×

کارچاق‌کنی؛ ریشه‌ها و راهکارها

کارچاق‌کنی؛ ریشه‌ها و راهکارها

کارچاق‌کنی؛ ریشه‌ها و راهکارها

کارچاق‌کنی؛-ریشه‌ها-و-راهکارها وکیل 

میرمحمدصادقی: خلاء قانونی درمورد کارچاق‌کنی باید برطرف شود ریشه‌ اصلی کارچاق‌کنی اعتماد نداشتن مردم به دستگاه قضایی است

سخنگوی سابق دستگاه قضایی، استفاده از وکیل در مراجع قضایی، تنقیح قوانین، افزایش نظارت دستگاه قضایی و عملکرد مناسب دستگاه قضایی برای افزایش اعتماد مردم را راهکارهای موجود برای جلوگیری از کارچاق‌کنی در دستگاه قضایی برشمرد.

دکتر میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از ریشه‌های اصلی کارچاق‌کنی را اعتماد نداشتن مردم به دستگاه قضایی دانست و گفت: متاسفانه این شایعه که برای حل مساله‌ای در دستگاه قضایی باید ارتباط وجود داشته باشد، در میان مردم بسیار قوی است. همچنین این باور وجود دارد که موفقیت در پرونده‌ها منوط به استدلال‌های علمی نیست و به ارتباطات بستگی دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این شایعه درست یا غلط در میان مردم مطرح شده و هنگامی که چنین شایعه‌ای در جامعه وجود داشته باشد، به طور طبیعی اعتماد مردم به وکیل (که باید بر اساس ادله و استدلالات علمی، پرونده را به پیش ببرد) کاهش می‌یابد و مردم بیشتر به افرادی اعتماد می‌کنند که به دروغ ادعاهایی را درمورد داشتن ارتباط قوی با قضات و مسوولان قضایی مطرح می‌کنند. بنابراین اعتماد به دستگاه قضایی تا حد زیادی جلوی فعالیت کارچاق‌کن‌ها و اعتماد مردم به آنها را خواهد گرفت.

میرمحمد صادقی نبود قوانین مناسب را عامل دیگر حضور کارچاق‌کن‌ها برشمرد و افزود: البته قوانین مصوب دهه‌ی 20 درخصوص اعمال نفوذ وجود دارد، ولی این قوانین بسیار قدیمی هستند و مباحث مختلفی درخصوص این که آیا هم‌چنان معتبر بوده یا منسوخ شده‌اند، وجود دارد. باید قوانین مناسب و به‌روزی با توجه به کنوانسیون‌های بین‌المللی در رابطه با این‌گونه جرایم داشته باشیم و ضروری است که خلاء قوانین در این خصوص برطرف شود، به ویژه این امر با توجه به الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با فساد سازمان‌ ملل متحد ضروری است.

وی در ادامه جا نیفتادن فرهنگ استفاده از وکیل را دلیل دیگری برای سوءاستفاده‌ی کارچاق‌کن‌ها عنوان کرد و گفت: اگر استفاده از وکیل در میان مردم به فرهنگ تبدیل شود به طور طبیعی مردم در هر مورد به وکلا مراجعه می‌کنند تا آنها پی‌گیر موضوع شوند، به ویژه اگر بیمه افراد دارای وکیل خانوادگی باشند.

این استاد دانشگاه درمورد جرم‌انگاری در زمینه‌ی کارچاق‌کنی تصریح کرد: قوانین ما در این رابطه نیازمند تنقیح و پالایش جدی است. در قوانین باید با فرد کارچاق‌کن و کسی که توصیه و نفوذ آن فرد را می‌پذیرد برخورد جدی شود.

این حقوقدان در پایان استفاده از وکیل در مراجع قضایی، تنقیح قوانین، افزایش نظارت دستگاه قضایی و عملکرد مناسب دستگاه قضایی برای افزایش اعتماد مردم را راهکارهای موجود برای جلوگیری از کارچاق‌کنی در دستگاه قضایی برشمرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.