابقت نقشه با ضوابط مربوط از طرف شهرداری تایید شود لذا برای این منظور نقشه تسلیمی کارشناس باید به شهرداری ارسال و مقررات ماده 101 (سوای قسمت راجع به تسلیم نقشه از طرف مالک) رعایت گردد.

نظریه مندرج در شماره 50 هفته دادگستری ص 32

اولاً مقصود از کلیه عقود و معاملات مذکور در مواد 46 و 47 قانون ثبت املاک عقودی است که حق عینی نسبت به املاک یا حق مورد نظر ایجاد کند یا تغییری در آن بدهد و قراردادهای موسوم به قولنامه معاملات املاک که برای متعدله نسبت به ملک حق عینی ایجاد نمی کند بلکه موجد حق ذمی برای او در قبال متعهد است از شمول مواد فوق و ماده 48 قانون ثبت املاک خارج است.

ثانیاً با عدم انجام تعهد حضور در دفترخانه و انتقال رسمی ملک در موعد مقرر متعهدله فقط حق دارد وجه التزام را که خسارت مقطوع و قراردادی عدم انجام تعهد است از متعهد مطالبه کند و در این حال الزام متعهد به انتقال ملک موردی نخواهد داشت.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.