×

وظایف شوراهای حل اختلاف باز تعریف می شود

وظایف شوراهای حل اختلاف باز تعریف می شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از بازگرداندن اختیارات اصلی شوراهای حل اختلاف در قالب طرح اصلاح وظایف این شوراها خبر داد و گفت شوراهای حل اختلاف باید به‌جای صدور رأی به حل اختلاف میان طرفین دعوا بپردازند

وظایف-شوراهای-حل-اختلاف-باز-تعریف-می-شود وکیل 

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از بازگرداندن اختیارات اصلی شوراهای حل اختلاف در قالب طرح اصلاح وظایف این شوراها خبر داد و گفت: شوراهای حل اختلاف باید به‌جای صدور رأی به حل اختلاف میان طرفین دعوا بپردازند.

ابوافضل ابوترابی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، در تشریح طرح اصلاح وظایف شوراهای حل اختلاف، تصریح کرد: ما در این طرح  در نظر داریم، وظیفه اصلی که شوراهای حل اختلاف باید به‌آن ها بپردازند، را بازتعریف کنیم.

نماینده مردم نجف آباد، تیران وکرون در مجلس شورای اسلامی، اصلاح قانون وظایف شوراهای حل اختلاف را یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش ورودی پرونده‌های قضایی به دادگاه‌ها خواند وافزود: نفس تشکیل شوراهای حل اختلاف بسیار خوب است اما ما متاسفانه در دادن اختیارات بیش از اندازه به این شوراها دچار افراط شده‌ایم و از هنگامی که به شوراهای حل اختلاف اجازه صدور رأی قضایی را دادیم، آن‌ها دارای مشکلات عدیده‌ای در اجرای وظایف خود شدند.

ابوترابی با تأکید بر اینکه در شوراهای حل اختلاف نباید صدور رأی صورت گیرد، افزود: وظیفه اصلی شوراهای حل اختلاف ایجاد صلح و سازش میان افراد است و در این میان به دلیل اینکه شوراهای یاد شده، دارای ظرفیت و اسباب لازم برای صدور رأی نیستند، نباید در این حیطه ورود پیدا کنند.

وی، ادامه داد: اشتباه در دادن حق رأی به شوراها باعث شد تا این شوراها در هنگام صدور رأی با موانعی نظیر نبود نیروی انسانی تربیت شده برای قضاوت و همچنین نبود تجربه و علم کافی در این حوزه روبرو شوند، با توجه به همه این کاستی‌ها هم اکنون شوراهای حل اختلاف عملاً به محکمه تبدیل شده‌اند، اعضای آن بر جای قاضی می‌نشینند و به صدور رأی می‌پردازند که این صدور رأی با اشکالات جدی روبرو است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: ارجاع مجدد پرونده‌ها به دادگستری، اطاله وقت و هزینه ارباب رجوع و تحمیل فشار مضاعف بر دادگستری از جمله عواملی است که با دادن اختیار صدور رأی به شوراهای حل اختلاف، بر دوش دستگاه قضا تحمیل شده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی، افزود: طرح اصلاح اختیارات شوراهای حل اختلاف هم اکنون درنوبت بررسی کمیسیون قضایی و حقوقی قرار دارد.

منبع : خانه ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.