×

کانون مرکز به درستی کارآموزان را از شرکت در آزمون وکالت منع کرده است

کانون مرکز به درستی کارآموزان را از شرکت در آزمون وکالت منع کرده است

یک وکیل دادگستری مصوبه اخیر هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مبنی بر ممنوعیت شرکت کارآموزان وکالت در آزمون وکالت را اقدامی مثبت و در راستای رعایت حقوق شرکت‌کنندگان آزمون وکالت دانست

کانون-مرکز-به-درستی-کارآموزان-را-از-شرکت-در-آزمون-وکالت-منع-کرده-است وکیل 

یک وکیل دادگستری مصوبه اخیر هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مبنی بر ممنوعیت شرکت کارآموزان وکالت در آزمون وکالت را اقدامی مثبت و در راستای رعایت حقوق شرکت‌کنندگان آزمون وکالت دانست.

هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مصوبه اخیر هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مبنی بر ممنوعیت شرکت کارآموزان وکالت در آزمون وکالت با بیان اینکه باید به هر دو روی سکه نگاه کرد، گفت: کسانی که حق شرکت در آزمون وکالت را دارند در این آزمون شرکت می‌کنند و در کانون مرکز که شامل چند استان است قبول می‌شوند ولی چون شرایط انتقال آنها به استان تهران و شهر تهران مطابق آیین‌نامه نقل و انتقال سخت است مجددا در سنوات بعد در آزمون کانون وکلای مرکز شرکت می‌کنند تا در شهر تهران قبول شوند و بتوانند در این شهر فعالیت کنند.

وی گفت: طبیعی است فردی که در آزمون سال گذشته قبول شده و پس از قبولی ثبت‌نام کرده است حقی را از یک نفر دیگر که می‌توانسته جایگزین او باشد تضییع کرده است.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: کانون وکلا بر اساس مصوباتی، هر ساله با دادگستری استان‌ها هماهنگ می‌کند که چه تعداد کارآموز جذب کند و بعد بر اساس همان مصوبه کارآموز را در اختیار می‌گیرد، اما بعدا می‌بینیم همین کارآموز که بر اساس مصوبه مذکور مثلا در شهر سمنان قبول شده است و باید دوران کارآموزی خود را در آنجا بگذراند، و محل اشتغالش را همان شهر سمنان قرار بدهد، متاسفانه به دلیل اینکه علاقه‌ای ندارد که در سمنان فعالیت کند، سال بعد مجددا در آزمون وکالت مرکز شرکت می‌کند و قبول می‌شود و طبیعی است که این فرد حق مکتسبه فرد دیگری را تضییع کرده است.

وی ادامه داد: اگر فردی در محلی غیر از آنجا که مورد علاقه اوست قبول شود ولی ثبت‌نام نکند و حقوق سایرین را هم مورد تضییع قرار ندهد به طوری که فرد دیگری که رتبه‌اش بیشتر بوده بتواند به جای او ثبت‌نام کند و در همان سمنان فعالیت کند مساله‌ای نیست اما ایشان نمی‌تواند هم حق دیگران تضییع کند،‌ هم مصوبه‌ای که هر ساله با هماهنگی کانون وکلای و دادگستری تصویب می‌شود را نقض کند و هم اینکه این که چون سمنان محل زندگی یا جای مورد علاقه او نیست این حق را برای خود قائل شود که مجددا بتواند در آزمون شرکت کند و قبول شود.

این حقوقدان تصریح کرد: هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به درستی آمده این جواز را از بین برده است تا اگر فردی در شهری غیر از شهر مورد علاقه‌اش قبول شده است فقط حق داشته باشد در آنجا ثبت‌نام کند و در همانجا هم به وکالت بپردازد و اگر خواهان نقل و انتقال است بر اساس ضوابط و آیین‌نامه‌ای که هیات مدیره کانون وکلا تصویب کرده، با احراز شرایط در مبدا و مقصد منتقل شود.

وی گفت: اگر کسی شرایط فعالیت برایش در شهری مهیا نیست از همان ابتدا ثبت‌نام نکند، زیرا در این صورت حق دیگران را ضایع می‌کند.

پوربابایی یادآور شد: امکان شرکت کارآموزان وکالت در آزمون ورودی کانون وکلا به موجب مصوبه یا قانونی نبوده است بلکه صرفا به این دلیل بوده که تاکنون منع قانونی برای شرکت کارآموزان در آزمون وجود نداشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه هیات مدیره کانون وکلای مرکز برخلاف حقوق مکتسبه کارآموزانی که برای شرکت مجدد در آزمون ورودی کانون وکلا برنامه‌ریزی و صرف هزینه کرده‌اند نیست؟ گفت: مصوبه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مصوبه‌ای منطقی است، زیرا کسی که مثلا در سیستان و بلوچستان قبول شده و ثبت‌نام کرده ولی علاقه‌ای به فعالیت در آنجا ندارد و به همین خاطر مجددا در آزمون شرکت می‌کند حق کسی که می‌توانسته در سیستان و بلوچستان قبول شده و در آنجا به فعالیت بپردازد را ضایع کرده است.

این وکیل دادگستری افزود: نمی‌توان گفت که این امر برخلاف حقوق مکتسبه اشخاص است؛ زیرا مثلا در انتخابات ریاست‌جمهوری هم ممکن است 20 روز قبل از برگزاری انتخابات تصویب کنند که افراد بالای 70 سال نمی‌توانند کاندیدای انتخابات شوند.

وی تصریح کرد: این موضوع نیز مصوبه قانونی است و همه باید تمکین کنند نه اینکه بگوییم حتما باید یک سال قبل این موضوع اعلام می‌شده است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.