×

منع کارآموزان از شرکت در آزمون وکالت منطقی است اما از سال آینده

منع کارآموزان از شرکت در آزمون وکالت منطقی است اما از سال آینده

یک عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه حداقل 20 درصد از شرکت‌کنندگان آزمون وکالت کارآموز هستند، تاکید کرد که اجرای مصوبه اخیر هیات مدیره این کانون مبنی بر منع شرکت کارموزان در آزمون وکالت سال جاری منطقی نیست، اما اجرای آن از سال آینده ضروری به‌نظر می‌رسد

منع-کارآموزان-از-شرکت-در-آزمون-وکالت-منطقی-است-اما-از-سال-آینده

یک عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه حداقل 20 درصد از شرکت‌کنندگان آزمون وکالت کارآموز هستند، تاکید کرد که اجرای مصوبه اخیر هیات مدیره این کانون مبنی بر منع شرکت کارموزان در آزمون وکالت سال جاری منطقی نیست، اما اجرای آن از سال آینده ضروری به‌نظر می‌رسد.

عیسی امینی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره چرایی وضع مصوبه‌ اخیر هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مبنی بر منع شرکت کارموزان در آزمون وکالت، اظهار کرد: در این مورد نظرات متفاوتی در بین اعضای هیات مدیره کانون وکلای داگستری مرکز وجود داشت، ولی نظر موافقی که منجر به کسب اکثریت آرا شد بر پایه استدلال‌هایی بود از جمله اینکه یکی از مشکلات مهم در جامعه حقوقی کشور مشکل اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان رشته حقوق است.

وی اظهار کرد: اگر ما به کارآموزان وکالت اجازه حضور مجدد بدهیم، در واقع با قبولی این افراد از ظرفیتی که برای پذیرش اعلام کرده‌ایم کاسته می‌شود و این عملا منجر به محدودیت در ایجاد اشتغال به مقام وکالت و تضییع حقوق شرکت‌کنندگان جدید می‌شود.

این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: طبیعی است که کارآموزان وکالت جهت جابجایی هم می‌توانند با افزایش مهارت‌های علمی و عملی خود در آزمون اختبار رتبه اخذ کنند و به محل اشتغال مورد نظر خود منتقل شوند و هم می‌توانند با بهره‌برداری از شرایط عمومی نقل و انتقالات (در صورت انطباق) از این امتیاز نیز بهره‌مند شوند.

امینی یادآور شد: در مقابل، عده‌ای دیگر معتقد بودند شرکت در آزمون یک حق است و نمی‌توان با این استدلال، حق سایر اشخاص از جمله کارآموزان وکالت را تضییع کرد.

وی گفت: آقای دکتر پاسبان و اینجانب پیشنهادی را مطرح کردیم مبنی بر اینکه این مصوبه از آزمون سال آتی لازم‌الاجرا شود؛ زیرا ضمن اینکه استدلال دسته اول همکاران محترم وارد است ولی لازم‌الاجرا ساختن این مصوبه چند ماه قبل از برگزاری آزمون و با عدم اطلاع قبلی - خصوصا با توجه به آماده شدن جمعی از کارآموزان محترم وکالت جهت این آزمون - منصفانه و منطقی نیست.

مدیر گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز، افزود: هرچند شایسته بود این پیشنهاد مورد بررسی قرار گیرد، اما متاسفانه این پیشنهاد تاکنون به رای گذاشته نشده است. امیدواریم که این امر مورد نظر اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری و یا کانون وکلای دادگستری مرکز قرار بگیرد؛ زیرا اجرای این مصوبه در سال جاری نمی‌تواند قانونی و معقول باشد.

امینی درباره احتمال اجرای مصوبه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز از سال بعد، اظهار کرد: این احتمال ضعیف نیست زیرا مبنای منطقی و معقول دارد و به نظر می‌رسد اجرای آن از سال بعد ضروری است؛ به ویژه اینکه میزان پذیرش کارآموز توسط کانون وکلای دادگستری مرکز در این دوره 25 درصد افزایش یافته است؛ لذا عدم اجرای مصوبه اخیر هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مبنی بر منع شرکت کارآموزان در آزمون وکالت منطقی است.

وی تصریح کرد: در آزمون سال جاری ظرفیت پذیرش کارآموزان وکلای دادگستری در کانون مرکز 1250 نفر است و این افزایش علیرغم استقلال کانون وکلای دادگستری البرز صورت گرفته است.

این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار کرد: مصوبه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مبنی بر ممنوعیت شرکت کارآموزان در آزمون ورودی کانون وکلا صرفا پیشنهاد کانون وکلای دادگستری مرکز است و در صورت تصویب اتحادیه و سایر کانون‌ها، لازم‌الاتباع خواهد بود.

امینی گفت: به نظر می‌رسد جهت لازم‌الاجرا شدن این مصوبه برای هر یک از کانون‌ها، تصویب موضوع در کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور الزامی است، هر چند روال معمول آن است که همه کانون‌ها در نهایت سیاست واحدی را اتخاذ خواهند کرد.

وی گفت: تعداد کارآموزانی که هر ساله در آزمون ورودی کانون‌های وکلای دادگستری شرکت می‌کنند حداقل 20 درصد تعداد کل شرکت‌کنندگان این آزمون است و این رقم گاهی به مراتب بیشتر می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.