×

افزایش تعداد والدین فاقد صلاحیت در کشور

افزایش تعداد والدین فاقد صلاحیت در کشور

افزایش تعداد والدین فاقد صلاحیت در کشور

افزایش-تعداد-والدین-فاقد-صلاحیت-در-کشور وکیل 

 روزنامه اعتماد- شماره 2050 -21/6/88

مدیرکل دفتر شبه خانواده بهزیستی اعلام کرد مشکل اساسی، کودکانی است که پدر و مادر دارند اما آنها صلاحیت نگهداری را بر اساس مصادیق قانونی در زمان مشخص از دست داده اند. حمیدرضا الوند در گفت وگو با ایلنا افزود: سال گذشته 85 درصد کودکان تحت حمایت سازمان بهزیستی دارای والدینی بوده که صلاحیت نگهداری نداشته اند که امسال این رقم به 87 درصد افزایش یافته است.

وی افزایش عدم صلاحیت والدین برای نگهداری کودکان را زنگ خطری در جامعه دانست و گفت: مواد قانونی در این زمینه نیز باید بازنگری شوند چرا که نباید والدین به راحتی از بار مسوولیت تربیت فرزندان خود شانه خالی کنند. الوند تاکید کرد: قضات باید نسبت به دادن رای برای حضانت کودکان حساس باشند چرا که با همین رای ممکن است بنیاد خانواده از هم پاشیده شود.

در حالی که گرفتن مشاوره از دایره تخصصی مددکاری بهزیستی و دایره مددکاری دادگاه می تواند قبل از صدور حکم موثر باشد. وی ادامه داد: عدم توجه و ارتباط برخی قضات با دایره مددکاری بهزیستی که مداخله در حل مساله دارد، نسبت به دایره مددکاری دادگاه که کمتر به بحث پیشگیری از آسیب ها توجه دارد از نقاط ضعف محسوب می شود. الوند از تفسیر ماده 1169 قانون مدنی خانواده به عنوان یکی دیگر از مصادیقی که نیازمند بازنگری است، یاد کرد و گفت: در این ماده والدین مکلف به تربیت فرزندان شده و اگر به هر دلیل غیرموجه از این امر سر باز زنند، مجازات می شوند. در حالی که به نظر می رسد ضمانت اجرایی برای این ماده تعریف نشده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.