×

مهمترین اخبار قضا در هفته ای که گذشت

مهمترین اخبار قضا در هفته ای که گذشت

آغاز بررسی حادثه مرگ 12 شهروند در سد کارون توسط نیروهای دادستانی، آخرین وضعیت پرونده خاوری و دو مداح تهرانی و انتخاب پورمحمدی به عنوان وزیردادگستری پیشنهادی از مهمترین اخبار قضایی این هفته بود

مهمترین-اخبار-قضا-در-هفته-ای-که-گذشت وکیل 

آغاز بررسی حادثه مرگ 12 شهروند در سد کارون توسط نیروهای دادستانی، آخرین وضعیت پرونده خاوری و دو مداح تهرانی و انتخاب پورمحمدی به عنوان وزیردادگستری پیشنهادی از مهمترین اخبار قضایی این هفته بود.

به گزارش رساله حقوق به نقل از مهر، داغ ترین خبرقضایی هفته انتخاب مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور توسط رئیس قوه قضائیه برای پست وزارت دادگستری بود. رئیس قوه قضائیه پورمحمدی را به روحانی پیشنهاد داد تا سکان وزارت دادگستری را بر عهده بگیرد. هر چند پورمحمدی در مورد این انتصاب سکوت کرده ولی مسئولان قضایی و حتی مجلس از این انتخاب رضایت دارند.

آخرین نتیجه پرونده مرگ 12 شهروند در سد کارون

ولی در بحبوحه انتصابات دولت جدید و معرفی وزرا یک اتفاق جامعه را متاثر کرد. در هفته جاری سقوط یک اتوبوس به داخل سد کارون موجب مرگ 12 شهروند شد. آیت الله آملی لاریجانی بعد از این اتفاق به دادستان کل کشور دستور داد تا موضوع را پیگیری کند. دادستان کل هم گروهی را به منطقه اعزام کرد. یک عضو هیات اعزامی دادستانی کل کشور برای بررسی حادثه دریاچه سد کارون 3، از ارسال نتیجه تحقیقات این هیات درباره علل سقوط مینی‌بوس به این دریاچه و مرگ 12 نفر از سرنشینان آن برای رییس دستگاه قضایی خبر داد.

قاضی ناصر سراج اعلام کرد: امروز گزارشی درباره دلایل وقوع حادثه دریاچه سد کارون 3 تهیه و آن را خدمت رییس قوه قضاییه ارسال کردم. راننده مینی‌بوس و ناخدای بارج (کشتی که مینی‌بوس بر روی آن مستقر بوده) با قرار مناسب در بازداشت هستند. حالا وزارت نیرو به عنوان متولی ساخت این سد و رعایت اصول ایمنی در این پرونده باید پاسخگو باشد.

«خاوری» به‌زودی محاکمه می‌شود

قاضی ناصر سراج به عنوان قاضی پرونده فساد بزرگ بانکی اعلام کرد: دادگاه رسیدگی به تخلفات و اتهامات محمود رضا خاوری قطعا برگزار می شود. وی گفت:  این دادگاه به صورت غیابی نبوده و با حضور وکیل وی برگزار می‌شود. گفتنی است حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای نیز در آخرین نشست خبری خود درباره بازگشت خاوری به ایران گفت: ‌متاسفانه نه دولت کانادا و نه اینترپل وی را به ما تحویل ندادند؛ البته ما تلاش خود را کرده‌ایم و همچنان این موضوع را از طریق سازمان‌های مدعی حقوق بشر که ادعای مبارزه با فساد دارند، پیگیری می‌کنیم.

متولیان امر به معروف و نهی از منکر با زبان خوش و بدون خشونت اقدام کنند

رییس قوه قضاییه، دادستان‌های سراسر کشور را به برخورد قاطع با متجاوزان و متعرضان به حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر موظف کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران نباید کسانی جرات تعرض به آمران به معروف و ناهیان از منکر داشته باشند و دادستان‌های سراسر کشور باید با اراذل و اوباشی که متعرض حقوق این افراد می‌شوند قاطعانه برخورد کنند.

دادگاه دو مداح تهرانی برگزار می شود

فرهاد شهبازوار وکیل دو مداح تهرانی اعلام کرد: مبلغ جریمه و محکومیت سعید حدادیان 405 هزار تومان بوده و عدد 50 هزار تومان صحیح نیست. دولت مهرورزی که شخص رئیس جمهور گفته از کسی گلایه نداریم و شکایت نکردیم درست از آب در نیامد و آقای مشایی کلی شکایت کرده اند. در مورد پرونده این دو مداح تهرانی باید گفت که بعد از حکم دادگاه بدوی یک بار تجدید نظر برگزار شد ولی به دلایلی مستشار نیامد و دادگاه به تعویق افتاد. حالا قرار بعدی روز 30 مردادماه است. البته در این دادگاه ما هم به حکم سعید حدادیان اعتراض کردیم و مشایی هم به حکم حاج منصور ارضی اعتراض کرده است.

جزئیات حضور دادستان تهران و وزیردادگستری در کمیسیون قضایی

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به اینکه آیا بر اساس قرار قبلی دادستان کل و وزیردادگستری در کمیسیون قضایی حاضر شدند گفت: به جای دادستان کل دادستان تهران حاضر شد و مرتضی بختیاری هم به عنوان وزیردادگستری پاسخگوی نمایندگان سوال کننده بودند. این جلسه درباره پاسخگویی به سوال تعدادی از نمایندگان در زمینه پرونده نمایندگان مرتبط با پرونده فساد مالی بود که در این زمینه 2 نفر از نمایندگان سوالی را طرح کرده بودند که یک ماه قبل رسیدگی شد اما مهلتی یک ماهه به وزیر دادگستری داده شد تا در جلسه پاسخگویی حاضر شود. بعد از دفاعیات وزیر دادگستری و دادستان تهران، نمایندگان طراح سوال از دفاعیات آنها قانع شدند.

اسفنانی گفت: نمایندگان می گفتند پرونده سه نماینده مجلس که در پرونده فساد نقش داشتند رها شده و قوه قضائیه دیگر پیگیری نمی کند ولی با توضیح این دو مقام قضایی نمایندگان قانع شدند که پرونده در حال رسیدگی است.

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.