×

اندر احوال فیس بوک

اندر احوال فیس بوک

این روزها در اوج مسائل مختلف و متنوعی که افکار جامعه ایران را به خود معطوف نموده ، بسیاری از مردم درگیر تبعات استفاده نادرست از شبکه های مختلف اجتماعی و در راس آن فیس بوک می باشند

اندر-احوال-فیس-بوک

این روزها در اوج مسائل مختلف و متنوعی که افکار جامعه ایران را به خود معطوف نموده ، بسیاری از مردم درگیر تبعات استفاده نادرست از شبکه های مختلف اجتماعی و در راس آن فیس بوک می باشند.

همین چند روز پیش بود که خواننده شهیر و اتفاقا محجوبی که اکثر ما آهنگ های خاطره انگیزی از وی به یاد داریم را در دادگاه خانواده دیدم که فیس بوک آتشی عجیب به آرامش وی زده بود و زندگی او را تا آستانه طلاق و فروپاشی برده بود که خوشبختانه مشخصات این خواننده در جایی منتشر نشد اما اخبار این موضوع در اکثر رسانه ها منعکس شده بود یا چند ماه اخیر و داستان خانم صادقی مجری صداوسیما و سواستفاده ای که از عکس های ایشان شده بود ، تنها نمونه ای از ناملایماتی است که فیس بوک در کنار عامل انسانی ، مسبب اصلی بروز آن به شمار می روند.

کمتر روزی است که با این سوال مواجه نشوم : آیا در فیس بوک صفحه داری؟ انگار عضویت و فعالیت مستمر در این شبکه به ظاهر اجتماعی به اولویت های اصلی برخی ها تبدیل شده و همه مسائل زندگی آنان بر حول وقایع رخ داده در فیس بوک می چرخد.در این هیاهو از وکیل و مهندس گرفته تا مش اکبر سوپرمارکتی ، همگان علاقه وافر خود را به فیس بوک به شیوه های مختلف نشان داده اند به گونه ای که عدم عضویت در این سایت نوعی عقب ماندگی از رویدادهای اجتماعی محسوب می شود.شاید فیس بوک هم برای ما یک نبرد تن به تن شده که دوست نداریم از او هم مانند سایر رقبای خیالی شکست بخوریم.

نمی دانم ، عمل آن دوست عزیزی که با کمال افتخار در فیس بوک ، خود را وکیل دادگستری معرفی می نماید و عکس خود را همراه با آرم مخصوص کانون وکلا در پروفایل شخصی قرار می دهد، با شان و شئون وکالت در تضاد می باشد یا نه اما هیچ وقت درک نکردم که چرا یک وکیل دادگستری یا یک مهندس باید به فکر عضویت و مهمتر از آن مانور در فیس بوک باشند.

شاید کمتر کسی در باور خود تصور کند که از این شبکه استفاده های فراوان علمی می توان نمود اما چون معرفی و استفاده این شبکه در کشور ما (همانند بسیاری از پدیده های دیگر) با جمعیت بسیار زیاد جوانان مجرد ، جویای کار و بعضا بیکار مترادف شده با دوست یابی و حواشی آن ، بنابراین از فواید علمی فیس بوک به سختی می توان سخن گفت.

صدا و سیما که در رویارویی با برخی از پدیده های اجتماعی و معرفی صحیح آنان توفیق چندانی نداشته ، اخیرا با ساختن برنامه هایی هر چند مبهم در پی معرفی آثار و تبعات استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک برآمده که همین تغییر رویکرد جای بسی امیدواری است به خصوص برای شهروندانی که همواره به کمترین ها قانع بوده اند.

قصد آسیب شناسیِ استفاده از شبکه های اجتماعی چون فیس بوک را ندارم اما اتفاقات ریز و درشتی که به واسطه فراگیر شدن فرهنگ عضویت در فیس بوک در دوران کنونی گریبان عده زیادی از جوانان را گرفته ، بیانگر هشدار جدی است که باید به فکر بود و برنامه های مناسبی تدبیر نمود.

در اوایل دهه 1380 سایتی چون اورکات به مقیاس کمتری از فیس بوک کنونی بود که کارشناسان امر هشدار می دادند که باید فکری به حال تبعات استفاده از این سایت نمود اما با فیلترینگ و بستن یک سری خطوط ارتباطی شاید برای مقطعی کوتاه مشکلات مرتفع شده به نظر برسند اما در بلند مدت قطعا پاسخ مناسبی نمی دهند.

مسئولان که همیشه قسمت های پایانی و مهم را به خود اختصاص می دهند ، نقش ارزنده ای را در بهبود اوضاع ایفا می نمایند چرا که با معرفی الگوهای مناسب که با فرهنگ ، عرف و تاریخ ما هم خوانی دارند ، جوانان را به استفاده صحیح از پدیده های مختلف اجتماعی هدایت می نمایند البته با وجود حداقل بیست میلیون جوان زیر 30 سال در کشور ، مسئولیت تصمیم گیران بسیار دشوار خواهد بود اما همواره باید افق های روشنی ترسیم نمود.

نوشته شده :حسین کریمی پارچین – دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا (واحد تهران مرکز)

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.