موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
اسد علی امرایی موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
حمیدرضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری ومشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 12 سال سابقه وکالت و 10 سال وکالت تخصصی  بانک صادرات و متخصص در دعاوی بانکی و موسسات مالی و اعتباری انجام دعاوی حقوقی به صورت گروهی در کلیه زمینه های حقوقی، ثبتی ، کیفری و خانوادگی
اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
موسسه حقوقی کامران میرزایی و همکاران (موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق) قبول وکالت در  دعاوی حقوقی -کیفری- خانواده-ارث -ملکی و اصل 49
سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
سالار حسین منفرد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

تبلیغات وکلای دادگستری، بایسته ها و نبایسته ها

ارسالی توسط عباس گودرزی وکیل پایه یک دادگستری
تبلیغات وکلای دادگستری، بایسته ها و نبایسته ها

گسترش جوامع شهری و پیچیدگی روابط انسانی از یک سو و تحولات فنی اخیر و پیدایش بازار های جهانی و رونق روز افزون ارتباطات از سویی دیگر، نقش و اهمیت اطلاع رسانی را در انتخاب اصلح می نمایاند. در حال حاضر، تبلیغات یکی از بارز ترین و سهل ترین راهکارها جهت کسب اطلاعات و افزایش آگاهی محسوب می گردد؛ اما، نحوه و نوع آن با توجه به موضوع متفاوت است. بر خلاف تبلیغات تجاری که با هدف کسب منافع حداکثری صورت می گیرد، گونه های دیگری از تبلیغات صرفا با هدف آگاهی رسانی و همیاری با مخاطب در انتخاب متناسب انجام می گیرند.

 مقدمه

گسترش جوامع شهری و پیچیدگی روابط انسانی از یک سو و تحولات فنی اخیر و پیدایش بازار های جهانی و رونق روز افزون ارتباطات از سویی دیگر، نقش و اهمیت اطلاع رسانی را در انتخاب اصلح می نمایاند. در حال حاضر، تبلیغات یکی از بارز ترین و سهل ترین راهکارها جهت کسب اطلاعات و افزایش آگاهی محسوب می گردد؛ اما، نحوه و نوع آن با توجه به موضوع متفاوت است. بر خلاف تبلیغات تجاری که با هدف کسب منافع حداکثری صورت می گیرد، گونه های دیگری از تبلیغات صرفا با هدف آگاهی رسانی و همیاری با مخاطب در انتخاب متناسب انجام می گیرند.

از دیر باز، وکالت دادگستری به عنوان یکی از ارکان نمایانگر عدالت در هر نظام اجتماعی بوده است؛ به گونه ای که هر شخصی برای احقاق حق و پیشبرد آن با مراجعه به کانون های صنفی وکلاء، از آنان استمداد می نموده است؛ اما، پدیدار شدن موضوعات مستحدثه ای که تخصص و دانش ویژه ای را طلب می کند و نیز کثرت وکلایی که پا به این عرصه می گذارند، لزوم تغییر در نحوه اطلاع رسانی به عموم مردم را در جهت بهره مندی از خدمات این نهاد کهن گوشزد می نماید؛ چه اینکه  ممانعت مطلق از انجام هر گونه تبلیغات توسط وکلاء، نهایتا نارضایتی موکل را به دنبال خواهد داشت چرا که در غالب موارد، موکلین ناگزیر به شنیده ها اکتفا نموده و قادر نخواهند بود تا به طور کاملا آگاهانه، وکیل مورد نظر و دلخواه خود را انتخاب نمایند. در این میان، راه برای دلالان و واسطه هایی گشوده می شود که با ناچیز نمودن شان و جایگاه ویژه وکیل دادگستری، به معرفی موکل اقدام و بدین سان به قداست و منزلت این حرفه، لطماتی جبران ناپذیر وارد می سازند.

این نوشتار در پی آنست تا با بررسی تطبیقی موضوع با تحولات و رویه جاری کشور فرانسه که به نوعی مهد و خاستگاه این حرفه بوده است، نخست به چرائی وجود تبلیغات و سپس به نحوه و چارچوب آن بپردازد. از این رو در چهار گفتار، بدوا به تعریف موضوع و قلمرو بحث، سیر تحول تاریخی و نحوه ورود تبلیغات به حوزه وکالت در کشور فرانسه و النهایه به مواضع اتخاذی قانونگذار و کانون وکلای دادگستری به عنوان متولی این امر در کشورمان خواهیم پرداخت.

گفتار اول – تعریف موضوع و قلمرو

تبلیغ در لغت به معنای رسانیدن، رسانیدن پیام و جزء آن و نوعی از انواع مبالغه، آمده است و تبلیغات جمع آن است. به طور کلی تبلیغات، نوعی تلاش آگاهانه برای مدیریت و کنترل دانش عمومی است و فی الواقع از این طریق است که عموم از وجود کالاها و خدمات مطلع می گردند.

اگر چه حرفه وکالت در بادی امر، شغلی خصوصی به حساب می آید، اما انعکاس فراوان و غیر قابل انکاری در عرصه عمومی دارد و جایگاهی که به وکیل دادگستری اختصاص داده می شود، بیانگر احترامی است که انسانها برای عدالت قائل هستند. بنابراین، رفتار و عملکرد وکلاء بایستی در شان این حرفه خطیر باشد. موکلین نیز باید قادر به انتخاب وکیل متناسب و اصلح بوده و از این حیث با مانعی روبرو نباشند.

در دو گفتار پیش رو به بررسی دقیق تر ابعاد این موضوع در فرانسه پرداخته و سپس نگرش حقوق ایران به این مبحث طرح خواهد شد.

گفتار دوم – سیر تحول تاریخی و نحوه ورود تبلیغات به حوزه وکالت در کشور فرانسه

کانون های وکلا در فرانسه عموما به آئین و رسوم سنتی و تاریخی حرفه وکالت دادگستری توجه خاصی داشته و در حفظ این سنتها، حساسیت خاصی نشان می دهند. تحولات قانونگذاری در این خصوص به خوبی مبین، تغییر نحوه نگرش قانونگذار بوده است. در حالی که قانون مورخ ۳۱ دسامبر سال ۱۹۷۱، وکلای دادگستری را برای حفظ شان حرفه ای، از انجام هر گونه تبلیغ اعم از مستقیم و غیر مستقیم بر حذر نموده بود، در نتیجه فشار وکلاء و پیرو دستور العمل هماهنگ اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری۱و متعاقب آن تصویب آئین نامه وظیفه شناسی و اخلاق مداری در حرفه وکالت در سال ۲۰۰۵، استثنائاتی بر اصل منع تبلیغ وارد شده است.

از دیدگاه کانون های وکلای فرانسه، وکالت اگر چه شغلی آزاد است، ولی با مشاغل تجاری تفاوت عمده ای دارد. هدف اکثر فعالیت های تجاری، افزایش سرمایه یا درآمد است؛ اما، حرفه وکالت هدف خود را به منفعت مالی یا مادی محدود نمی سازد. درست است که وکیل باید در مقابل خدمتی که انجام می دهد، حق الزحمه مناسبی دریافت دارد ولی هدف والا و شایسته وی، دفاع از حقوق اشخاص، تلاش در جهت عدالتخواهی و نهایتا خدمت در راه برقراری و حفظ عدالت در جامعه است و در این راستا، معرفی وکیل نبایستی جنبه تجاری به خود گیرد. در نتیجه انتقادات وارده به اصل مذکور و نیز افزایش چشمگیر تعداد وکلای فعال در شهر های مهم فرانسه، محدودیت پیش گفته در زمینه تبلیغات با تعدیلاتی روبرو گردید. در نخستین اقدام، مصوبه داخلی کانون وکلای پاریس، مقرر داشت که تبلیغ شخصی، به منظور فراهم کردن اطلاعات لازم برای عموم، مجاز می باشد. به عبارت دیگر، تبلیغات شخصی وکلا باید جنبه اطلاع رسانی داشته و عاری از هرگونه ویژگی تجاری باشد. بدین منظور، چنین اقدامی می باید مطابق با شئون این حرفه و توام با ظرافت، صداقت و راز داری باشد. بنابراین، اینگونه تبلیغات نباید شامل شعارهای مبالغه آمیز و ستایش کننده به سبک تجاری و ادعاهای بیهوده بوده و یا مشتمل بر اسامی موکلین سر شناس جهت جذب بیشتر باشد.

حرفه وکالت دادگستری در فرانسه به طور کل مشمول ضوابط قانونی و به طور خاص مشمول مقررات صنفی وضع شده توسط اتحادیه کانون های وکالت دادگستری می باشد. در این زمینه قوانین قابل اجرا به ترتیب عبارتند از : آئین نامه داخلی مصوب ۱۱ فوریه ۲۰۰۴، آئین نامه مصوب مجلسین مصوب ۱۲ ژانویه ۲۰۰۵ و قانون شماره ۳۳۱ مصوب ۲۸ مارس ۲۰۱۱ که بایستی اصلاحات و الحاقات آنها را نیز ملحوظ نظر قرار داد.

در مجموع این قوانین پس از پذیرش اصل امکان پذیر بودن تبلیغات، با بر شمردن اصول کلی و وضع مقرراتی خاص در غالب موارد و از جمله نحوه تهیه و تنظیم اوراق، بروشور های تبلیغاتی و وب سایت های مورد استفاده وکلا، سعی در ارائه چارچوبی مشخص در این خصوص نموده اند.

الف – اصول و شرایط عام

همان گونه که مقدمتا ذکر گردید، تبلیغات وکلا فقط تا حدی پذیرفته است که عموم را به دانش ضروری در این زمینه مجهز کند و هر گونه برخورد تجاری با این حرفه ممنوع است. این تبلیغات باید صادقانه، محترمانه و با حفظ شخصیت و کرامت وکیل و رعایت اسرار حرفه ای باشد. تبلیغات مقایسه ای و استفاده از تعابیر بهترین وکیل محل و یا ارزان ترین وکیل، خلاف شان حرفه ای وکیل می باشد. بر همین اساس، ماده ۱۵ آئین نامه وظیفه شناسی و اخلاق مداری در حرفه وکالت کشور فرانسه، تبلیغات وکلاء را در صورتی مجاز دانسته است که این تبلیغات، صرفا اطلاعاتی را راجع به وکیل به عموم ارائه داده و در راستای رعایت احترام به اصول بنیادین و اساسی پیشه وکالت باشد. ضمن اینکه هرگونه بازار یابی یا ایجاب توسط وکیل ممنوع است. ایجاب در این مقرره به معنای هرشکل و هر نوع پیشنهاد ارائه خدمات اعم از ملاقات شخصی یا ارسال نماینده به منازل یا محل کار اشخاص می باشد. بنابراین، پیشنهاد انجام خدمات حقوقی از هر طریق و به هر وسیله حتی به توسط اینترنت و یا تبلیغات در برگیرنده مشاوره حقوقی یا لوایح دفاعی، ممنوع است.

همچنین بر پایی کنفرانس ها، سمینارها و همایش های آموزشی توسط وکیل ممنوع است. به عبارت دیگر، بیانات وکیل مختص شخص او یا موکل اوست و وی نمی تواند هیچ گاه به طور انفرادی از طرف وکلا و کانونهای دادگستری صحبت نماید. چه اینکه تنها رئیس کانون واجد چنین حقی است و می تواند از طرف کانون و کلیه وکلا صحبت کرده و تصمیماتی اتخاذ کرده و درباره منافع عمومی وکلا اظهار نظر کند.

مشارکت وکیل در بر پایی نمایشگاه های تجاری ممنوع است. به طور کلی وکیل نباید با چهره ای تجاری در جامعه حاضر شود.

ب – نحوه تنظیم اوراق

اوراق مورد استفاده وکلا من جمله سر برگ ها، پاکت های پستی و حتی کارت ویزیت آنها بایستی علاوه بر واجد بودن شرایط عام بند قبلی، مشتمل بر شماره پروانه مربوط به دوران آزمایشی و یا پس از اخذ پروانه وکالت باشد. به علاوه، این اوراق باید حاوی نام، نشانی( و شماره تلفن و فکس) کامل وکیل و نام کانون عضو وی باشد.

ذکر این نکته ضروری است که در فرانسه، امکان اشتغال به حرفه وکالت در قالب شرکت ها و انجمن ها میسر می باشد و دارندگان این قبیل شرکت ها مکلف به قید نام آن می باشند. اما؛ ائتلاف یا تشریک مساعی یا  فعالیت های گروهی فاقد شخصیت حقوقی مستقل، نبایستی بر روی اوراق به نحوی به کار گرفته شوند که اذهان عمومی به اشتباه افتاده و تصور این قبیل همکاری های دسته جمعی را در قالب شرکت ها و انجمن ها نمایند.

وکلای دادگستری می توانند درجه و مدارک متخذه و مناصب اعطائی از سوی دانشگاه های فرانسه یا خارجی، امتیازات حرفه ای، منصب قضایی قبلی، تخصص های حرفه ای مکتسبه مطابق قانون و مقررات داخلی کانونها۲، اسامی وکلای همکار، آرم کانون عضو، نشانه و آرم مخصوص دفتر، موسسه ثانوی و یا شعبات، دوره ها و مهارت های حرفه ای گذارنده شده را در اوراق خود درج کنند.۳

ماده ۹ قانون راجع به وکالت کشور فرانسه، علاوه بر دارندگان تابعیت فرانسوی، تبعه سایر کشورهای اروپائی و نیز اشخاص فاقد تابعیت را مجاز به اشتغال به حرفه وکالت اعلام نموده است. این اشخاص می توانند در صورت تمایل عنوانی را که تحت آن قادر به فعالیت در این حرفه شده اند را قید کنند.

در فرانسه دفاتر حقوقی می توانند از نشان مدیریت کیفیت در سیستم ISO استفاده نمایند و وکلا نیز می توانند شماره و نشان علامت تائیدی دریافتی را بر روی اوراق خود ثبت کنند.

مطالب فوق الاشعار می تواند در بخش امضاء الکترونیک وکلا به کار گرفته شود.

جالب آنجاست که اتحادیه وکلای دادگستری فرانسه، حتی در راستای همگون سازی های صورت گرفته، شاخصه هایی در مورد سایز و ظاهر تابلوهای مورد استفاده وکلا تعریف کرده است.

ج – بروشورهای تبلیغاتی

این بروشورها که بایستی قبل از عرضه عمومی به تائید هیات عمومی کانون رسیده باشند، علی الاصول حاوی اطلاعاتی مرتبط با نحوه فعالیت دفتر هستند تا امکان ارزیابی برای مراجعین فراهم شود. به همین جهت درج فعالیت های غیر مرتبط با حرفه وکالت، در آنها ممنوع می باشد. علاوه بر آن همانطور که در شرایط عام تبلیغات بیان گردید، اصل بر ممنوعیت ذکر نام موکلین است؛ اما، در فرض تبلیغات در خارج از کشور و ماذون بودن وکیل از ناحیه موکل، امکان اندراج نام وی در بروشور وجود دارد.

قید سابقه هر یک از وکلا و همکاران دفتر، دامنه فعالیت، زبان های خارجی مورد استفاده، نحوه پرداخت حق الوکاله، مناصب علمی و آموزشی اعطا شده به هر یک از وکلا و اسامی شعب بلا مانع است.

ضمنا، مسئولیت مطالب منتشره در این بروشورها به عهده نویسندگان آنهاست.

د – وب سایت

 وکلای دادگستری بایستی به محض گشایش و یا اصلاح وب سایت خود، هیات مدیره کانون را آگاه سازند. مطالب مندرج و منعکس در این وب سایت ها علاوه بر آنکه با توجه به شروط عام پیش گفته تنظیم شوند، نباید حاوی بنرها یا تبلیغات کالاها یا خدمات باشند. همچنین، این وب سایتها نباید لینک ارتباطی مستقیم یا غیر مستقیم با سایت ها یا صفحه هایی داشته باشند که واجد مطالب و نکات مغایر با اصول بنیادین حرف حقوقی هستند. بنابراین، وکیل موظف است هر چند بار یکبار، نسبت به کنترل سایت خود اهتمام ورزد.

محتویات سایت باید با توجه به حفظ اسرار حرفه ای تنظیم شده و علاوه بر رعایت منزلت مقام وکالت، بر اعتلای آن بیافزاید.

گفتار سوم – مواضع اتخاذی قانونگزار ایرانی و کانون وکلای دادگستری به عنوان متولی امر

در ایران، تصویب ماده ۱۸۷ از قانون پنج ساله برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۹ و متعاقبا تصویب آئین نامه اجرایی این ماده در تاریخ ۱۳/۶/۱۳۸۱ و ورود ناگهانی و از پیش تعیین نشده مشاوران حقوقی موضوع این قانون و نیز کثرت متقاضیان ورود به حرفه وکالت دادگستری به همراه معرفی رشته های نوین حقوقی و گرایش عمومی به سمت تخصصی شدن حرفه وکالت، لزوم انسجام و هماهنگی رویه جاری در خصوص نحوه معرفی و انتخاب وکیل توسط موکل را بیش از پیش نمایان می سازد.

به دلالت رای اصداری هیات عمومی دادگاه های انتظامی کانون وکلای دادگستری مورخ ۳۰/۹/۱۳۸۲، به خوبی مبین عدم وجود مانع قانونی در قوانین راجع به وکالت در ایران است. در این رای آمده است که به عنوان "تبلیغ" تخلفی در آئین نامه تخلفات انتظامی وکلای دادگستری پیش بینی نشده است؛ اما، در عمل، دادگاه ها این قبیل امور را با تفسیری موسع (!!) منطبق با مصادیق اعمال و رفتار منافی شئون وکالت مذکور در بند ۱ یا ۳ ماده ۸۰ آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری می کنند.

از اولین بخشنامه های کانون وکلای دادگستری مرتبط با این موضوع، بخشنامه شماره ۱۶۵ مورخ ۱۶/۱/۱۳۶۸ می باشد. در پی انتشار این بخشنامه، تبلیغ از طریق انتشار اوراق و اعلام آگهی از طریق مطبوعات، تخلف از نظامات کانون محسوب گردید.

متعاقبا هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، در مصوبات مختلفی۴، حتی درج عناوین علمی و دانشگاهی را نوعی تبلیغ و خلاف شان وکیل بیان نموده است! بنا بر این مصوبات، حتی درج عنوان "مشاور حقوقی" توسط وکلای با سابقه کمتر از ده سال، تخلف انتظامی محسوب گردیده است.

سپس مصوبه مورخ ۱۳/۶/۱۳۸۰، معرفی وکیل از طریق اینترنت در حد متعارف را مجاز دانسته، اما؛ درج آگهی در جراید در مورد خدماتی نظیر قبول وکالت در دعاوی یا مشاوره حقوقی یا تنظیم قرارداد یا ثبت شرکت ها و تغییرات و غیره را از مصادیق بارز تحصیل وکالت به وسائل فریبنده موضوع بند ۳ ماده ۸۰ ناظر به ماده ۷۶ آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری عنوان داشته است. معلوم نیست چه خصیصه ای در انجام تبلیغات به صورت اینترنتی وجود دارد و چرا تبلیغ در جراید، تحصیل وکالت به طرق فریبنده محسوب شده است!؟

النهایه در جهت رفع مواضع مبهم اتخاذی، کانون وکلای دادگستری مرکز طی مصوبه مورخ ۲۶/۸/۱۳۸۳انجام هر نوع تبلیغات توسط وکلا را ممنوع اعلام کرد!!!

در این آشفتگی آرا و نظرات و در شرایطی که موسسات مشاوره حقوقی موضوع ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه به راحتی و پس از گذراندن فقط ۶ ماه کار آموزی به شرح گفته شده در فصول قبلی، اقدام به کسب مجوز لازم جهت برپایی موسسه نموده و به آزادی به انجام انحاء تبلیغات می پردازند و از سویی بر اساس مصوبه ۲۶/۹/۱۳۸۱هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، هر نوع همکاری متقابل وکلا با مشاورین ماده ۱۸۷ اعم از تشکیل موسسه و یا انجام کار وکالت مشترک تخلف اعلام شده  و از سویی دیگر تشکیل موسسه حقوقی مطابق مصوبه کانون وکلای دادگستری مرکز با شرایط بسیار سخت تری مانند شرکت لااقل یک نفر وکیل با سابقه ده ساله، نسبت به آنچه در خصوص موسسات ماده ۱۸۷ مقرر شده، همراه می باشد، مشاهده تبلیغاتی با عناوین فریبنده « پاسخگویی ۲۴ ساعته به سئوالات حقوقی به طور رایگان» ، « دریافت احکام مختلف در کوتاه ترین زمان» و « پیشنهاد اختیار نمودن وکیل سالانه در قبال دریافت مبلغی ناچیز» دور از انتظار نیست.

این قبیل تبلیغات نه تنها خلاف شئون وکالت که موجب تزلزل منزلت وکلا در جامعه می گردد. این در حالی است که کشورهای مترقی جهان، توجه ویژه ای به این حرفه مبذول نموده و به ارتقا روز افزون آن اهتمام می ورزند.

در این راستا، کانون های وکلا بایستی ضمن تبیین اصول کلی تبلیغات، صریحا موارد ممنوعه را اعلام و چارچوب تبلیغات مجاز را به منظور اعتلای هر چه بیشتر جامعه حقوقی و نیز افزون نمودن آگاهی و اطلاعات متقاضیان دریافت این قبیل خدمات، با نگاهی بر رویه سایر کشورها علی الخصوص کشور فرانسه به جهت نزدیکی و سنخیت بیشتر با قوانین مقررات موضوعه ایران، در قالب مواد قانونی مناسب تدوین کنند.

فهرست قوانین:

1. Réglement Intérieur National de la profession d’ avocats: Article 10, La Publicité

2. Décret n. 2005-790 du 12 Juillet 2005 relatife aux régles de déontologie de la profession d’avocat: Article 15

3. Loi n. 2011-331 du 28 mars 2011 de modernization des professions juriciares ou juridiques et certaines professions réglementées (www.legifrance.gouv.fr)

۱-  این اتحادیه در نوامبر سال ۲۰۰۴ و با هدف یکپارچه سازی کانون های صنفی وکلای سراسر فرانسه تشکیل گردید. از مهم ترین دستاوردهای این اتحادیه، نگارش آئین نامه ای ۲۱ ماده ایست که ماده ۱۰ آن به تبلیغات وکلا تخصیص یافته است.

۲- قانون کشور فرانسه و در پی اصلاحات به عمل آمده در تاریخ ۱۸ ژوئن سال ۱۹۹۳، در ماده ۵۱ قانون راجع به وکالت، وکلای دادگستری را از این حق برخوردار نموده است تا در بعضی از حوزه های حقوقی نشان تخصصی دریافت دارند. وکلایی که در برخی زمینه ها دارای تجربه و شهرت کافی باشند، می توانند در صورت داوطلب شدن و گذراندن امتحانی که از سوی کانون به این منظور برگزار می گردد، از این نشان بهره مند گردند.

۳- لازم به ذکر است که تغییر محل کار، ورود همکار جدید، مشارکت در گروهها و شرکت های قانونی و یا باز نمودن شعبه دوم بایستی ابتدا در مجله کانون درج و سپس بر روی اوراق استعمال شود.

ناهید عطرچین - وکیل دادگستری

منبع : وبلاگ وکلای ملت

مطالب مرتبط

وکالت و تبلیغ

نام نویسنده
وکالت و تبلیغ

وکالت و تبلیغ

ادامه مطلب ...

دعوای قضات و وکلا بر سر صندلی وکالت

نام نویسنده
دعوای قضات و وکلا بر سر صندلی وکالت

دعوای قضات و وکلا بر سر صندلی وکالت

ادامه مطلب ...

شان وکیل دادگستری

نام نویسنده
شان وکیل دادگستری

شان وکیل دادگستری

ادامه مطلب ...

صداقت وکیل دادگستری درمقابل دستگاه قضائی وتقابل آن با حفظ اسرار و مصلحت موکل

نام نویسنده
صداقت وکیل دادگستری درمقابل دستگاه قضائی وتقابل آن با حفظ اسرار و مصلحت موکل

صداقت وکیل دادگستری درمقابل دستگاه قضائی وتقابل آن با حفظ اسرار ومصلحت موکل در متن سوگند وکلای دادگستری موضوع ماده 39 آئین نامه لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری مصوب سال 1334 وکلا به خداوند متعال قسم یاد کردهاند که : « جز عدالت و احقاق حق منظور نداشته باشند و بر خلاف شرافت قضاوت و وکالت اقدام و اظهاری ننمایند و . . . مدافع از حق باشند و راستی و درستی را رویه خود قرار دهند . . . » . از توجه به منطوق و مفاد سوگندنامه مذکور این پرسش به ذهن متبادر میگردد که اگر در یک پرونده وکیل پس از ملاحظه اسناد و مدارک و استماع اظهارات موکل اعتقاد بر حقانیت او پیدا کند و قرارداد وکالت تنظیم شود، ولی در جریان دادرسی به هر دلیلی وکیل متوجه حقانیت طرف مقابل و بیحقی موکل خود شود، در این صورت، تکلیف قسم در خصوص تعهد به عدالت و احقاق حق و راستی و صداقت در مقابل دستگاه قضائی در تعارض با رعایت صرفه و صلاح موکل چگونه قابل حل است؟

ادامه مطلب ...

وکیل دادگستری وظیفه‌ اش چیست و از چه دفاع می‌کند؟-قسمت اول

نام نویسنده
وکیل دادگستری وظیفه‌ اش چیست و از چه دفاع می‌کند؟-قسمت اول

محسن طاهری -وکالت " کار " نیست. یا نه، وکالت " کار " است، ولی استثنائأ کار وکیل همیشه و در همه حال تبرعی است و نباید بابت اش مزد بگیرد. به خصوص آن جایی که کارش برای موکل مطلوب و " نتیجه بخش " نباشد. در نتیجه هر گاه در ازای آن مزد مطالبه می کند، به ابلیس و شیاد تبدیل می شود و آن جا که مطلوب و " نتیجه بخش " و مفت و مجانی کار می کند، قدیس است و یاور مظلومان.

ادامه مطلب ...

وکیل دادگستری وظیفه‌اش چیست و از چه دفاع می‌کند؟-قسمت دوم

نام نویسنده
وکیل دادگستری وظیفه‌اش چیست و از چه دفاع می‌کند؟-قسمت دوم

محسن طاهری-قبول دارم که وکیل دادگستری در خلاء زندگی نمی کند. ولی بهتر است تعارف و رودربایستی را کنار بگذاریم و آینه را برداریم و به خودمان و کارمان نگاه کنیم. این که روزها مردم در به در دنبال "برش دار" و "تضمین" می گردند، آیا تا اندازه ای به خاطر این نیست که پس از این همه سال، حدو حدود، آداب و ماهیت کار وکیل دادگستری را نمی شناسند؟ ؟

ادامه مطلب ...

آسیب شناسی وکالت دادگستری-قسمت اول

نام نویسنده
آسیب شناسی وکالت دادگستری-قسمت اول

بهمن کشاورز-آن چه در این نوشته آمده حاصل چهل سال دیدن، شنیدن و حس کردن در پهنه کار وکالت در ایران است.

ادامه مطلب ...

در گفت و گو با دکتر مهدی شهلا مطرح شد: باید و نبایدهای تبلیغ حرفه وکالت

نام نویسنده
در گفت و گو با دکتر مهدی شهلا مطرح شد: باید و نبایدهای تبلیغ حرفه وکالت

حرفه وکالت از شأن و جایگاه خاصی برخوردار است تا جایی که از وکیل به عنوان یکی از دو بال فرشته عدالت یاد می‌شود. با این حال، یکی از دغدغه‌های وکلا و مردم، نحوه شناسایی وکلاست؛ زیرا اکنون برای کسانی که مشکلات حقوقی پیدا می‌کنند، یافتن وکیلی که بتوانند از لحاظ تخصص و تعهد به او اطمینان کنند، به آسانی میسر نیست.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

12 - ده =