×

توبه مبنای عفو در قانون جدید مجازات اسلامی

توبه مبنای عفو در قانون جدید مجازات اسلامی

علی نجفی توانا در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران در رابطه با بحث توبه در قانون مجازات اسلامی جدید اظهار داشت توبه در قانون کیفری و حقوق جزا یک ابزار عذرخواهی و ندامت از اعمال گذشته و نوعی نشانه سازش پذیری مرتکب جرم است

توبه-مبنای-عفو-در-قانون-جدید-مجازات-اسلامی

علی نجفی توانا در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران در رابطه با بحث توبه در قانون مجازات اسلامی جدید اظهار داشت: توبه در قانون کیفری و حقوق جزا یک ابزار عذرخواهی و ندامت از اعمال گذشته و نوعی نشانه سازش پذیری مرتکب جرم است.

وی با بیان اینکه اساس اخلاقی و ادیان الهی بر رافت و بخشش استوار است ادامه داد: اگر توبه واقعیت و صداقت را به دنبال داشته باشد در همه ادیان مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: توبه در اکثر مقررات کیفری دنیا به عنوان یک وسیله تخفیف مجازات پذیرفته شده است و در قانون مجازات اسلامی نیز قاضی می‌تواند با استفاده از این اصل به تخفیف مجازات حکم دهد البته در صورتی که مجرم از روی صداقت توبه کرده و به جرم خود قبل از اینکه به شهادت شهود به اثبات برسد اقرار کند.

نجفی توانا افزود: اگر مجرم به جرم خود اعتراف کرده باشد قاضی می‌تواند مجازات وی را نیز مورد تخفیف قرار دهد البته در جرایمی که جنبه حق‌الناس با خصوص دارد توبه پذیرفته نیست.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه توبه در جرایم مستوجب حبس پذیرفته می‌شود خاطرنشان کرد: قاضی در جرایمی که مجازات آن حبس باشد، می‌تواند تخفیف در نظر بگیرد و این مساله یکی از نکات برجسته قانون جدید محسوب می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.