×

بررسی موضوع چالش‌ برانگیز ارث از زاویه تطبیق

بررسی موضوع چالش‌ برانگیز ارث از زاویه تطبیق

بررسی موضوع چالش‌ برانگیز ارث از زاویه تطبیق

بررسی-موضوع-چالش‌-برانگیز-ارث-از-زاویه-تطبیق وکیل 

27 آذر 1389 ساعت 12:20

تاکنون کتاب‌های متعدد حقوقی با موضوع ارث منتشر شده‌اند که هر یک از آنها بخشی از این موضوع چالش‌برانگیز اجتماعی و خانوادگی را بررسی کرده‌اند. کتاب «بررسی تطبیقی موانع ارث» از دریچه تطبیقی به این موضوع نگریسته است. ابوالفضل احمدزاده، کارشناس حقوقی انتشارات مجد و ویراستار و مصحح این کتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: کتاب «بررسی تطبیقی موانع ارث» از زاویه تطبیقی که این روزها دستمایه بسیاری از کتاب‌های حقوقی قرار گرفته است، موضوع ارث را مورد پژوهش قرار می دهد. وی گفت: محمد روشن، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده کتاب، برای ورود به بحث ابتدا تاریخچه‌ای از ارث را پیش از ظهور اسلام و پس از آن ذکر و سپس واژه‌شناسی اصطلاحات مرتبط با موانع ارث را تبیین کرده است. مصحح و مدرس حوزه حقوق تصریح کرد: مبحث اصلی کتاب از فصل سوم آن آغاز می‌شود که به عناصر مانع ارث می‌پردازد.

بر این اساس، حجب به شخص و حجب به وصف و تفاوت میان حاجب و مانع، شرح داده شده‌اند. احمدزاده، فصل چهارم این اثر را بخش کلیدی آن برشمرد و گفت: موانع ارث در مذاهب خمسه، موضوع این فصل را تشکیل می‌دهد که از میان این موارد می‌توان به ارتداد، قتل، لعان، تزویج در مرض منجر به فوت، دورحکمی و اقتران فوت متوارثان اشاره کرد. به گفته کارشناس حقوقی و ویراستار و مصحح انتشارات مجد، نویسنده فصل چهارم کتاب به تعریف و تبیین دقیق هر یک از این موانع ارث پرداخته و سپس آرای فقهای سنی مذهب و نحوه نگارش و تحلیل نقادانه هر یک از آنها را بررسی کرده است که این بررسی دقیق، از ویژگی‌های برجسته کتاب به شمار می‌آید.

وی با اشاره به گذشت هفده سال از نگارش اثر، این کتاب را نیازمند تصحیح برشمرد و گفت: تصحیح این اثر چهار ماه به طول انجامید تا کتابی علمی و قابل استفاده برای دانشجویان امروز ارایه شود. وی یادآور شد: این کتاب تنها یک بررسی تطبیقی را شامل نمی‌شود، بلکه نویسنده در پایان، نظرات قانون‌گذار و قانون مدنی ایران را مورد توجه قرار داده، با نگاهی موشکافانه به بررسی آنها پرداخته است. چاپ نخست کتاب «بررسی تطبیقی موانع ارث» از سوی انتشارت مجمع علمی و فرهنگی مجد منتشر شد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.